• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • evaoregon
    Wagram skrev 2009-10-08 16:05:03 följande:
    Vi donerade bada barnens navelstrangsblod. Om det fortfarande finns tillgangligt i det osannolika fall att de skulle behova det kan de fa det mot en viss summa.
    Hur funkar det? Jag har fått den uppfattningen att man har två alternativ

1) Att man själv sparar blodet åt sina egna barn om de skulle behöva det och det kostar då en rejäl slant.

2) Att man kan donera det till andra, men att man själv då inte kan få det till sina egna barn.

Så det finns alltså ett tredje alternativ?
  • Trycksvärta

Ni som har haft nappbarn - hur slutade ni? Min Noah som fyllde tre nyss hade vi förberett på i nån veckas tid att "när man är tre år så använder man inte napp längre". Inte för att jag tror att han förstod precis vad det betydde, men ville ha något "mantra" att upprepa vid senare protester. Så sagt och gjort gav vi inte napp när han skulle sova middag på treårsdagen, så fick han inte napp och sippy cup som vanligt utan bara sippy cuppen och en filt att gossa med istället för napp. Saken är den att sen dess så har det blivit svårt för honom att somna in. Han protesterar inte nämnvärt över att inte få napp men det tar honom över en timme att somna och då bökar han med sippy cuppen mot väggen, slänger filt, täcke och kudde ur sängen och ligger själv på golvet. Inget gråt eller ljud över huvudtaget, men heller ingen sovning tills jag efter en timme gått upp igen och gjort om nattningsproceduren som i och för sig är kort men onödig att behöva göra igen tycker jag. Han är den mest lättlagda annars av mina barn. När vi bytte från spjälsäng till vanlig säng, gick han inte upp en enda gång och han går heller inte ur sitt rum när han har vaknat utan väntar tills vi säger till honom att komma ut. Men det här att han inte somnar i tid, gör att han får sova mindre tills det är dags att hämta de äldre skolbarnen och jag märker att han har fått sova för lite. Vill inte gärna flytta bak hans "nap" heller för han är väldigt beroende av rutiner. Jag kommer inte riktig ihåg vad jag gjorde med David när han slutade med napp (annat än det var på treårsdagen) och Philip var ett tummebarn och han slutade själv. Detta gäller bara på dagen och inte vid nattningen på kvällen då han bara vänder sig som vanligt mot väggen och somnar bums. Har ni några tips?

• hewa

Swedishmamma - är det länge sen nappen togs bort? Ida hade napp bara när hon sov (hon har inte sovit middag sen i början av sommaren så det är till natten hon haft napp). Runt treårsdagen bestämde vi att ta bort nappen. Hon protesterade ett par kvällar, låg i sängen och ropade "tuuuttiiiiiiiiiiiiiiiiii" (=napp på finska). Jag gick upp några gånger och sa att hon inte skulle få nappen hur hon än ropade. Första 2-3 kvällarna var lite oroliga och tog lite längre tid än vanligt. Det har hänt även senare att hon frågat efter nappen men hon har inte protesterat när vi sagt nej. Det gick faktiskt smidigare än jag trott men som sagt, det tog väl en knapp vecka innan kvällarna var som innan igen.

• Trycksvärta

hewa: Det har bara gått tre dagar faktiskt! Jag får väl ge mig till tåls. Han protesterar ju inte så högljutt, mer än att dra med sippy cuppen längs med väggen i en timme eller så. Vi ska ju sluta med sippy cuppen också, den innehåller bara vatten och dricks sällan ur, men ville ta en trygghetsgrej itaget. Ska jag gå upp oftare, eller låta det vara? Vill inte vänja honom med det heller "att gör jag oväsen så kommer mamma automatiskt upp".

• Sötsugen

Swedishmamma: Vi har precis vänjt Aron av med nappen. Vi gjorde så att vi klippte av toppen på nappen och sen tog vi lite mer allt eftersom så att han tillslut knappt kunde ha den i munnen. Han fortsatte att ha den i munnen ett tag men la tillslut av, han kan ff fråga nån gång, men då får han den som är avklippt och han lägger strax undan den!

Här har vi för övrigt varit på operation idag. Aron har fått rör i öronen och polyperna borttagna. Det gick snabbt och smidigt! Han blev rejält drogad innan dom tog honom till op. Han till och med såg i syne...läskigt nästan! Det värsta var nog när han vaknade och var alldeles ledsen och inget riktigt fick honom att varva ner. Vi åkte nog därifrån en halvtimme efter att han vaknat och så fort vi kom hem blev han som vanligt igen! Trodde han skulle vara trött och sova, sjuksköterskan till och med sa att han nog kommer sova mesta delen av dan, men inte då...här är det livat värre...börjar väl bli lite dåsig nu! Hoppas han kan somna en stund, vi har ju varit vakna sen 5.30 i morse...

• Mackenzie Grace

Allt såg jättebra ut på ultraljudet, en till liten flicka. Som jag trodde mig höras förra gången så är moderkakan på framväggen och därför känner jag inte sparkarna lika kraftigt som jag gjorde med Mackenzie. Men Dr sa att om 1 eller 2 veckor så kommer dom nog riktigt att sättas igång. Hon vägde 9 oz, vilket han tyckte var jättebra. Enligt mensen är jag i v.18+2 och enligt ul så är jag i v.18+5, inte sån stor skillnad.

Nu ska jag gå och lägga mig ner med födelsedagsflickan,efter att jag hittat henne blöja som hon dumpat. Är det bara mitt barn som gillar att ta av sig blöjan hela tiden?

Mackenzie tackar för alla gratulationer

• Nena70

hewa, ja, det är säkert olika på olika ställen - efter 12 mån är det 18 mån, 2 år, och efter det tror jag årligen (3 år är nästan gång för Noah), hos oss. BVC finns ju inte här, och de läkarbesök vi har varit på hade vi lika gärna kunnat gå till en BVC för - egentligen behöver man väl inte träffa en barnläkare om det inte är något mer allvarligt fel, skulle jag tro.

Måste fråga - hur gammal var Ida när hon slutade sova middag? Jag har nämligen en 2 år och 2 mån gammal pojke här som inte alltid sover middag, men jag trodde att "alla" barn sover middag tills de är minst 3 år. (Noah klarar sej alldeles utmärkt utan middag när han inte somnar - jag lägger honom kanske 1 timme tidigare än vanligt på kvällen, och så är det inget mer med det.)

• Wagram
    evaoregon skrev 2009-10-08 20:05:39 följande:
    Wagram skrev 2009-10-08 16:05:03 följande: Hur funkar det? Jag har fått den uppfattningen att man har två alternativ 1) Att man själv sparar blodet åt sina egna barn om de skulle behöva det och det kostar då en rejäl slant. 2) Att man kan donera det till andra, men att man själv då inte kan få det till sina egna barn. Så det finns alltså ett tredje alternativ?
    Ja, i alla fall med just den blodbanken vi anvande. Exakt hur det fungerar vet jag inte, bara att OM det skulle behovas och OM det inte givits till nagon annan kn vi sjalva betala for att anvanda det (men det ar ju liksom inte sjalva grundiden). Exakt hur mycket man da far betala minns jag inte, men jag har i huvudet att det var 10 000 $ eller sa. Det var ju absolut inte darfor vi gjorde det, men tankte vi som sa att det ar sa otroligt osannolikt att vi kommer att behova det att vi lika garna kan se om nagon annan kan fa nytta av det. Om vi sjalva kan anvanda det ar det ju bra, men det ar absolut ingenting vi raknar med Det ar inte tankt att vara ett alternativ till de kommersiella foretagen, snarare sa tror jag att summan man far betala ar ett satt att avskracka manniskor fran att donera blod med tanken att de sjalva skalla anvanda det en dag. Darfor skulle jag nog inte kalla det ett "tredje alternativ". Det jag har mest emot de kommersiella cord blood bankerna ar att jag tycker att deras reklam ar otroligt manipulativ, de spelar pa manniskors djupaste instinkter och radslor pa ett satt som jag inte tycker kanns okej. Sedan kostar det ju otroliga summor, for man kan ju aldrig med gott samvete sluta betala (for TANK om barnet da blir sjukt aret darpa!). JAg ar nyfiken pa hur mycket vinst de gor pa varje familj.
  • evaoregon

Mackenzie Grace skrev 2009-10-08 21:03:12 följande:

Allt såg jättebra ut på ultraljudet, en till liten flicka. Som jag trodde mig höras förra gången så är moderkakan på framväggen och därför känner jag inte sparkarna lika kraftigt som jag gjorde med Mackenzie. Men Dr sa att om 1 eller 2 veckor så kommer dom nog riktigt att sättas igång. Hon vägde 9 oz, vilket han tyckte var jättebra. Enligt mensen är jag i v.18+2 och enligt ul så är jag i v.18+5, inte sån stor skillnad. Nu ska jag gå och lägga mig ner med födelsedagsflickan,efter att jag hittat henne blöja som hon dumpat. Är det bara mitt barn som gillar att ta av sig blöjan hela tiden? Mackenzie tackar för alla gratulationer
    Vad mysigt med en tjej till och vad skönt att allt såg bra ut!
  • evaoregon
    Nena70 skrev 2009-10-08 21:04:03 följande:
    hewa, ja, det är säkert olika på olika ställen - efter 12 mån är det 18 mån, 2 år, och efter det tror jag årligen (3 år är nästan gång för Noah), hos oss. BVC finns ju inte här, och de läkarbesök vi har varit på hade vi lika gärna kunnat gå till en BVC för - egentligen behöver man väl inte träffa en barnläkare om det inte är något mer allvarligt fel, skulle jag tro.
    Samma för oss, jag tror faktiskt det är det vanligaste överallt här eftersom försäkringarna täcker ett visst antal besök.