• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • hewa

Nena - intressant, vår läkare hade ett program som var tätare, särskilt för de lite större barnen (Ida var ju drygt 9 månader när vi skrev in henne hos läkaren). Kanske bara de då, men jag fick iofs inte uppfattningen att amerikanska kompisar var mindre ofta så det var kanske en MI-grej eller för just vårt county.

Här är ju läkarbesöken bara tre, det vid 3-5 dagar, 6 månader och 12 månader (kan vara att jag misstar mig på exakta åldern men fler läkarbesök än så har iaf inte Albin kallats till). Utöver det är det ju bvc-besök. De är drop-in på många håll och i princip kan man väl gå varje vecka om man nu känner för det. Jag gjorde det inte, var där så till den milda grad sällan att sköterskan faktiskt ringde hem till oss när A var runt 8-9 månader för att höra så allt var bra

• Trycksvärta
    Sweden skrev 2009-10-08 17:43:46 följande:
    Var ut en svang och orkade inte ta med hunden som vanligt och det brukar jag fa sota for. Den har gangen hade han straffat mig med att riva upp en soppase med bajsblojor och spridit ut over hela koket. So nice.
    Åh, nej! Nu har vi inte hund längre men jag kommer ihåg vilket elände det var, bara kissblöjorna var illa nog när hunden slitit isär dem. De små gelekulorna i engångsblöjorna som sväller upp av vätskan spridda i ett fint lager över heltäckningsmattan. Yuck!! Inget man vill pyssla med, särskilt inte när man är sjuk. Drick en kopp varmt te! Jag älskar Celestials Apple Cinnamon Tea med lite honung i när jag känner mej uggig.
  • LAMadde
    Sweden skrev 2009-10-08 17:43:46 följande:
    Grattis till Mackenzie!! Lycka till pa UL ocksa (bade MG och Madde)! Har ar det snorigt varre och jag var uppe halva natten med sprangande huvudvark. Var inte tacksam nar Caden bestamde sig for att det var morgon 5:45... Var ut en svang och orkade inte ta med hunden som vanligt och det brukar jag fa sota for. Den har gangen hade han straffat mig med att riva upp en soppase med bajsblojor och spridit ut over hela koket. So nice.
    Jobbigt med huvudvärk Det värsta som finns är när man har ont när man går och lägger sig och det är kvar när man vaknar.. ush.
    Abbie har sovit liiite bättre senaste veckan. Är morron runt kl.7 hos nu (förra veckan va det kl.5-6 som hos er). Tycker det är skönt att höra att det inte bara är vi som har problem med sömnen. Abbie har bra dagar och hemska dagar. Hon brukar somna vid 7-8 (vissa dagar är hon uppe till 10-11!!), vissa nätter sover hon sedan ända tills kl 5-6 (får flaska och sover till 7) och vissa nätter vaknar hon vid 10-11-12 och sedan är det morron kl.5.30. Gud va ja längtar tills hon kan somna kl8 och gå upp vid 8-9

Jag tar jämt ut hundarna på morronen och på dagen. På kvällen är det min mans uppdrag att ta ut dom innan han går och lägger sig (han brukar va uppe lite senare än mig). Igår när han kom in till sängen fråga ja om han tagit ut hundarna: Nae, dom va ju ute för nån timme sen så de behövs inte. När ja kom upp ikväll så hade den enda hunden bajsat på golvet.. nice.. lr inte.
  • Sweden

Madde - Ja, det ar skont att hora att det finns fler med "aldre" barn darute som somnen strular for. Alla mina kompisar med barn har har inga problem alls och sjalv kanner man sig aldrig utsovd tycker jag.
    Det ar bara jag som gar ut med hunden har vilket har borjat bli lite klurigt med barn som inte vill sitta i vagnen en langre stund. Han brukar fa folja med till lekparken och sitta och titta pa men da far man ju halla koll pa att inga barn gar fram till honom (han blir valdigt uppspelt). Pa kvallen far han ga ut pa var lilla bakgard, maken ar ju oftast inte hemma och jag kan ju inte lamna barnen ensamma.

Nu har grannarna borjat saga darute sa killarna vaknar nog snart, en hel halvtimme fick de idag, suuuuuuck!! Jag ska fira nar grannarna ar klara med renoveringen.

• rasajj

Har borjar vi bli friska igen. Amanda och pojkarna var tillbaka i skolan igar, jag ska jobba som vanligt imorgon igen. men nu ar Sophia hemma med feber. tydligen sa ar det antagligen just H1N1 vi har haft, skolan pastar att det ar den enda influensan som gar just nu.

Det ar tva andra pa mitt jobb som har den, och hela elementary skolan har nog haft den ocksa. I mandags var det bara fyra elever i Jacobs klass tex. Pa deras efter skolan program sa har runt halften av eleverna varit borta varje dag den har veckan..

Men nu verkar det alltsa ge med sig, aven om det bara borjar for Sophia. men.. Hon har det iallafall tyst omkring sig idag och imorgon. Sa hon kan sova och ma battre!

Access to a waiting line is not access to health care.
  • Trycksvärta

Saargr: Vad gott att ni börjar bli friska! Men då var ni väl inte sjuka så länge då, har för mig det bara var några dagar sen du skrev att ni började få feber??? Har inte kollat bakåt i tråden.Var det med febern det började med och vad för andra symtom hade ni?

• evaoregon
    hewa skrev 2009-10-08 16:38:15 följande:
    Diskuteras vete 17, har inte hört ett ljud om det. Sen instämmer jag med LL - känner ingen som vaccinerat sina barn mot hepatit. Att man vaccinerar inför resa blir väl vanligare men jag kan inte tycka att det är någon större rusning inför Thailandsresesäsongen (vi ser ju vaccinåtgången på jobbet eftersom folk som vaccinerar på vaccinationsklinik själva hämtar ut sitt vaccin). Just hepatitvaccin var också bara ett exempel. Visst går man på allmänna hälsokontroller även på svenska bvc men min uppfattning är att dels är det inte alls lika tätt, dels ingår hälsokontroll hos barnläkare bara ett par gånger första året (förutsatt förstås att man har ett fullt friskt barn). Det måste ju rimligtvis kosta mer att en läkare träffar barnet varje gång än att en bvc-sköterska mäter, väger och pratar lite med föräldern. Här är dessutom barnläkarna inte alls inblandade i vaccinationerna, sköterskan tar hand om det helt och hållet. Jag menar inte att det svenska systemet nödvändigtvis är bäst eller ens bättre. Bara att jag inte är helt säker på att jag tycker att många, allmänna hälsokontroller av friska barn motiverar höga försäkringspremier.
    Angående hepatit a och b så är det ju två helt olika sjukdomar. Här vill man helt utrota hepatit B som bl a orsakar en form av levercancer och mellan 4 000 och 5 000 amerikaner dör varje år av kronisk hepatit B. Nu är det ju inte så vanligt att "medelsvensson" får barn som har hepatit B vid födseln då mamman då måste vara smittad, men det är ju knappast omöjligt att barnet skulle komma att smittas senare i livet och för att utrota sjukdomen är det lämpligt att vaccinera alla barn.

Hepatit A smittar ju via maten så det är en god ide att vaccinera mot det. Enligt vår barnläkare så är hepatit A inte vanligt här i Oregon, men förekommer mycket i t ex Californien. För mig kändes det vettigt att vaccinera även för det.

När jag går med mina barn på läkarkontroller så har det alltid varit så att en sköterska sköter vägning, mätning, synkontroller, hörselkontroller och vaccinationer. Läkaren träffar vi bara en kort stund och han kollar då hjärta, lungor och småpratar lite.
  • evaoregon
    hewa skrev 2009-10-08 16:38:15 följande:
    Bara att jag inte är helt säker på att jag tycker att många, allmänna hälsokontroller av friska barn motiverar höga försäkringspremier.
    Jag tycker nog inte att det är så många hälsokontroller här. Man går några ggr när barnen är bebisar, men sedan är det bara en gång per år och det känns vettigt, tycker jag.

Försäkringssystemet här tycker jag är helt fel och jag tycker att man ska skrota sjukförsäkringsbolagen helt och införa ett statligt system som i Sverige, men det tror jag tyvärr aldrig kommer att hända. Försäkringsbolagen här har alldeles för stor makt.
  • evaoregon
    Nena70 skrev 2009-10-08 17:07:13 följande:
    hewa, jag har tvärtom fått uppfattningen att man är på minst lika många kontroller med sina bebisar i Sverige - hos min barnläkare är det 3-5 dagar efter födelsen (där ni har det där hembesöket...), 2 veckor, 2 mån, 4 mån, 6 mån, 12 mån (kanske var någon spruta vid 9 mån också, men då var det bara en sköterska vi träffade - och det är sköterskorna som tar hand om vaccinationerna hos oss också).
    Precis, samma uppfattning här.