• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • HeddaBigBum

Miss Monday skrev 2009-10-17 20:59:54 följande:

Aha, vad kul!Om du orkar, (jag är så nyfken om allt om CA nu såklart) har du lust att ge lite exempel på vad saker och ting i runda tal kostar för att leva?
    Jaadu... det beror lite på i vilken stadsdel man bor. Men för ett "normalstort" hus (3 sovrum eller så) får man betala ungefär en halv mijon dollar.
    Barnomsorg kostar ca $1000/månad/barn, men det kommer inte gäller då, eftersom dina barn är äldre. Matkostnader tycker jag nog är som i Sverige. Färsäkringar kostar skjortan om man inte "får" dem via jobbet. Och eftersom du då kommer vara egenföretagare så kommer det kosta en hel del för dig... hur mycket vet jag inte, men det kanske Madde vet? Hon bor i LA och hennes man är egenföretagare.
  • Mealla

Miss Monday,

du har redan fatt bra svar fran de andra i traden, jag haller med om att lotteriet ar din basta chans. Man maste vara gifta da man ansoker, om det ska galla for bada, sa det ar lika bra att se till att det ar fixat forst.

Vi har varit pa en pumpkin patch idag, och akt hay ride, druckit varm cider och atit farska appelmunkar, och plockat massa sma och stora pumpor. Det var jattemysigt, men lite kallt, vadret har inte varit sa skont som det brukar i okt.

• hewa

Direktrapport... maken vågade sig in på "Bare escentuals"-butiken åt mig med en noggrann lista på exakt vilket smink i vilken färg han ska köpa. Vadslagning om han lyckas, någon?

• Miss Monday

Tusen tack för er hjälp... gifta oss nu vill vi nog inte göra då det skulle bli ett himla krångel, och så kanske vi inte ens får greencard... hmm.. ja, det vi kan göra då är väl att iaf ansöka och så får vi se vad som händer.

Tänk, vilket land som helst inom EU hade vi bara kunnat packa bilen och dra till, men nej då, vi slår till på usa, självklart. Landet med lägst chans att få stanna kvar. Typiskt nog så känns inget annat land som något alternativ, det är usa vi vill till.

• Wagram

Miss Monday skrev 2009-10-17 21:33:25 följande:

Tusen tack för er hjälp... gifta oss nu vill vi nog inte göra då det skulle bli ett himla krångel, och så kanske vi inte ens får greencard... hmm.. ja, det vi kan göra då är väl att iaf ansöka och så får vi se vad som händer. Tänk, vilket land som helst inom EU hade vi bara kunnat packa bilen och dra till, men nej då, vi slår till på usa, självklart. Landet med lägst chans att få stanna kvar. Typiskt nog så känns inget annat land som något alternativ, det är usa vi vill till.
    Tyvarr later det som om ni skulle ha ganska liten chans att fa visum till USA om ni inte vinner ett Greencard. Hur kommer det sig att ni inte kan tanka er nagot annat land? Kanada, till exempel, ar lite mer generosa med visum, har jag hort.
  • Mackenzie Grace

Jag är på stort bakhumör, så eftersom det är så nära Halloween och Joes föräldrar kommer så tänker jag baka Pumpkin Bars, dom är så goda. Yummy in my tummy.

Och, jag ska även få fara förbi Ikea och köpa choklad, och julmat!! yayayaya
    Första gången jag på 3 år jag inte kommer missa julmust och prinskorvar, ha!

• Miss Monday
    Wagram skrev 2009-10-17 21:37:05 följande:
    Tyvarr later det som om ni skulle ha ganska liten chans att fa visum till USA om ni inte vinner ett Greencard. Hur kommer det sig att ni inte kan tanka er nagot annat land? Kanada, till exempel, ar lite mer generosa med visum, har jag hort.
    Jag vet inte riktigt. Vi vill till ett engelspråkigt land, inte storbrittannien. Det är något med usa som lockar, amerikanska kulturen, på ngt sätt känns det som att usa är världen. Vi vill bort från sverige, och framförallt klimatet. Vi vill inte ha kalla höstar och vintrar med minusgrader eller några få plusgrader. Vi vill ha värme, och sol.

En anledning är att jag lider av höstdepressioner. Så fort sommaren närmar sig sitt slut går jag in i djupa depressioner som håller i sig till försommaren kommer. Jag lever för sommaren, det är då jag fungerar.
  • hewa

Miss Monday - jag kan iofs förstå att USA är landet som lockar. Och klart det känns mycket lättare med ett engelskspråkigt land (så kände vi också när vi inledde expatriat-snacket med makens arbetsgivare). Samtidigt tror jag man lätt målar sig en illusion om hur just USA är, en illusion som kanske inte stämmer så himla väl överens med verkligheten.

I era skor skulle jag, iom att det trots allt är rätt svårt att få visum till USA, åtminstone fundera ett extra varv på andra möjliga alternativ.

Själv går vi ju omkring och känner "om nåt år så sticker vi igen" men vi vet också att USA nog inte kommer vara ett alternativ (inte så länge maken eller jag inte byter jobb iaf). Däremot Östeuropa, Prag känns ju som det kunde vara ett äventyr.

• Hjartesjalen
    hewa skrev 2009-10-17 21:31:41 följande:
    Direktrapport... maken vågade sig in på "Bare escentuals"-butiken åt mig med en noggrann lista på exakt vilket smink i vilken färg han ska köpa. Vadslagning om han lyckas, någon?
    Hihi , under alla ar jag hade min salong i Svea, sa hade jag 2 man som kom in med lappar fran fruarna dar det stod vilka produkter dom skulle inhandla, dom sa inte ett ljud, bara rackte over lappen till mig.
  • hewa

Maken kom ut med tre ögonskuggor och en tillhörande borste! Samt orden "ja, nu fick de dagens snackis iaf". Sen gick han vidare till VC (inte på min order dock, jag är helt oskyldig till detta men vi får väl se vart det leder).
    Hjartesjalen skrev 2009-10-17 21:57:20 följande:
    Hihi , under alla ar jag hade min salong i Svea, sa hade jag 2 man som kom in med lappar fran fruarna dar det stod vilka produkter dom skulle inhandla, dom sa inte ett ljud, bara rackte over lappen till mig.