• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • evaoregon

Miss Monday skrev 2009-10-18 20:41:54 följande:

Oj, då får vi vänta med att ansöka i lotteriet, eftersom vi absolut inte kan flytta ännu, inte på iaf några år. Vi hade ju sagt att vi ville flytta 2014, alltså om 5 år... Och chansen att vinna 2 gånger är nog ytterst liten.. Om man ens får lov att delta i lotteriet om man redan vunnit en gång men inte utnyttjat det. Vi får nog vänta i alla fall 3 år eller så innan vi skriver in oss i lotteriet. Vad kul att det faktiskt ÄR folk som vunnit sitt greencard, det ger en ju lite större hopp om att man NÅN gång kanske kan få vinna!
    Det är inte så väldigt svårt att vinna. Jag känner till minst fyra olika personer som har vunnit.

Faktiskt så är USA ett land som det är ganska lätt att kunna flytta till om man t ex jämför någon utanför EU som vill flytta till ett EU-land. De flesta länder tar ju bara in invandrare som är flyktingar, har jobb eller som är anhöriga till någon i landet.

Har du varit i Californien tidigare? Vi har vänner som bor i Los Angeles och de räknar tiden tills de ska flytta därifrån (kvinnan har ett väldigt välbetalt jobb så de väntar tills de har sparat mer pengar innan de flyttar)....
  • evaoregon
    HeddaBigBum skrev 2009-10-17 21:14:23 följande:
    Miss Monday skrev 2009-10-17 20:59:54 följande: Jaadu... det beror lite på i vilken stadsdel man bor. Men för ett "normalstort" hus (3 sovrum eller så) får man betala ungefär en halv mijon dollar. Barnomsorg kostar ca $1000/månad/barn, men det kommer inte gäller då, eftersom dina barn är äldre. Matkostnader tycker jag nog är som i Sverige. Färsäkringar kostar skjortan om man inte "får" dem via jobbet. Och eftersom du då kommer vara egenföretagare så kommer det kosta en hel del för dig... hur mycket vet jag inte, men det kanske Madde vet? Hon bor i LA och hennes man är egenföretagare.
    En halv miljon dollar låter billigt... Våra vänner i Los Angeles letade ett tag efter hus och deras budget var en miljon dollar, men de kunde inte hitta ett hus med tre sovrum i ett bra område för det priset så de gav upp.
  • Miss Monday
    evaoregon skrev 2009-10-18 21:00:16 följande:
    Miss Monday skrev 2009-10-18 20:41:54 följande:
    Det är inte så väldigt svårt att vinna. Jag känner till minst fyra olika personer som har vunnit. Faktiskt så är USA ett land som det är ganska lätt att kunna flytta till om man t ex jämför någon utanför EU som vill flytta till ett EU-land. De flesta länder tar ju bara in invandrare som är flyktingar, har jobb eller som är anhöriga till någon i landet. Har du varit i Californien tidigare? Vi har vänner som bor i Los Angeles och de räknar tiden tills de ska flytta därifrån (kvinnan har ett väldigt välbetalt jobb så de väntar tills de har sparat mer pengar innan de flyttar)....
    Vad kul att höra! Ja, då får jag se vad framtiden utvisar. Det är ju så lätt att önska att man fick flytta nu nu nu, men om man försöker vara lite mer realistisk så är det bara bra om vi åtminstone väntar kanske 5 år. Vi hinner bli äldre, vi är 23 och 25 nu. Barnen hinner bli lite äldre, vi vill inte flytta när de är så små, även om fördelarna är stora med att flytta när de är små, vi hinner studera färdigt, spara pengar, och framförallt utforska CA och allt som måste ordnas och fixas och kollas upp osv. Så lite tidsperspektiv är ju bra att ha.

Drömmen har ju alltid varit att bo i LA, men som det skrivits tidigare så ser ju oftast verkligheten annorlunda ut än drömmen. Vi har inte varit i CA ännu, men vi planerar att åka snaaaaaaart, när vi fått ihop tillräckligt med pengar osv, för att åka runt i CA och kolla in olika städer. Vi vill dock gärna bo vid kusten.

Vad är det som gör att dina vänner inte trivs i LA om jag får fråga?
  • southernbelle

Missmonday..Jag har bara last ditt sista inlagg och jag kan tillagga att jag ar en av dom som trodde LA skulle vara tokballt, men det tycker jag inte att det ar. Nar jag sager LA sa menar jag dom kanda omradena(holly, BH, SM och alla dessa omraden) daremot sa tycker jag stallen runtom ar jatte trevliga. Tex ar jag ett jatte fan av bade San Diego och Santa Barbara som inte ar allt for langt ifran (ca par timmar)! Men LA ar superstort sa jag kan bara prata om vart jag har varit (typiska turistomradena) och jag skulle aldrig aldrig flytta dit.

• evaoregon

Miss Monday skrev 2009-10-18 21:11:10 följande:

Vad är det som gör att dina vänner inte trivs i LA om jag får fråga?
    Det är DYRT! De hyr nedanvåningen i ett hus för $ 3 500 per månad (cirka 24 500 kr) och har trots att de båda två jobbar som advokater inte råd att köpa ett vettigt hus!

Trafiken är jobbig, lååååånga bilköer för att ta sig till jobbet. Allmänna kommunikationer är det ont om så det finns inte mycket annat val än att sitta i de där bilköerna.

Jag tror inte heller att de gillar atmosfären i stan något vidare. Mannen har växt upp där så han kan stan sedan barnsben, men gillar det inte. Han har bott en del på andra ställen, i London och på andra ställen i USA.
  • evaoregon
    southernbelle skrev 2009-10-19 01:31:35 följande:
    Missmonday..Jag har bara last ditt sista inlagg och jag kan tillagga att jag ar en av dom som trodde LA skulle vara tokballt, men det tycker jag inte att det ar. Nar jag sager LA sa menar jag dom kanda omradena(holly, BH, SM och alla dessa omraden) daremot sa tycker jag stallen runtom ar jatte trevliga. Tex ar jag ett jatte fan av bade San Diego och Santa Barbara som inte ar allt for langt ifran (ca par timmar)! Men LA ar superstort sa jag kan bara prata om vart jag har varit (typiska turistomradena) och jag skulle aldrig aldrig flytta dit.
    Våra vänner bor i West Hollywood som är ett trevligt område, men det är ju superdyrt! Jag har själv aldrig känt någon längtan efter att flytta dit.
  • Wagram
    Mealla skrev 2009-10-18 15:11:16 följande:
    Jag har sjalv sovit uselt i natt igen, barnen sover bra, men det ar min kropp/hjarna som haller pa att spokar, det ar val for att jag inte ska fa en chock (gud vad konstig den svenska stavningen ser ut) nar jag maste upp varannan timme. Jag skulle sova sa gott pa lite vin, men det gar ju inte... Pa Onsdag aker min lille son med sin pappa till Irland pa en langhelg, han tycker det ska bli jattekul och jag tycker det ska bli sa mysigt for dem att fa ro om varandra, men jag har aldrig varit ifran honom mer an en natt, sa jag kanner redan att jag kommer sakna honom. Hjalp, hur ska det ga nar han borjar college
    Usch, ja, min lille son aker med pappa till Belgin om nagra veckor. Jattebra och kul for dem...men jag da? Han har ju aldrig akt nagonstans utan mamma forut. Trots att jag helt och fullt litar pa att maken kan ta hand om honom kommer jag att oroa (och sakna) ihjal mig!
  • HeddaBigBum
    evaoregon skrev 2009-10-18 21:05:10 följande:
    En halv miljon dollar låter billigt... Våra vänner i Los Angeles letade ett tag efter hus och deras budget var en miljon dollar, men de kunde inte hitta ett hus med tre sovrum i ett bra område för det priset så de gav upp.
    Jo... i dagens marknad tycker nog jag att man kan få ett "ok hus" i ett "ok område" för en halv miljon här i SD. Givetvis inte i det bästa området och inte någon lyxvilla, men ett hus jag skulle kunna tänka mig att bo i med min familj. I alla fall när vi letade hus förra året...
  • HeddaBigBum

Jag blev lite nyfiken på hur det ser ut månadsvis om man köper ett hus på en halv miljon (hittade en mortgage calculator på nätet). Har man en insats på 10%, så blir det ungefär $3500/månad. Och sedan försäkringar, mat, bil, bensin, kläder, el, telefon, TV, Internet, osv på det.
    En halv miljon är ganska maffigt som det är, så jag kan helt klart förstå att folk inte har råd att köpa hus... och särskilt inte om en halv-miljons-husen inte ens finns att hitta (i t.ex. LA).