• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • HeddaBigBum

åkte = också...
    Dunno how that happened...?

• Hjartesjalen
    Sweden skrev 2009-10-18 02:42:15 följande:
    Miss Monday - Satsa pa lotteriet, det ar ju ratt sa bra odds att vinna i alla fall. Lycka till!AHost - Vet inte om de drar blod vid 3-arskontrollen, visste inte ens att de gjorde det vid 2 ar ocksa. Stackars sonen, hoppas han glommer fort! Jag har torkat bajs i badkar, pa heltackningsmatta i 2 rum + leksaker ikvall sa jag fick lov att ringa maken och be honom kopa en flaska vin pa vag hem fran jobbet - I need it!!
    Ohh sa gott, ja vi fick en flaska vin av svarforaldrarna igar, for vi har passat deras hund, sa den ska vi dricka ikvall, mumsigt!

Idag skiner solen sa gott, men hua sa kallt det e annars, nu langtar jag till Jul faktiskt!
  • evaoregon

Miss Monday skrev 2009-10-18 08:18:38 följande:

Tack så mycket, då ska jag kika igenom den sidan också. Är det någon som kollat på den sidan jag var inne på igår? Är den inge bra? Om det finns flera så är det ju bra att vara med i flera? Eller? Tack för att ni muntrar upp mig med att ni vet flera som vunnit. Det ger mig lite större hopp. Det var inte med glädje jag somnade igår. Men, skam den som ger sig. Det känns bara på något sätt som att jag slösar bort mitt liv för varje dag jag lever här. Jag är inte skapt för Sverige, och jag hör inte hemma här. Men, en dag blir det nog min tur att vinna.
    Den sidan som du skrev om är INTE den officiella sidan så den ska du helt strunta i. Du kan bara ansöka till lotteriet en gång per år (inte ifrån flera olika sidor utan en gång) så det går inte att använda sig av flera sidor i alla fall.
  • evaoregon

Miss Monday skrev 2009-10-18 08:21:29 följande:

Inte alls avundsjuk. Jag tänkte på en sak igår när jag gick och la mig. Om man skulle vinna ett greencard, har man någon tidsgräns på när man måste flytta då? Eller får man bo kvar i Sverige tills man själv vill flytta? Tänkte om jag anmäler mig nu, och råkar vinna tidigare än vi tänkt flytta, kan jag vänta ett par år då?
    Du måste flytta inom en viss tid och du måste då också visa att du kan försörja dig i USA. Det går inte att vänta ett par år.
  • evaoregon
    Wagram skrev 2009-10-18 13:37:19 följande:
    Du kan bara anmala dig till lotteriet en gang per ar. Det finns dock som namnts manga sidor som tar betalt for att man anmaler sig genom dem, men det gor inte att man pa nagot satt far battre chans att vinna. Pa den officiella sidan ar de noga med att understryka att lotteriet ar gratis och att det inte finns nagon anledning att betala for att vara med.
    Ja, precis. Det är många som försöker tjäna pengar på något som annars är gratis.
  • Hjartesjalen
    evaoregon skrev 2009-10-18 18:21:17 följande:
    Miss Monday skrev 2009-10-18 08:21:29 följande:
    Du måste flytta inom en viss tid och du måste då också visa att du kan försörja dig i USA. Det går inte att vänta ett par år.
    Nar jag skulle flytta hit sa hade jag 3 manader pa mig efter det att jag fatt mitt visum att flytta over o vara pa uppgiven adress.
  • RQL

När jag vann green card 2004 fick jag 6 månader på mig att komma in i USA. Jag åkte hit några gånger innan jag till slut flyttade hit höste 2005.

Betalade bara för läkarkollen o sedan själva visumet på ambassaden som då var ca $500.

• evaoregon
    Hjartesjalen skrev 2009-10-18 18:43:13 följande:
    Nar jag skulle flytta hit sa hade jag 3 manader pa mig efter det att jag fatt mitt visum att flytta over o vara pa uppgiven adress.
    Ja, när jag kom hit 1995 så hade jag också en viss tid på mig att flytta hit, men det var då inte genom green card utan genom min amerikanske man. Minns att vi t om fick vänta med att ansöka eftersom vi inte ville flytta direkt.
  • evaoregon
    RQL skrev 2009-10-18 19:40:50 följande:
    När jag vann green card 2004 fick jag 6 månader på mig att komma in i USA. Jag åkte hit några gånger innan jag till slut flyttade hit höste 2005. Betalade bara för läkarkollen o sedan själva visumet på ambassaden som då var ca $500.
    Är det inte så att man också behöver visa att man har försörjningen ordnad om man kommer hit via lotteriet?

När jag flyttade hit så fick vi visa kopior på mina svärföräldrars deklarationer för att bevisa att de kunder försörja mig om det behövdes. Min man bodde med mig i Sverige och ingen av oss hade jobb i USA när vi ansökte om visum för mig. Det var aldrig aktuellt att svärföräldrarna skulle försörja oss, men immigrationsmyndighterna ville ändå se papper.
  • Miss Monday

Oj, då får vi vänta med att ansöka i lotteriet, eftersom vi absolut inte kan flytta ännu, inte på iaf några år. Vi hade ju sagt att vi ville flytta 2014, alltså om 5 år... Och chansen att vinna 2 gånger är nog ytterst liten.. Om man ens får lov att delta i lotteriet om man redan vunnit en gång men inte utnyttjat det. Vi får nog vänta i alla fall 3 år eller så innan vi skriver in oss i lotteriet.

Vad kul att det faktiskt ÄR folk som vunnit sitt greencard, det ger en ju lite större hopp om att man NÅN gång kanske kan få vinna!