• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • hewa

Intressant att ni pratar kommunikation.

Albins förskoleklass har ju precis börjat och nu är det verkligen många barn där till skillnad från första fritidsveckorna innan terminsstart. Tredje dagen berättade han direkt när jag hämtade honom att två tjejer retat honom för hans småländska (han skorrar på r:en). Och i det läget vill jag ju veta allt, exakt vad de sagt, hur de sagt det osv. Samtidigt vill jag inte inför honom göra en större grej av det än han tycker att det är. Och det är verkligen jättesvårt att balansera frågorna rätt.

Dagen efter hade samma tjejer retats lite men de hade senare ändå gungat alla tre i "kompisgungan" och Albin hade faktiskt sagt (som vi peppat honom att göra) att han faktiskt kan tre språk, förutom då småländskan

LL - vad är så no-no med varför? Är det för att det lätt uppfattas anklagande? Och hur vänder man egentligen på en fråga om man verkligen vill veta varför tex lille Kalle kastade en sten genom rutan?

• Hjartesjalen

LL, joda, det gar bra, har burit den nu sedan i Torsdags o det funkar fint. Lite undrande bara hur det egentligen funkar efterom den inte regestrerar forran jag kanner nagot o ska trycka pa en knapp o det da spelas in....tanker att det e ju liksom over da det knepiga som hander. Men jag e saker pa att det funkar som det ska. Lakren hade ringt dom o sagt 30 dagar nu istallet for 21 sa 28 more days to go!

Va kul att du kopt ridbyxor o chaps! Ohh saknar det

Rider du en gang i veckan nu o vilken niva har du borjat pa?

Det fodret vi har nu till Shadow e ett som funkar bra for honom, han kliar sig inte alls o e sa fin i magen. O han gillar det, enda e att nar man oppnar sacken o ska ge honom mat sa luktar det silleri haha! Men......jag gillar ju sill sa det e helt ok.

• Wagram
    hewa skrev 2009-08-22 18:27:43 följande:
    LL - vad är så no-no med varför? Är det för att det lätt uppfattas anklagande? Och hur vänder man egentligen på en fråga om man verkligen vill veta varför tex lille Kalle kastade en sten genom rutan?
    Elliot ar helt oformogen att svara pa "varfor". Sa har kan det lata:

Jag: Varfor blev mamma arg pa dig forut?
    Han: For att jag var dum mot Lilja
    Jag: Just det. Varfor var du dum mot Lilja?
    Han: For att mamma blev arg pa mig
    Jag: Ja, jag blev arg pa dig for att du var dum mot Lilja, men VARFOR var du dum?
    Han: For att mamma blev arg...

Och sa dar haller det pa...
  • Wagram

Fortydligande: Han kan alltsa inte svara pa "varfor" nar det galler hans egna anledningar till att ha gjort eller sagt nagonting.

• All American Mom
    rasajj skrev 2009-08-21 01:40:16 följande:
    nej, snarare tvartom! Tycker whole foods ide ar jattesmart. Jag ar faktiskt valdigt forvanad over att sa manga fran Sverige vill ha Obamacare..?? I lilla Sverige med 10 miljoner innevanare sa hor man om och om igen hur lite resurser varden har, personalen far daligt betalt, det ar personalbrist for att landstingen inte har rad att anstalla fler, det ar urlojliga tfntider for att fa tid hos lakare och sedan ar det vardkoerna. Vill vi verkligen ha det har?? Inte jag iallafall! Laven, ar det sa mycket battre i Canada? Har alla tillgang till vard, nar de behover den? Eller ar det koer dar ocksa? Och svart att fa tid for preventativ vard? Jag fasar for vad som kommer handa om Obama far igenom sitt forslag.
    AMEN!
  • rasajj

Imorse kom var granne over och bad om tfn nummret till mitt jobb, och undrade om de hade oppet idag. Hennes lilla chihuahua valp hade parvo. Sa jag ringde for att se om hon kunde komma in idag, de sa att om jag kom in med henne, sa kunde hon komma genast. Sa vi akte dit.

Pa vagen sa berattade hon att valpen blivit sjuk forra lordagen och att hon varit hos banfields pa tisdagen, men att de var for dyra.. iallafall sa kom vi till kliniken, dar drog de blod och sedan hjalpte jag till at ge valpen vatska for den var uttorkad. Dr Bausch kom in och undersokte osv. Sedan fick vi aka hem igen. verkar som valpen ar battre, men ater inte riktigt annu, sa den var uttorkad och mager.

Nu alldeles nyss, sa ringde det pa dorren, och da star grannen dar med hemlagad mexikansk mat, somtack for hjalpen (hon ar mexican). mums! tamales, friterade peppers och bonor. Ser fram emot middagen nu!

Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • Wagram
    rasajj skrev 2009-08-22 22:42:27 följande:
    Imorse kom var granne over och bad om tfn nummret till mitt jobb, och undrade om de hade oppet idag. Hennes lilla chihuahua valp hade parvo. Sa jag ringde for att se om hon kunde komma in idag, de sa att om jag kom in med henne, sa kunde hon komma genast. Sa vi akte dit. Pa vagen sa berattade hon att valpen blivit sjuk forra lordagen och att hon varit hos banfields pa tisdagen, men att de var for dyra.. iallafall sa kom vi till kliniken, dar drog de blod och sedan hjalpte jag till at ge valpen vatska for den var uttorkad. Dr Bausch kom in och undersokte osv. Sedan fick vi aka hem igen. verkar som valpen ar battre, men ater inte riktigt annu, sa den var uttorkad och mager. Nu alldeles nyss, sa ringde det pa dorren, och da star grannen dar med hemlagad mexikansk mat, somtack for hjalpen (hon ar mexican). mums! tamales, friterade peppers och bonor. Ser fram emot middagen nu!
    Mmmm, gud vad gott! Och hemlagat ocksa. Varfor har inte vi nagon mexikansk granne som behover hjalp med nagot...?
  • rasajj
    Wagram skrev 2009-08-23 00:42:42 följande:
    Mmmm, gud vad gott! Och hemlagat ocksa. Varfor har inte vi nagon mexikansk granne som behover hjalp med nagot...?
  • Hjartesjalen
    Wagram skrev 2009-08-23 00:42:42 följande:
    Hihi, Mexikanskt e varan favvomat! Kan ata det varje dag om jag skulle behova

Kina mat e sa gott ocksa, men gillar den inte har, bara i Svedala.
  • rasajj

Det var hemgjord salsa ocksa, det missade jag forst. Mums! Fast den var valdigt stark. men sa god. Det var bland det godaste i mexicansk mat jag har atit tror jag!

Svar på tråden USA tråden.