• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Wagram
    LabLover skrev 2009-08-23 09:47:44 följande:
    Ungefär så. Det är så naturligt för mig numera att jag i princip har glömt bort varför Om man istället försöker ställa frågor som börjar med hur/vad t ex så brukar det vara lättare att kommunicera. Du kan ställa dig själv frågan varför det är så viktigt att veta varför Kalle kastade en sten genom rutan? Spelar det någon roll? Om Kalle är 3 år eller 13 år spelar förstås roll KS: Ibland kan man behöva hjälpa till lite med exempel och bekräfta att det är OK att bli arg. Då kan det vara lättare att berätta vad det var som hände. En annan sak jag tänker på när jag läser din lilla dialog är att skilja på sak och person. Någon GÖR något dumt men ÄR inte dum. Kommunikation ÄR intressant. Jag trillade t ex i en riktig fallgrop häromveckan när jag försökte få 4-åringen att tacka för maten hos grannen och vi hade en rejäl konflikt om det. Hade jag varit lite lyhörd hade jag sett att hon blev blyg för föräldrarna och bara inte kunde, särskilt inte när jag pressade henne. Jag borde helt enkelt föregått med gott exempel och sagt att jag tackade ÅT min dotter.Slår återigen ett slag för Jesper Juul. Vet inte om hans böcker går att få tag i over there men de är så bra!saargr: Hoppas det ordnade sig för hundvalpen. Skönt att sådana sjukdomar i princip är utrotade i Sverige. Ingen dum tackpresent heller
    Jag haller inte med dig. Man ar dum nar man gor nagot dumt och jag tror faktiskt inte att det ar skadligt att saga det till ett barn. Sedan ar det naturligtvis inget permanent tillstand, att barnet for den sakens skull alltid ar dum, men det tror jag nog ett barn kan forsta, speciellt om man ar noga med att tala om nar han/hon ocksa ar snall. Jag tror ocksa att det ar viktigt att forsoka fa barnet att fundera over orsaken till varfor han/hon gor pa ett visst satt aven innan han/hon har kapacitet att forsta till fullo. Forhoppningsvis leder det i ett langt perspektiv till att han/hon kanner igen tecknen pa att nu kanner jag mig sadar (arg/frustrerad/radd...) som jag gor precis innan jag gor nagot dumt och istallet forsoker kanalisera det pa nagot annat (med hjalp naturligtvis). Du har en utbildning inom detta som jag inte har, sa detta baseras pa en kansla jag har och inte fakta, men for Elliot tror jag att det kan fungera i ett langt perspektiv.
  • rasajj
    Wagram skrev 2009-08-23 15:53:37 följande:
    Jag haller inte med dig. Man ar dum nar man gor nagot dumt och jag tror faktiskt inte att det ar skadligt att saga det till ett barn. Sedan ar det naturligtvis inget permanent tillstand, att barnet for den sakens skull alltid ar dum, men det tror jag nog ett barn kan forsta, speciellt om man ar noga med att tala om nar han/hon ocksa ar snall. Jag tror ocksa att det ar viktigt att forsoka fa barnet att fundera over orsaken till varfor han/hon gor pa ett visst satt aven innan han/hon har kapacitet att forsta till fullo. Forhoppningsvis leder det i ett langt perspektiv till att han/hon kanner igen tecknen pa att nu kanner jag mig sadar (arg/frustrerad/radd...) som jag gor precis innan jag gor nagot dumt och istallet forsoker kanalisera det pa nagot annat (med hjalp naturligtvis). Du har en utbildning inom detta som jag inte har, sa detta baseras pa en kansla jag har och inte fakta, men for Elliot tror jag att det kan fungera i ett langt perspektiv.
    Jag ar inte jattefortjust i dr Phil, men har tror jag att han har en poang, att det tar manga 'atta boy's for att sudda ut nagot daligt man hort om sig sjalv. Det daliga tar djupare och sitter langre. Darfor tror jag det ar viktigt att peka ut att det ar 'handlingen' som ar dum, inte personen som utfor den.

Att uppfostra barnet i det tankesattet tidigt ger ocksa en stor puff i ratt riktning i vuxenlivet, da man redan kan separera handlig och person. Det ar farligt att blanda ihop dessa saker tror jag.

Jag haller inte med om att barnet ar dumt, for att handlingen ar dum. Att saga det sa, ger tillslut barnet noll lust att andra sitt satt, h*n ar ju dum anda..

Bara mina tankar om det hela.
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • Wagram
    rasajj skrev 2009-08-23 16:22:40 följande:
    Jag ar inte jattefortjust i dr Phil, men har tror jag att han har en poang, att det tar manga 'atta boy's for att sudda ut nagot daligt man hort om sig sjalv. Det daliga tar djupare och sitter langre. Darfor tror jag det ar viktigt att peka ut att det ar 'handlingen' som ar dum, inte personen som utfor den. Att uppfostra barnet i det tankesattet tidigt ger ocksa en stor puff i ratt riktning i vuxenlivet, da man redan kan separera handlig och person. Det ar farligt att blanda ihop dessa saker tror jag. Jag haller inte med om att barnet ar dumt, for att handlingen ar dum. Att saga det sa, ger tillslut barnet noll lust att andra sitt satt, h*n ar ju dum anda.. Bara mina tankar om det hela.
    Nej, jag haller fortfarande inte med. Att vara dum mot nagon ar en handling, och sager inget om personen i sig. Dessutom tror jag att barn behover lara sig att man bedoms utifran sina handlingar att man kan valja att vara dum eller vara snall mot andra. Jag ar valdigt noga med att papeka bade nar han gor bra saker och daliga saker. Det Dr. Phil pratar om som ar svart att sudda ut tror jag ar nagot varre an att man bara sager att barnen varit dumt pga en isolerad handelse, om man t ex sager "Du ar dum i huvudet" eller liknande, vilket jag naturligtvis inte gor och aldrig skulle gora (eller ens tanka om mina barn). Men jag kan inte tro att det pa nagot satt kan vara skadligt att saga "Nu var du dum mot din syster", det later som valdigt overdrivet pk for mig. Jag tror verkligen inte att det far barnet att tro att ham ar och forblir dum, bara att han gjorde fel. Sa tanker jag.
  • Nena70

KS och saargr, säger ni inte lite samma sak ändå? Att vara dum MOT sin syster är ju inte samma som att vara dum (nu är du dum som gör det mot din syster). Eller?

• LabLover
    KS: Då får vi agree to disagree  Det är allmänt vedertaget att man i många sammanhang tjänar på att skilja på sak och person, precis som saargr skriver.

Funderar på om jag ska våga mig ut och springa ikväll.Sprang 4 km igår och det var jättejobbigt. Känner mig frisk igen men så hängig.

HS: Glömde svara dig tidigare om ridningen. De har satt mig i en Vit2-grupp. Vet inte om du är bekant med utbildningssystemet som finns numera, det var inte jag Det var ganska basic men jag känner att jag behöver det för att träna upp balansen igen. Så här ser det ut: http://www2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=254063
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • HeddaBigBum

Är det bara jag som säger "men vad är det där för _dumheter_??" och då givetvis låter exakt som mina egna föräldrar gjorde för ett antal år sedan?

• hewa

Den hörs rätt ofta här också och mitt enda försvar är att mina föräldrar faktiskt inte sa så (för de pratade ju inte svenska med mig )

HeddaBigBum skrev 2009-08-23 20:50:26 följande:
    Är det bara jag som säger "men vad är det där för _dumheter_??" och då givetvis låter exakt som mina egna föräldrar gjorde för ett antal år sedan?
  • HeddaBigBum

Usch, jag kommer på mig oftare och oftare med att säga exakt samma jäkla fraser som min päron. Och jag hatade ju de där fraserna som liten... Och så fort jag uttalat orden tänker jag "hur kan förmedla samma sak så jag inte låter som mamma och pappa?"
    Inte för att det de sa var fel, men jag stör mig något otroligt på att jag håller på att bli mina föräldrar. *haha* Jag vet inte varför egentligen, för jag tycker mina föräldrar är helt kanon. Men ändå!
    För någon minut sedan sa jag till Alexis att gå och tvätta munnen, för "det är ju så svårt att trycka ner soffan i tvättmaskinen"... GAH!! Det är EXAKT något min pappa skulle ha sagt...

• hewa

Hedda - men den var ju kul juh! Skulle iaf ha fått Albin att börja storskratta, och gå och tvätta sig om munnen

Men visst blir jag mina föräldrars eko ibland jag med. Läskigt, även om de varit bra på alla sätt och vis. Det enda jag egentligen anstränger mig för att göra annorlunda är att verkligen säga "jag tycker om dig", "jag älskar dig" osv till barnen. Jag tvivlade aldrig någonsin på mina föräldrars ovillkorliga kärlek men just orden var inget som uttalades i vårt hem. DET vill jag göra annorlunda!

• Hjartesjalen
    rasajj skrev 2009-08-23 04:35:36 följande:
    Varfor sa lang vantetid for en doktor for dig? Ar det for att du inte har forsakring alls? Har ni kollat Medicaide? For manga som ar utan forsakring ar ju de som kvalificerar for medicaid men inte har sokt... Jag haller med om att det ar jobbigt om man har behov av lakare, men saknar forsakring da kostnaderna kan bli hoga, men jag tror anda inte att 'one-payer' ar losningen. Den versionen har ocksa en hel del daliga sidor, och jag vette sjutton om jag tycker att de ar 'battre'.Har ar ett bra stalle att kolla ocksa.. www.ehealthinsurance.com/ehi/Alliance det gar ju att skaffa forsakring pa egen hand, inte bara vanta pa att nan erbjuder tackning.Jag tror att det ar bra, overall, att lata folk vara ansvariga for sig sjalva och sin egna familj. Att lamna over ansvaret till andra, gor ju att man ocksa forlorar kontrollen.
    Jag har inte varit har i 5 ar annu, vilket gor att jag inte kvalificerar.
    Den sjukvarden som jag far just nu tex med min hjartmonitor maste vi bet sjalva, vilket vi garna gor om vi hade nagot "over" o lagga undarn till nar sadant hander.
    Vantetiden hos doc har inget med att jag ingen forsakring har o gora, det bara ar sa dar.
    Min man ar forsakrad genom Oowa Care som det heter. Jag har ansokt tidigare med blir ej kvalificerad dar heller. Det gick sa langt att vi pratade med bada parter dvs bade forsakringsbolaget + The judge pa samma gang, senare skulle vi fa svar o det fick vi. Nej blev det.

Nej, inte ska man sitta o vanta att det ska falla ner en forsakring fran ovan o ta ansvar for en sjalv. Men ar man skjuk o inte kan jobba o darav inte far nagon hjalp sa ar det forbannat svart o klara av det. Speciellt nar det ar allvarliga sjukdomar man har, en vanlig latt forkylning dor jag inte av.

Vi har varit precis som alla andra, jobbat o haft allt, tills vi bada blev sjuka + att maken forlorade sitt jobb. Det innebar att man snabbt beh anvanda upp alla sina sparpengar till rakningar, mat osv for att overhuvud taget klara sig. Jag jobbar o far in en halvtidslon ca, det e vad jag klarar av just nu, men det racker ju darakt inte till nagon sjukforsakring. Har man turen o aldrig e sjuk sa ar det ju uppeligt. Nu har vi tyvarr inte haft den turen utan allt kom pa en gang.

Jag tycker att det finns for o nackdelar med allt, o inom detta finns ocksa bada bra o daligt. Men som sagt, ar man i en oerhort jobbig sits sa ar det svart, o det betyder inte att man inte vill ha kontroll over sitt eget liv o sina egna pengar, det handlar om att fa den hjalp man beh nar man val beh den.
Svar på tråden USA tråden.