• Mandarina

Varför blir man bitter?

Varför blir man bitter? Någon som vet?
    Är det för att man inte tar hand om sitt känsloliv på rätt sätt? För känslorna måste ju vårdas "rätt" annars så kan dom orsaka en massa ex sjukdomar osv och summan kan bla. bli att man blir bitter - förstår ni hur jag tänker?

• Svar på tråden Varför blir man bitter?
  • Zaria
    Miracle Cats skrev 2009-08-01 10:30:07 följande:
    Jag fick höra något fint för ett tag sen, "Bitterhet är frusen sorg"  
    Tror också så.

Tyvärr ses det som något väldigt negativt, tror egentligen det är ganska naturligt när man dunkat huvudet i väggen och blivit besviken för många gånger. Då blir man bitter som ett slags "försvar" i hopplösheten tror jag.
  • Roisin Dubh

Utan att ha läst annat än trådstarten nu...

Som jag ser det är man bitter när man har gett upp. Det är motsatsen till hopp. Ett annat ord för samma sak är cyniker.

Man har slutat hoppas på att det finns något gott, något av värde. Man ser bara det eländiga. Orättvisan. Misströstan. Och har slutat lita på människor.

Inte så förvånande hänger det nära ihop med depression.

Men det finns faktiskt något som är snäppet värre. Apati.

Är man "bara" bitter har man åtminstone känslor kvar. Även om de är av den negativa sorten. Apati och likgiltighet är sista anhalten.

• Mandarina

Roisin Dubh skrev 2009-08-05 02:19:15 följande:

Utan att ha läst annat än trådstarten nu...Som jag ser det är man bitter när man har gett upp. Det är motsatsen till hopp. Ett annat ord för samma sak är cyniker.Man har slutat hoppas på att det finns något gott, något av värde. Man ser bara det eländiga. Orättvisan. Misströstan. Och har slutat lita på människor.Inte så förvånande hänger det nära ihop med depression.Men det finns faktiskt något som är snäppet värre. Apati.Är man "bara" bitter har man åtminstone känslor kvar. Även om de är av den negativa sorten. Apati och likgiltighet är sista anhalten.
    Och med apati menas - inga känslor för nåt?? att man skiter i det? att man inteb bryr sig? Inställningen: skitsamma!

Är det så du menar??
  • Hayata

Du väljer att se allt negativt
    Du får inte din vilja igenom
    Du förlåter inte utan går och är sur å bitter

Att förlåta är att gå vidare, att släppa taget om det som har hänt.

Du väljer själv hur du vill leva ditt liv

• Mandarina
    Hayata skrev 2009-08-05 10:16:04 följande:
    Du väljer att se allt negativtDu får inte din vilja igenomDu förlåter inte utan går och är sur å bitterAtt förlåta är att gå vidare, att släppa taget om det som har hänt.Du väljer själv hur du vill leva ditt liv
    Ok för att kunna förlåta så måste man först sörja besvikelsen eller vad det nu må vara för man kan inte bara säga att man ska förlåta....man måste gå igenom det käsnlomässiga oxå...för annars blir man ju bitter....om du förstår hur jag tänker
  • Miracle Cats
    Zaria skrev 2009-08-05 02:04:28 följande:
    Tror också så.Tyvärr ses det som något väldigt negativt, tror egentligen det är ganska naturligt när man dunkat huvudet i väggen och blivit besviken för många gånger. Då blir man bitter som ett slags "försvar" i hopplösheten tror jag.
    Jo, en del använder ordet bitter som ett skällsord, men det är inget fel i att känna bitterhet. Det kan behövas att man befinner sig i den känslan, stannar upp och sorterar. Precis som du skriver så fungerar det som ett skydd när det är för mycket.
  • Miracle Cats

Du får inte din vilja igenom, det låter istället bortskämt. Där skulle jag vilja säga att saker man hoppades så innerligt på, inte blev sanning och därför känner man bitterhet på livet. En del saker väljer man, andra inte, men man måste behandla det för att kunna gå vidare utan att vara bitter.

• Mandarina

Miracle Cats skrev 2009-08-05 11:13:03 följande:

Du får inte din vilja igenom, det låter istället bortskämt. Där skulle jag vilja säga att saker man hoppades så innerligt på, inte blev sanning och därför känner man bitterhet på livet. En del saker väljer man, andra inte, men man måste behandla det för att kunna gå vidare utan att vara bitter.
    Hur menar du med att behandla det? bearbeta? Vad menas isåfall med det?
  • Miracle Cats
    Gulletroll skrev 2009-08-05 11:14:59 följande:
    Miracle Cats skrev 2009-08-05 11:13:03 följande: Hur menar du med att behandla det? bearbeta? Vad menas isåfall med det?
    Precis, bearbeta . Jag har själv känt att jag har behövt få stanna kvar i bitterheten medan jag har behandlat, tänkt igenom händelser, för att sen kunna gå vidare. De gånger det har gått snett, är de gånger jag bara har stängt ute känslan och gått vidare. Då har de saker jag lämnat obearbetade ändå hunnit ikapp även efter den värsta krisen har blåst över.
    Man är inte sann mot sig själv utan tränger undan känslor.
  • Nathalie W

Bitter blir man av att ha misslyckats gång på gång.

Svar på tråden Varför blir man bitter?