• Mandarina

Varför blir man bitter?

Varför blir man bitter? Någon som vet?
    Är det för att man inte tar hand om sitt känsloliv på rätt sätt? För känslorna måste ju vårdas "rätt" annars så kan dom orsaka en massa ex sjukdomar osv och summan kan bla. bli att man blir bitter - förstår ni hur jag tänker?

• Svar på tråden Varför blir man bitter?
  • My Girls
    P A K skrev 2009-08-11 22:12:30 följande:
    Jag tror att man blir bitter om man inte kan försonas med sitt öde, vad det nu än är som tenderar att göra en bitter. Det är ok att vara fast i det jobbiga ett tag men sedan måste man på något sätt, antingen på egen hand eller med proffesionell hjälp, komma vidare för att inte fastna i en offerroll och identifiera sig med den. Själv kämpar jag och maken med ofrivillig barnlöshet och det har inte varit en dans på rosor, men vi har lyckats vända det negativa till en stor erfarenhet som gör oss mer ödmjuka och förhoppningsvis till ännu bättre föräldrar om vi får möjliheten att adoptera ett barn. Dessutom har vi blivit varse vilka fantastiska vänner vi har, det har blivit många långa samtal med dem. Samtal som vi kanske aldrig hade haft på samma sätt om vi gått igenom det vi gjort de senaste åren...
    Önskar er stort lycka till på vägen Det är sviterna av det jag jobbar med, nu när vi har nått mål. En massa gammalt resdamm som samlat sig efter vägen.
  • Guldrosen

Jag tror att man blir bitter när man inte är nöjd med sig själv och livet. Om man inte följer sina känslor utan gör det som man tror man vill eller det man tror att andra förväntar sig att man ska göra, så blir man också bitter, tror jag. När man blivit bitter så ser man allt så negativt. Man klankar ner på andra människor och samhället.

Jag tror att det är jätteviktigt att lyssna till sina känslor. Jag lyssnar väldigt mycket till mina känslor och följer dem så gott det går. Jag tror att det är det som gjort mig till den glada, positiva och harmoniska människa jag är idag.

• Tokmajja

Kolla Freuds psykosexuella utvecklingsteori.

Det fanns en man efter Freud som anammade Freuds idéer men vidareutvecklade dem. Erikson.
    Freud menade att man gått igenom alla stadier som ung vuxen, (cirkus 18års åldern om jag inte minns fel) (orala, anala, fallisk, latent osv)

Men Erikson byggde vidare på den där, och han menade att om man inte får behoven -som varje steg innebär - uppfyllda, väljer man kanske inte att gå ur fasen eller så går man ur fasen på ett negativt vis vilket leder till en känsla av "misslyckande" ellerpå något annat vis negativt, vilket leder till en känsla av obehag (som yttrar sig i "bitterhet")

Det var länge sedan jag läste detta. men kolla upp det vidare, det är skitspännande!

• bifnaked

Tror man blir bitter i vuxen ålder av att låta bli att vara sann mot sig själv och agera utifrån sin djupaste inre övertygelse.

• Mandarina
    bifnaked skrev 2009-09-01 23:13:25 följande:
    Tror man blir bitter i vuxen ålder av att låta bli att vara sann mot sig själv och agera utifrån sin djupaste inre övertygelse.
    Där sa du nåt riktigt bra!!
    Att vara sann mot sig själv - alltså lyssna på sina innersta känlsor och följa hjärtat....inte vad alla andra tycker, tänker o säger, så du menar va?
  • bifnaked
    Gulletroll skrev 2009-09-02 07:53:30 följande:
    Där sa du nåt riktigt bra!! Att vara sann mot sig själv - alltså lyssna på sina innersta känlsor och följa hjärtat....inte vad alla andra tycker, tänker o säger, så du menar va?
    Absolut!
    Och det kan vara så mkt svårare än vad man tror.

Själv har jag en terapeut att ge kicken och ett hundvaktsjobb att säga
    upp pga att personerna ifråga får mig att må dåligt.
    Det är tufft ibland!
  • 08Mommy

jag tror att bitterheten är ett slags förakt inom o för sig själv som berör en viss punkt där man blivit sårad o inte vågat ta itu med problemet / sanningen.

• Dejsi

Att trycka ner önskningar och behov, när man inte lyssnar till vad man egentligen vill med livet. En tanke bara : )

• Göteborgsmamman75

Bitter är en som inte kan hantera sin egen ångest utan vill sprida över den till andra så att de kan dela den.

Bitter blir man när man är extremt missnöjd med sig själv och har dålig självkänsla. För att kunna hantera det så projicerar man gärna över sina upplevda misslyckanden på andra, och blir helt enkelt bitter, för man vill att andra ska må lika dåligt som en själv.

En människa som är in i själen lycklig och mår bra, har inget behov av att se andra olyckliga, utan när man mår bra så vill man alla andra väl också.

• Dejsi
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-09-05 13:38:07 följande:
    Bitter är en som inte kan hantera sin egen ångest utan vill sprida över den till andra så att de kan dela den.Bitter blir man när man är extremt missnöjd med sig själv och har dålig självkänsla. För att kunna hantera det så projicerar man gärna över sina upplevda misslyckanden på andra, och blir helt enkelt bitter, för man vill att andra ska må lika dåligt som en själv.En människa som är in i själen lycklig och mår bra, har inget behov av att se andra olyckliga, utan när man mår bra så vill man alla andra väl också.
    Klokt sagt! : )
Svar på tråden Varför blir man bitter?