• Mandarina

Varför blir man bitter?

Varför blir man bitter? Någon som vet?
    Är det för att man inte tar hand om sitt känsloliv på rätt sätt? För känslorna måste ju vårdas "rätt" annars så kan dom orsaka en massa ex sjukdomar osv och summan kan bla. bli att man blir bitter - förstår ni hur jag tänker?

• Svar på tråden Varför blir man bitter?
  • Mandarina
    My Girls skrev 2009-08-11 19:06:41 följande:
    Synd om mig mentaliteten är väl om man ständigt söker bekräftelse och ältar inför andra? Jag tex tynger ingen annan med mina tankar .
    Däremot kan den begränsa en själv.
    Låter tungt att bära alla tankar själv.
    Delad börda är hälften så tung att bära
  • My Girls
    Gulletroll skrev 2009-08-11 19:24:00 följande:
    Låter tungt att bära alla tankar själv. Delad börda är hälften så tung att bära
    Jo det är sant Ingen kanske var överdrivet. Min man och tidigare en psykolog, men nu försöker jag arbeta själv med de redskap jag har fått. 
  • JennyCecilia
    My Girls skrev 2009-08-11 19:06:41 följande:
    Synd om mig mentaliteten är väl om man ständigt söker bekräftelse och ältar inför andra? Jag tex tynger ingen annan med mina tankar . Däremot kan den begränsa en själv.
    Såhär tänker jag:

Nä, jag tror man kan gå in i offerroller utan att öppet och tydligt deklarera bitterhet.

Jag tror inte att du är bitter. Kanske är du arg eller frustrerad men det beror väl på att du bearbetar? Du går igenom en eller flera specifika situationer för att förstå och greppa dom för att ta reda på hur du vill hantera dom? För att tat reda på hur du skulle kunna reagera? Eller andra tankar kring det som hände?

Sålänge man bearbetar så länge har du ju inte blivit bitter? Bitter är väl när man fastnat?

Klart att det kan begränsa en själv-om man tillåter den att göra det.

Jag har lärt mig en viktig sak (för mig är den viktig). Det är att det enda som hindrar oss från att vara dom vi (egentligen) vill vara är rädslor.
    Min dagbok: ladyj112.xpy.se/
  • idiblon

Jag håller för övrigt med ts gällande vårdandet av känslor, jag tror dock att utgångsläget är så olika för alla att det resonemanget kanske lätt blir aningen förenklat.

• Mandarina
    My Girls skrev 2009-08-11 19:38:32 följande:
    Jo det är sant Ingen kanske var överdrivet. Min man och tidigare en psykolog, men nu försöker jag arbeta själv med de redskap jag har fått. 
    Fast jag tror det är bra att vara öppen - desto mer man samlar inom sig och som gror och gnager - tror det samlas till en liten ask och därifrån kommer ångest och deppression o bitterhet.
    Har fått lära mig att känslor måste identifieras och sedan uttryckas på olika sätt annars samlas det som skräp i kroppen och blir till ångest/depperssion osv.

Det är ju därför man har sina vänner, familj o nära o kära - att få deras perspektiv på problemet, att älta lite, grubbla, prata om och känna.....då bearbetar man det och går vidare, så tror jag
  • Madderakka

Jag läste en gång en bra förklaring till varför man blir bitter.
    - Man blir bitter när man känner sig hopplös, känner att man inte har kontroll och inte har förmågan att göra något åt en viss situation.

• My Girls
    JennyCecilia skrev 2009-08-11 19:39:50 följande:
    Såhär tänker jag: Nä, jag tror man kan gå in i offerroller utan att öppet och tydligt deklarera bitterhet. Jag tror inte att du är bitter. Kanske är du arg eller frustrerad men det beror väl på att du bearbetar? Du går igenom en eller flera specifika situationer för att förstå och greppa dom för att ta reda på hur du vill hantera dom? För att tat reda på hur du skulle kunna reagera? Eller andra tankar kring det som hände? Sålänge man bearbetar så länge har du ju inte blivit bitter? Bitter är väl när man fastnat? Klart att det kan begränsa en själv-om man tillåter den att göra det. Jag har lärt mig en viktig sak (för mig är den viktig). Det är att det enda som hindrar oss från att vara dom vi (egentligen) vill vara är rädslor.
    You got a point . Då ändrar jag mig till " arg och frustrerad på vissa händelser" .
    Dock brukar man alltid lära sig något och växa med allt, så den tiden kommer. Ett steg i taget
  • My Girls
    Gulletroll skrev 2009-08-11 19:56:26 följande:
    Fast jag tror det är bra att vara öppen - desto mer man samlar inom sig och som gror och gnager - tror det samlas till en liten ask och därifrån kommer ångest och deppression o bitterhet. Har fått lära mig att känslor måste identifieras och sedan uttryckas på olika sätt annars samlas det som skräp i kroppen och blir till ångest/depperssion osv. Det är ju därför man har sina vänner, familj o nära o kära - att få deras perspektiv på problemet, att älta lite, grubbla, prata om och känna.....då bearbetar man det och går vidare, så tror jag
    Sant. Träning pågår . Jag har varit nere i skorna pga energitjuvar och med de sorterat bort så går det lättare att försöka öppna sig. Det är lätt att man fastnar i tankarna om man inte får annat perspektiv. 
  • P A K

Jag tror att man blir bitter om man inte kan försonas med sitt öde, vad det nu än är som tenderar att göra en bitter. Det är ok att vara fast i det jobbiga ett tag men sedan måste man på något sätt, antingen på egen hand eller med proffesionell hjälp, komma vidare för att inte fastna i en offerroll och identifiera sig med den.

Själv kämpar jag och maken med ofrivillig barnlöshet och det har inte varit en dans på rosor, men vi har lyckats vända det negativa till en stor erfarenhet som gör oss mer ödmjuka och förhoppningsvis till ännu bättre föräldrar om vi får möjliheten att adoptera ett barn. Dessutom har vi blivit varse vilka fantastiska vänner vi har, det har blivit många långa samtal med dem. Samtal som vi kanske aldrig hade haft på samma sätt om vi gått igenom det vi gjort de senaste åren...

• Mandarina

P A K skrev 2009-08-11 22:12:30 följande:

Jag tror att man blir bitter om man inte kan försonas med sitt öde, vad det nu än är som tenderar att göra en bitter. Det är ok att vara fast i det jobbiga ett tag men sedan måste man på något sätt, antingen på egen hand eller med proffesionell hjälp, komma vidare för att inte fastna i en offerroll och identifiera sig med den. Själv kämpar jag och maken med ofrivillig barnlöshet och det har inte varit en dans på rosor, men vi har lyckats vända det negativa till en stor erfarenhet som gör oss mer ödmjuka och förhoppningsvis till ännu bättre föräldrar om vi får möjliheten att adoptera ett barn. Dessutom har vi blivit varse vilka fantastiska vänner vi har, det har blivit många långa samtal med dem. Samtal som vi kanske aldrig hade haft på samma sätt om vi gått igenom det vi gjort de senaste åren...
    inget ont som inte har något gott med sig.....tänk så det kan bli. Jag hoppas att ni snart kan få bli föräldrar och jag tror att ni kommer bli underbara sådana med er livserfarenhet och ödmjukhet inför livet. Och som du säger, nära relationer är guld värt...
Svar på tråden Varför blir man bitter?