• Mandarina

Varför blir man bitter?

Varför blir man bitter? Någon som vet?
    Är det för att man inte tar hand om sitt känsloliv på rätt sätt? För känslorna måste ju vårdas "rätt" annars så kan dom orsaka en massa ex sjukdomar osv och summan kan bla. bli att man blir bitter - förstår ni hur jag tänker?

• Svar på tråden Varför blir man bitter?
  • Mandarina
    Dejsi skrev 2009-09-05 13:33:09 följande:
    Att trycka ner önskningar och behov, när man inte lyssnar till vad man egentligen vill med livet. En tanke bara : )
    Hur menar du? Utveckla gärna
  • Themis

Det ligger ju ett eget val bakom hur man ser på livet.

Men en del har också haft extrem otur i sina liv och jag kan förstå att man i perioder blir bitter om man ser hur andra får drömkarriären på silverfat, få barn när man inte själv kan, reser jorden runt medan man själv lider för resten av livet efter en trafikolycka och så vidare.

Det är väldigt mänskligt att vilja mycket och inte bara nöja sig. Den som har uppnått en del av sina livsmål kan säkert förlika sig med det som inte blev av, men om man har blivit snuvad på allt det som man trodde låg inom räckhåll när man var ung och hade drömmar så förstår jag att man frågar sig vad meningen är med livet.

En del kallar det för ålderskris, de flesta når en punkt där man måste förhandla med sig själv och göra upp räkningen med de drömmar som inte längre är så lätta att förverkliga. Den som kan släppa efter slipper bli bitter men vi är alla olika-en del förväntar sig mycket, andra kan vara lyckliga med lite.

• Göteborgsmamman75
    Themis skrev 2009-09-05 18:31:09 följande:
    Det ligger ju ett eget val bakom hur man ser på livet. Men en del har också haft extrem otur i sina liv och jag kan förstå att man i perioder blir bitter om man ser hur andra får drömkarriären på silverfat, få barn när man inte själv kan, reser jorden runt medan man själv lider för resten av livet efter en trafikolycka och så vidare. Det är väldigt mänskligt att vilja mycket och inte bara nöja sig. Den som har uppnått en del av sina livsmål kan säkert förlika sig med det som inte blev av, men om man har blivit snuvad på allt det som man trodde låg inom räckhåll när man var ung och hade drömmar så förstår jag att man frågar sig vad meningen är med livet. En del kallar det för ålderskris, de flesta når en punkt där man måste förhandla med sig själv och göra upp räkningen med de drömmar som inte längre är så lätta att förverkliga. Den som kan släppa efter slipper bli bitter men vi är alla olika-en del förväntar sig mycket, andra kan vara lyckliga med lite.
    Jo du kan väl ha rätt, men det finns ju trots allt folk som har all anledning att vara bittra, som haft extrem otur i livet, men som ändå inte blir bittra, och sen finns det dem som till synes har allt men som ändå sprider bitterhet och missämja omkring sig.

Jag tror att man kan ha olika sätt att hantera sin sorg och olycka på. En del som blivit tex handikappade de kan ändå se ljust på livet och acceptera sitt handikapp medans en del gräver ner sig och blir bittra.

Så jag tror även att man kan påverka detta själv beroende på vilken inställning man har till livet.
  • Mandarina
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-09-06 11:45:54 följande:
    Jo du kan väl ha rätt, men det finns ju trots allt folk som har all anledning att vara bittra, som haft extrem otur i livet, men som ändå inte blir bittra, och sen finns det dem som till synes har allt men som ändå sprider bitterhet och missämja omkring sig.Jag tror att man kan ha olika sätt att hantera sin sorg och olycka på. En del som blivit tex handikappade de kan ändå se ljust på livet och acceptera sitt handikapp medans en del gräver ner sig och blir bittra. Så jag tror även att man kan påverka detta själv beroende på vilken inställning man har till livet.
    Jag tror det handlar om att ta hand om känslorna på rätt sätt....gör man inte det finns risk för psykisk ohälsa som ångest o deppression eller bitterhet ..
  • ica

Men alla har ju inte fått förmågan att hantera allt som kan drabba en. De flesta av oss har ju nära och kära som hjälper och stöttar oss när vi behöver. Men har vi inte blivit sedda och bekräftade som riktigt små är det svårt att reparera. Det finns ju väldigt själviska och omogna föräldrar som kväver sina barn även som vuxna.

• Mandarina
    ica skrev 2009-09-06 14:25:00 följande:
    Men alla har ju inte fått förmågan att hantera allt som kan drabba en. De flesta av oss har ju nära och kära som hjälper och stöttar oss när vi behöver. Men har vi inte blivit sedda och bekräftade som riktigt små är det svårt att reparera. Det finns ju väldigt själviska och omogna föräldrar som kväver sina barn även som vuxna.
    Nä det är ju inte allt vi fått "lära oss" hur man tar hand om sina känslor. Om inte föräldrarna vet eller kan det blir det lätt att barnen tar efter samma mönster/beteenden. I många familjer är det inte tillåtet att visa känlsor eller barnet får höra att -sluta gråta, det där var väl ingenting.....
    Det där sätter djupa spår i barnet för all framtiden då barnet lär sig att den inte får visa känslor, utan förtränger dom istället och anpassar sig till sin omgivning - detta beteende gör man då även i vuxen ålder vilket i längden kan ge psykisk ohälsa. Eller bitterhet.
    Anknytningsteorin förklara ju detta jättebra. Hur viktigt samspelet mellen föräldrar o spädbarn har oerhört stor betydlese under de första levnadsåren .....
  • Dejsi

Man blir bitter av att inte följa sitt hjärtas röst. Jag vet själv att det är svårt. Man ska inte bara göra som andra tycker. Bitterhet och avund går hand i hand. Men det går att rätta till, om man vågar. Kanske öppna sig för någon, prata ut om hur man blivit behandlad som barn, ofta beror det på en sån sak. Man ska erkänna att det gjorde ont och gråta men också konstigt nog förlåta. Våra föräldrar är ju också offer för sina föräldrar, som kanske inte gjorde rätt alla gånger

• Mandarina
    Dejsi skrev 2009-09-07 15:30:13 följande:
    Man blir bitter av att inte följa sitt hjärtas röst. Jag vet själv att det är svårt. Man ska inte bara göra som andra tycker. Bitterhet och avund går hand i hand. Men det går att rätta till, om man vågar. Kanske öppna sig för någon, prata ut om hur man blivit behandlad som barn, ofta beror det på en sån sak. Man ska erkänna att det gjorde ont och gråta men också konstigt nog förlåta. Våra föräldrar är ju också offer för sina föräldrar, som kanske inte gjorde rätt alla gånger
    Det handlar ju inte om "sakerna" i sig som föräldraran gjort och inte gjort utan det handlar om att bli MEDVETEN om de mönster och de som präglat oss, vilket oftast är omedvetna ( oftast oxå för våra föräldrar )och de mönster vi fortsätter att anamma idag, många gånger omedvetet ...som i sin tur gör att vi mår dåligt, blir bittra osv.
  • Soulettes

jag är rätt sur och bitter och tror att jag är det för att jag vill ha något. Jag behöver något mer än det jag har men varken materiellt eller närhet av tex familj. Jag känner i hela mig att jag behöver något och att jag aldrig kommer på vad det kan vara och därför låter jag det gå ut över resterande befolkning.

• Mandarina
    Soulettes skrev 2009-09-19 03:43:42 följande:
    jag är rätt sur och bitter och tror att jag är det för att jag vill ha något. Jag behöver något mer än det jag har men varken materiellt eller närhet av tex familj. Jag känner i hela mig att jag behöver något och att jag aldrig kommer på vad det kan vara och därför låter jag det gå ut över resterande befolkning.
    Man måste KÄNNA sig själv för att veta vad man behöver.
  • Mandarina
    Gulletroll skrev 2009-09-19 10:26:04 följande:
    Man måste KÄNNA sig själv för att veta vad man behöver.
    Genom att vara i kontakt med sina känslor. Och inte TÄNKA ut allt i huvudet.
  • Göteborgsmamman75

Ja det där med anknytningen att den spelar roll tror jag stämmer bra. Att folk som fått lära sig att ta hand om sina känslor och göra sig av med dem på rätt sätt från det de var små, har lättare att hantera motgångar, för alla kommer uppleva motgångar i sitt liv men man behöver inte bli bitter för det.

Däremot dom som inte vet hur de ska göra sig av med känslorna och tvingas stänga in dom, blir nog bittra. Jag tror bitterhet bildas genom instängda känslor som inte fått utlopp utan ligger inuti en och gror till ens slags avsky och så bubblar det ut på annat sätt. Man bli elak istället för ledsen som man borde bli när något tråkigt händer.

• Soulettes
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-09-19 16:34:15 följande:
    Ja det där med anknytningen att den spelar roll tror jag stämmer bra. Att folk som fått lära sig att ta hand om sina känslor och göra sig av med dem på rätt sätt från det de var små, har lättare att hantera motgångar, för alla kommer uppleva motgångar i sitt liv men man behöver inte bli bitter för det. Däremot dom som inte vet hur de ska göra sig av med känslorna och tvingas stänga in dom, blir nog bittra. Jag tror bitterhet bildas genom instängda känslor som inte fått utlopp utan ligger inuti en och gror till ens slags avsky och så bubblar det ut på annat sätt. Man bli elak istället för ledsen som man borde bli när något tråkigt händer.
    tror inte det stämmer för att jag är oerhört känslig och har aldrig långt till tårarna, varken glädje eller lessna men lika bitter är jag för det. Däremot är jag nog väldigt trött på mig själv för att jag inte kan bestämma mig och just därför behöver något och som i sin tur blir till bitterhet.
  • Mandarina
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-09-19 16:34:15 följande:
    Ja det där med anknytningen att den spelar roll tror jag stämmer bra. Att folk som fått lära sig att ta hand om sina känslor och göra sig av med dem på rätt sätt från det de var små, har lättare att hantera motgångar, för alla kommer uppleva motgångar i sitt liv men man behöver inte bli bitter för det.Däremot dom som inte vet hur de ska göra sig av med känslorna och tvingas stänga in dom, blir nog bittra. Jag tror bitterhet bildas genom instängda känslor som inte fått utlopp utan ligger inuti en och gror till ens slags avsky och så bubblar det ut på annat sätt. Man bli elak istället för ledsen som man borde bli när något tråkigt händer.
    Så sant!
Svar på tråden Varför blir man bitter?