• Mandarina

Varför blir man bitter?

Varför blir man bitter? Någon som vet?
    Är det för att man inte tar hand om sitt känsloliv på rätt sätt? För känslorna måste ju vårdas "rätt" annars så kan dom orsaka en massa ex sjukdomar osv och summan kan bla. bli att man blir bitter - förstår ni hur jag tänker?

• Svar på tråden Varför blir man bitter?
  • Mandarina

Nathalie W skrev 2009-08-10 00:02:51 följande:

Bitter blir man av att ha misslyckats gång på gång.
    Håller inte med. Utan det är snarare hur man hanterar sina misslyckanden som är det väsentliga.
  • humma

De jag känner som jag skulle kunna beskriva som bittra har aldrig accepterat att det blev som det blev utan har fastnat i tanken kring händelser. De fortsätter trots att åren går att resonera på samma vis och sällan hade de (i deras sätt att se på livet) någon möjlighet att påverka.

• Nathalie W
    Gulletroll skrev 2009-08-10 00:05:09 följande:
    Nathalie W skrev 2009-08-10 00:02:51 följande: Håller inte med. Utan det är snarare hur man hanterar sina misslyckanden som är det väsentliga.
    Ett bra hanterat "misslyckande" är väll inget misslyckande?
  • Mandarina

Nathalie W skrev 2009-08-10 01:04:07 följande:

Ett bra hanterat "misslyckande" är väll inget misslyckande?
    Förstår inte hur du menar?

Säg att man misslyckas med något, ex få ett jobb som man så gärna ville ha, som man sökte och trodde att det skulle gå vägen. Men så får man inte det, och så ser man det kanske som ett misslyckande. Men om man tillåter sig att sörja och bearbeta detta så kommer man över det - det var ett misslyckande först men sen insåg man saker o ting och kan se det på ett annat sätt....då e det ju ett misslyckande som har blivit hanterat på rätt sätt.....o man slipper bli bitter.

Hur tänkte du?
  • Nathalie W

Det är väll en definitionsfråga. Med "misslyckas" menade jag mer att "ge upp" än att efter X antal försök inte få något man vill ha, t ex ett jobb man sökt.

• My Girls

Jag är en aning bitter, då jag har haft för många motgångar. 

Men sen gäller det att bearbeta allt och gå vidare, så lättar bitterheten.
  • Mandarina

Nathalie W skrev 2009-08-10 02:29:42 följande:

Det är väll en definitionsfråga. Med "misslyckas" menade jag mer att "ge upp" än att efter X antal försök inte få något man vill ha, t ex ett jobb man sökt.
    ok.
  • smis

utan att ha läst något i tråden så ville jag bara skriva det första jag själv tänkte på när jag läste ordet bitter - synd om mig mentalitet

• JennyCecilia

smis skrev 2009-08-11 17:07:16 följande:
    utan att ha läst något i tråden så ville jag bara skriva det första jag själv tänkte på när jag läste ordet bitter - synd om mig mentalitet
    Min definiton :)

Typ att man håller kvar vrede, sorg och ilska. Som andra redan uttryckt.

Synd-om mig -mentalitet :) instämmer.

Jag skulle vilja utveckla och säga att det är folk som har gått in i offerroller.

Och stannar där-forever.

Bitter är inte tillfälligt.

Man kan känna sig bitter men då är man i själva verket bara litet tillfälligt uppgiven.
    Min dagbok: ladyj112.xpy.se/
  • My Girls

Synd om mig mentaliteten är väl om man ständigt söker bekräftelse och ältar inför andra? Jag tex tynger ingen annan med mina tankar .

Däremot kan den begränsa en själv.
Svar på tråden Varför blir man bitter?