• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Agamemnon

Istället för att hänga upp dig på HALV- kanske du kan lära dig att fokusera på -BRÖDER, för det är vad de är.

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • 2timearound
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:56:01 följande:
    Han står på sig lika mycket som jag och vi kommr nog lösa det genom att han/de får säga brorsan då och då men att namnet blir det vanligaste.Tråkigt om det inte blir lösningen, kommer bli en vändning för mig att börja kalla dem halvbrorsor öppet men jag kommer nog in i det tillslut. ifall så krävs.
    Det tror jag aldrig att du kommer att kunna påverka.
    Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • gutegirl

Min dotter blev ledsen när folk i skolan sa att "Har du fått en halvbror?"
    Han var ju hel när han kom ut

Bloggar så smått igen! www.gutegirl.blogspot.com
  • Anonym

Detta var det dummaste jag läst på länge..

• drömmaromsmått

Men hjälp det är väl klart som korvspat att de är bröder.
    ordet bröder/syskon finns ju med varesig det är hel eller halvsyskon vi snackar om.
    varför ska det just pekas ut att det är HALVbröder pojkarna är när man inte säger HELbröder i vanliga fall?
    Det är mer som om du vill förminska styvsonens roll i ditt och din sons liv och jag kan inte göra annat än att tycka synd om både dig och pojken för det du gör mot barnen.

Du skriver i en annan tråd att din karl visste läget när ni blev tillsammans för att du inte hade barn men kan man inte vända det till att du också visste läget, han hade barn innan och det borde du tänk över innan.

• Anonym

Nej, du missförstår. Jag frågade vad TS tycker att bonussonen ska kalla sin halv/bror för?
    Eftersom hon vill att bonusen ska kalla hennes barn vid namn, så ska han alltså referera till sin bror som min johan i stället för min bror.

OMWF skrev 2009-08-02 16:54:53 följande:
    Vem? Hennes unge? Hon får väl kalla honom vad hon vill, sin son tex. Eller styvsonen? Han har väl ett namn eller så får hon säga att det är hennes sambos son.
  • Mymlan80

Får han kalla sin pappa för pappa då? Jag menar, eftersom han ju bara där på halvtid, är det inte lämpligare med förnamnet då?

Det verkar lika logiskt som att att inte få kalla sin bror för brorsan....

Liten BF 091117
  • 2timearound
    o GUTEGIRL o skrev 2009-08-02 16:57:49 följande:
    Min dotter blev ledsen när folk i skolan sa att "Har du fått en halvbror?" Han var ju hel när han kom ut
    :-P
    Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • 4 grabbar
    Anonym skrev 2009-08-02 16:56:15 följande:
    Jag tror det handlar om att om bonusen får säga bror, så kanske någon tror att båda barnen är TS. Hemska tanke! För inte vill att någon ska tro att hon är mamma till den där avskyvärda lilla pojken?
    styvsonen känner säkert likadant och är glad att ts inte är hans mamma, tyvärr istället den elaka styvmodern
  • Lillfjompa

o GUTEGIRL o skrev 2009-08-02 16:57:49 följande:

Min dotter blev ledsen när folk i skolan sa att "Har du fått en halvbror?" Han var ju hel när han kom ut
    Skönt med lite humor, ;D
Svar på tråden Mitt barns halvbror