• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • 4 grabbar

ja bäst att lära barnen att säga storehalvbrorsan, tvillingbrorsan, helbrorsan, halvbrorsan, låtsasbrorsan etc för det e ju såååååå viktigt så omgivningen inte får för sig saker, varför inte "oplanerade halvbrorsan" oxå för tydligen e ju alla halvsyskon oplanerade enligt dig

• MaryD

Ts - Jag tycker uppriktigt synd om din sambos son som har en sådan bitter människa i sitt liv.

Dessutom är det ju ruggigt synd om dig också som går genom livet så bitter.

Sök hjälp. För alla inblandades skull.

• Mittilvet
    ElviraSofia skrev 2009-08-02 16:54:13 följande:
    Varför tror du att begreppet har ordet syskon i sig? Hel eller halv, så är dom syskon! kommer du incistera på att era framtida barn kallar varandra för HELsyskon?
    Syskon är ett kärnbegrepp gällande barn som har samma föräldrar, även kallat helsyskon efter att halvsyskon började produceras.

Syskon för mig är syskon (hel) och sedan finns det avvikelsen halv.
  • Mittilvet

4 grabbar skrev 2009-08-02 16:54:45 följande:

men gud så mina 5 barn som har 3 olika pappor ska inte kalla varandra bror och syster? och de 2 små som är hos sin pappa varannan vecka är inte deras "riktiga" syskon??har själv en halvbror på mammas sida och en halvsyster på pappas har vuxit upp utan ngn av dem, men för det är vi syskonmina 2 äldsta söner har 3 äldre halvsystrar på pappas sida och pappan träffar de aldrig, däremot systrarna ngn gång ibland, så det är självklart att de ser sina hemmavarande syskon som sin familj mer än de de sällan träffar
    Svårt att bestämma dig?
  • blinkalilla
    Mittilvet skrev 2009-08-02 17:04:56 följande:
    Japp, en syster och en halvbror
    Hur känner du för din syster och din halvbror?
    Är det känslomässigt något annorlunda som att systern skulle vara mer din än halvbrorsan??
  • MaryD

Ts - Är du ute efter att frysa ut din sambos son?

• llinaa
    Mittilvet skrev 2009-08-02 17:06:47 följande:
    Syskon är ett kärnbegrepp gällande barn som har samma föräldrar, även kallat helsyskon efter att halvsyskon började produceras.Syskon för mig är syskon (hel) och sedan finns det avvikelsen halv.
    låt de kalla varandra bröder!
  • Lillfjompa

tycker du illa om din sambos son eller?
    Vad har du emot honom?

Du kan väl låta dom kalla varandra för bröder, dem kommer ju ändå förklara för andra när dom blir större .. :S

• 4 grabbar
    Mittilvet skrev 2009-08-02 17:03:30 följande:
    Och jag verkar vara en utav de få vuxna som klarar av en sanning.Inte klokt vad ni kan smutsa ner halvsyskonrelationer, det var sådana som er som omvände ordet neger till negativt, ordet fitta till negativt...Istället bara för att låta orden vara neutrala och faktabaserade.
    det är ju DU som smutsar ner ordet halvsyskon
  • ElviraSofia

Hur ska du göra för att förhindra dom att kalla varandra bara syskon eller bröder? har du någon smart plan för det?

Mittilvet skrev 2009-08-02 17:06:47 följande:
    Syskon är ett kärnbegrepp gällande barn som har samma föräldrar, även kallat helsyskon efter att halvsyskon började produceras. Syskon för mig är syskon (hel) och sedan finns det avvikelsen halv.
Svar på tråden Mitt barns halvbror