• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Dessie
    llinaa skrev 2009-08-02 16:36:14 följande:
    tänk om du haft barn innan. hade inte de varit syskon då?
    Det är skillnad förstår du väl....
  • Ruggugglan

De ÄR ju bröder! Även om de "bara" är halvsyskon.
    Om du får fler barn med din sambo- då kan ju inte de barnen vara syskon med din pojk då alltså?

Blir arg på egoism. Jag väntar mitt andra barn. Min dotter och barnet kommer "bara" vara halvsyskon. Men för mig så är de SYSKON.

BF 19 januari.
  • Deer

Men vad tusan! min son kallar sin bonusbror för brorsan.
    Dom har inga dna gemensamt alls, men dom lever under sysskon liknande förhållanden.
    Det är klar det blir brorsan.
    Nu bor inte bonussyskonet hos mig utan det är hos min sons pappas familj.
    Men det stör inte mig endå.
    Gud så sjukt.

• llinaa
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:36:43 följande:
    Samma pappa ja.Itne samma mamma.Spelar du dum vill jag inte fortsätta diskussionen med dig.
    de är syskon trots att de bara har samma pappa.
  • Dessie
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:36:43 följande:
    Samma pappa ja.Itne samma mamma.Spelar du dum vill jag inte fortsätta diskussionen med dig.
    Sluta med påhopp!!!!
    VEM spelar dum?
    Så länge barnen har EN gemensam förälder är de syskon oavsett vad du tycker - PUNKT!
  • Klumpedumpe

Herre min gud! Hur tänker du? Om barnet ifråga vill kalla sin bror för bror eller halv-bror är väl upp till honom! Jag skulle aldrig komma på tanken att rätta min dotter när hon säger storasyster till sina "halv-systrar". Lika lite som jag skulle rätta dom om de vill kalla mig mamma eller bonusmamma eller Heidi. Det du gör är fel!

• llinaa
    Dessie skrev 2009-08-02 16:37:07 följande:
    Det är skillnad förstår du väl....
    ja för vissa men är inte halvsyskon syskon på ena hålet så är de inte de på andra i heller
  • Lillfjompa

Vad är skillnaden mellan HEL o HALV?
    Bröder som bröder ..

Sluta tänk på dig och dina känslor om dem så handlar o svartsjuka eller egoism eller va ddet nu kan vara ..

Dem är bröder, så är det.
    bara att leva med det.

• Mittilvet
    Kya skrev 2009-08-02 16:32:43 följande:
    nej det har med din syn på vad som gör bröder till bröder.
    Vad har det med min situation att göra?

Håll dig till ämnet men jag är snäll nog och svarar:

Adopterade är för mig likställda blodsbarn.
    Där slutade adoptionsdiskussionen.
Svar på tråden Mitt barns halvbror