• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • OMWF
    Anonym skrev 2009-08-02 16:58:02 följande:
    Nej, du missförstår. Jag frågade vad TS tycker att bonussonen ska kalla sin halv/bror för? Eftersom hon vill att bonusen ska kalla hennes barn vid namn, så ska han alltså referera till sin bror som min johan i stället för min bror.
    Haha jaha okej. Good point.
  • llinaa
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:56:01 följande:
    Han står på sig lika mycket som jag och vi kommr nog lösa det genom att han/de får säga brorsan då och då men att namnet blir det vanligaste.Tråkigt om det inte blir lösningen, kommer bli en vändning för mig att börja kalla dem halvbrorsor öppet men jag kommer nog in i det tillslut. ifall så krävs.
    vill han säga brossan SKALL HAN FÅ GÖRA DE!!!
  • BettyBoop8

Så om TS får ett till barn fast med en annan man........... så har hon två barn som inte är syskon?!?

Nä, så funkar det inte. Jag håller med de flesta här inne som säger att du skall vara glad att han kallar din son för brosan och att han har dom känslorna för honom.

• SimplyTheBest

Har inte läst hela tråden och tänker inte göra det heller...men jag själv har två halsystrar. För mig är båda mina "systrar" rakt av, det är ingen skillnad för mig. Har

Har växt upp med den ena systern och den andra har jag inte träffat på flera år, samma där...båda är mina systrar trots det.

För mig är det ingen skillnad för att vi inte har samma föräldrar, ser inte det som någon skam heller. Jag struntar blankt i sådana saker, men det är jag det.

• 4 grabbar
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:57:01 följande:
    Troligen oplanderade.
    e du sann eller?

så eftersom din karl har barn med 2 olika kvinnor så är ungarna oplanerade

skit inte vid eget matbord
  • Mittilvet
    MaryD skrev 2009-08-02 16:51:38 följande:
    Men ts, fattar du inte att vi reagerar på att din sambos son inte får kalla er gemensamma son för "brorsan"??Vi skiter väl i ordens (hel - och halvsyskon) korrekthet.
    ...men det gör inte jag.

Rätt ska vara rätt.

Ibland gör ingenting ifall situationen "kräver" (finns väl ingen situation som kräver att ett barn ljuger med uppmuntran från vuxna) det men "halvbrorsan" tar en mikrosekund längre att säga, det är inte så mycket begärt.
  • gutegirl
    Lillfjompa skrev 2009-08-02 16:59:09 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2009-08-02 16:57:49 följande: Skönt med lite humor, ;D

Hon tog det bokstavligt
    Vår familj är huller om buller, både jag och maken har barn sedan har barn sedan innan och så en gemensam. Den lille är allas brorsa, vi ser inte poängen med att hela tiden banka i huvudet på ungarna att "Det är inte en RIKTIGT bror, han är bara HALVBROR så det så" Vad är vitsen?
    De växer ju upp tillsammans och har en gemensam förälder och att de inte har samma föräldrar allihop vet de ändå.
    Bloggar så smått igen! www.gutegirl.blogspot.com
  • Lillfjompa

Du är ju inte sann. herregud.

Vad glad över att din sambos son vill komma tiller överhuvudtaget när du finns där.

• llinaa
    Mittilvet skrev 2009-08-02 17:01:34 följande:
    ...men det gör inte jag.Rätt ska vara rätt.Ibland gör ingenting ifall situationen "kräver" (finns väl ingen situation som kräver att ett barn ljuger med uppmuntran från vuxna) det men "halvbrorsan" tar en mikrosekund längre att säga, det är inte så mycket begärt.
    Varaför får han inte säga brossan?
  • OMWF
    Mittilvet skrev 2009-08-02 17:01:34 följande:
    ...men det gör inte jag. Rätt ska vara rätt. Ibland gör ingenting ifall situationen "kräver" (finns väl ingen situation som kräver att ett barn ljuger med uppmuntran från vuxna) det men "halvbrorsan" tar en mikrosekund längre att säga, det är inte så mycket begärt.
    Men det är ju hans bror! Därför säger han brorsan, för för honom har antagligen den där halv-grejen du har hakat upp dig på ingen betydelse.
Svar på tråden Mitt barns halvbror