• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • OMWF
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:49:35 följande:
    Har aldrig skrivit BARA halvbröder utan att de är halvbröder. Du är precis som min sambo, lägger din egen förminskande åsikt på den rätta benämningen på släktskapet. Det är sådana som NI som gör det till något negativt med era vridna synsätt att helsyskon är det ulitimata och halv bara är nåt som katten släpat in.
    Alltså, helsyskon eller halvsyskon spelar ingen roll, dom är syskon.
  • blinkalilla

Har inte läst hela tråden men undrar varför TS stör sig så mycket på att halvbrodern kallar din son för bror?

Vare sig man är hel eller halvsyskon med någon så är det oerhört skönt att ha ett syskon och halvbrodern känner sig väl så pass nära till din son att han kallar honom för bror och bara det borde vara något att glädjas över istället för att bli störd av.

Har du själv syskon TS?

• Lovica

Jag skakar bara på huvudet när jag läser det här. Ja de är halvsyskon på grund av att de har en gemensam förälder och inte två. Men halv- eller helsyskon så är de ju ändå syskon, det hörs ju på namnet?!

HALV - SYSKON
    HEL - SYSKON

Så hur man än vrider och vänder på det så är de ju syskon eller hur?!

Ditt barn och ditt barns HALVBROR är ju därmed BRÖDER :) så jag tycker han har all rätt att kalla sin HALVBROR för BRORSAN!

Kallar du dina eventuella helsyskon för helbrorsan eller helsyrran?

Från mig får du inget stöd i dina funderingar tyvärr.

• ElviraSofia

Varför tror du att begreppet har ordet syskon i sig? Hel eller halv, så är dom syskon! kommer du incistera på att era framtida barn kallar varandra för HELsyskon?

Mittilvet skrev 2009-08-02 16:52:45 följande:
    Halvsyskon, helt riktigt. Punkt.
  • 4 grabbar

men gud så mina 5 barn som har 3 olika pappor ska inte kalla varandra bror och syster? och de 2 små som är hos sin pappa varannan vecka är inte deras "riktiga" syskon??

har själv en halvbror på mammas sida och en halvsyster på pappas har vuxit upp utan ngn av dem, men för det är vi syskon

mina 2 äldsta söner har 3 äldre halvsystrar på pappas sida och pappan träffar de aldrig, däremot systrarna ngn gång ibland, så det är självklart att de ser sina hemmavarande syskon som sin familj mer än de de sällan träffar

• OMWF
    Anonym skrev 2009-08-02 16:48:29 följande:
    Ja, vad tycker du TS att han ska kalla honom för? Min x (namnet)?
    Vem? Hennes unge? Hon får väl kalla honom vad hon vill, sin son tex.

Eller styvsonen? Han har väl ett namn eller så får hon säga att det är hennes sambos son.
  • Dessie
    Mymlan80 skrev 2009-08-02 16:52:35 följande:
    TS, ja din sambo hade barn innan ni träffades, det visste du troligen innan ni beslutade att skaffa ett gemensamt barn (din bonus-sons bror)Jag tror att du måste bearbeta dina känslor angående att han hade barn innan. Låt inte din son och hans bror sitta imellan. Du är vuxen, deal with it!
    TS, jag instämmer med vad denna person har skrivit till dig.
    Bearbeta att din sambo har haft en annan kvinna före dig och fått barn tillsammans med henne.
    Sluta lev i en Askungesaga där både han & hon är oskulder när de träffas.
  • Mittilvet
    2timearound skrev 2009-08-02 16:39:37 följande:
    Jag är så stolt över ts sambo som står på sig.
    Han står på sig lika mycket som jag och vi kommr nog lösa det genom att han/de får säga brorsan då och då men att namnet blir det vanligaste.
    Tråkigt om det inte blir lösningen, kommer bli en vändning för mig att börja kalla dem halvbrorsor öppet men jag kommer nog in i det tillslut. ifall så krävs.
  • Anonym

Jag tror det handlar om att om bonusen får säga bror, så kanske någon tror att båda barnen är TS. Hemska tanke! För inte vill att någon ska tro att hon är mamma till den där avskyvärda lilla pojken?

• Mittilvet
    AdriansMum skrev 2009-08-02 16:40:13 följande:
    så vad är mina söner som jag har med 2st olika män då?
    Troligen oplanderade.
Svar på tråden Mitt barns halvbror