• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Trollet Ludenben

Detta var den mest störda ts jag sett genom tiderna... tror den till och med slår svantråden...

Alltså inte ens värt att kommentera.

• Anonym (Lisa)

I sammanhanget måste jag se i ett lite större perspektiv...
    om båda barnen mår bra och tycker om varandra måste väl det vara det viktigaste?
    jag tror att det mer kommer skada Ts och sambons relation i slutändan...
    och då kanske hennes son får ännu fler HALV-syskon...

tänk på att i slutändan har alla människor lika värde... alla som älskar varandra och hjälper varandra och har en relation till varandra berikar förhoppningsvis varandras relation...

ta inte bort det! och förstör inte detta för framtiden!!!

en del killkompisar kallar varandra för "brorsan" trots att dom itne har någon relation alls...

• Mymlan80

TS verkar hemskt rädd att sambons son på något sätt ska missförstås vara hennes...
    Stackars pojkar....

Liten BF 091117
  • Thats me

men jisses då..

TS är du ute efter medhåll så har du nog skapat fel tråd, tyvärr..

du startar en tråd och fl läsare svarar, när dom svarar så är du bara uppkäftig och kan inte förstå hur vi kan se saken så..

tragiskt!!!!

Har man ingen karaktär, får man skaffa sej levnadsregler !!!
  • grodanboll85

eller ska vi komma med en bättre förklaring på detta med att de bara är halv bröder de är bara låtsas bröder kan vi väl säga i så fall* IRONIN FLÖDAR I KROPPEN PÅ MEJ*

• Mittilvet
    blinkalilla skrev 2009-08-02 17:07:47 följande:
    Hur känner du för din syster och din halvbror?Är det känslomässigt något annorlunda som att systern skulle vara mer din än halvbrorsan??
    Ingen skillnad, varför skulle det vara det?
  • BubbelGuppie

VA halvsyskon är syskon det är hans bror, va glad att dem gillar varandra och inte bara är svartsjuka på varandra och dylikt.
    Tycker du har problem om du inte kan acceptera att dem är bröder.

• Mittilvet

4 grabbar skrev 2009-08-02 17:08:01 följande:

det är ju DU som smutsar ner ordet halvsyskon
    På vilket sätt då?

Anväder det vid rätt släktband?

Ja, det är sannerligen att "smutsa ner"
  • Anonym (konstig ts)
    Mittilvet skrev 2009-08-02 17:56:38 följande:
    Ingen skillnad, varför skulle det vara det?
    Men om din halvbror kallar dig för syster...rättar du honom då??
  • Mittilvet
    ElviraSofia skrev 2009-08-02 17:08:07 följande:
    Hur ska du göra för att förhindra dom att kalla varandra bara syskon eller bröder? har du någon smart plan för det?
    Att lära dem redan i tidig ålder vad som är vad.

Låter som det hade behövts på fler ställen.
Svar på tråden Mitt barns halvbror