• Mittilvet

Mitt barns halvbror

...kallar mitt barn "brorsan" och det har börjat störa mig rejält nu.

Visst, de är halvbröder men inte bröder, det är en jäkla skillnad anser jag.

Jag är defenitivt inte släkt med det barnet och dessutom är han bara hos sin far halvtid, kan det blir mer uppenbart halvt än så?

Nej.

Har talat med sambon om detta och vi är oense, vet inte riktigt hur vi ska få flyt i det hela.
    Om det händer då och då gör det ingenting, men inte hela tiden och jag har sagt (till pappan) att det går jättebra att kalla det gemensamma barnet för sitt namn istället för att hela tiden själv säga och uppmutra hans barn sedan innan att säga "brorsan".

Han vill använda "brorsan" lika mycket som jag inte vill det så vi har fastnat på något sätt.

Och NEJ, jag kommer inte ändra min uppfattning gällande vem som är vad och jag kommer INTE låtsas. De är inte bröder, det är hur enkelt som helst.
    De är halvbröder, det är en jäkla skillnad.

Sambon gick i taket när jag nämnde det, han har själv en värdering i att "halvbror" är negativt och oäkta.
    Men det är hans värdering, för mig är det fakta och jag anser att nu är det upp till min sambo att förmedla till sitt barn sedan innan att det är okej att ha en halvbror, det är inte något straff som han och folk i allmänhet verkar vilja få det till.

Varför är det så tabu att folk är det de är, varför sätter man press på folk att de ska låtsas vara något de inte är?

• Svar på tråden Mitt barns halvbror
  • Kinsale

TS - du verkar vara medveten om att ordet "halvbror" i vardagligt tal har en pejorativ betydelse. Och det är ju just därför som samtliga (tror jag iaf) som kommenterat härinne har reagerat på att du envisas med att vilja att bröderna skall definera varandra som "halv"bröder. Varför använda ett ord med en negativ innebörd? Låt vara att det - i ditt tycke - är det mest korrekta då det gäller klargörandet för släktförhållandena. Poängen är att förledet "halv" här ger ordet en negativ innebörd och varför medvetet föra in det i barnens relation till varandra? För att minska de emotionella band (förutom de biologiska) som de har och kommer att utveckla till varandra? Isf elakt, tycker jag.

• Anonym

Men snälla TS, vad är du för människa,som vägrar ditt eget barn att kalla sin bror för just bror. Förstår du inte att den du gör mest illa med dina egoistiska dumheter är ditt eget "biologiska barn", tänk vilken glädje att ha en äldre bror som du inte unnar ditt barn. Undra hur länge din man kommer att stå ut, hoppas att han är stark nog att vihålla att bröderna är bröder - för deras skull

• Ella H

Visst teoretiskt sett så är de halvsyskon/halvbröder. Men varför hänger du upp dig på "brorsan" , det e ju jätte gulligt, du borde vara glad och positiv att din sambos son kallar din son för brorsan, då har han ju i princip accepterat dig som pappas nya "fru" också.

Hur hade du känt ifall den här killen inte hade velat veta av pappas nya son?
    Hade du kanske mått bättre då?

Jag tror inte problemet ligger i ordet "brorsan", jag tror det är att du blir påmind om att din sambo har älskat och fått barn med en annan kvinna innan du fanns med i bilden!

Tragiskt att du inte kan låta barnen få utveckla en egen relation.

Jag gör ingen som helst skillnad på mina SYSKON!

• PetraD
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:49:35 följande:
    Har aldrig skrivit BARA halvbröder utan att de är halvbröder.Du är precis som min sambo, lägger din egen förminskande åsikt på den rätta benämningen på släktskapet.Det är sådana som NI som gör det till något negativt med era vridna synsätt att helsyskon är det ulitimata och halv bara är nåt som katten släpat in.
    det är ju DU som gör sån stor skillnad på hel och halv
    alla som skriver här ser ju det som samma= lika värde
  • Anonym (förnekelse)
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:30:25 följande:
    ...halv-bröder.Prova att skriva det, det är inte det minsta svårt och dessutom korrekt
    Just det, du skrev det själv. De är halv - BRÖDER, BRÖDER även om de endast delar en gemensam förälder.
    Jo, ditt och makens son och din mans son är bröder, det är bara för dig att förlika dig med det.

Förstör inte barnens relation med varandra och sin pappa bara för att du har något presonligt problem med situationen.
  • BlommyNess12

Eh det finns inga halva barn?!

Min "halvsyster" är min lillasyster, "hel" eller "halv" spelar väl ingen roll, det är ju fortfarande en BROR/SYSTER.

• PetraD
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:57:01 följande:
    Troligen oplanderade.
    det var väl det dummaste
  • Svanholm
    Mittilvet skrev 2009-08-02 16:43:27 följande:
    Helsyskon= Samma föräldrarHalvsyskon=En gemensam förälderÄR det verkligen så svårt??? Trodde inte det fanns så många som inte har bättre koll.Rätt skrämmande faktiskt.Ser ni typ vanliga ut ute på stan eller har ni något gemensamt kännetecken? Allvarligt, vet ni inte skillnaden, varför tycker ni att det är så hemskt att inte leka låtsaslekar???PS: Det finns krig i världen och tomten finns inte.
    Ojoj, här är man uppkäftig! Du är ju inte riktigt klok. Jag blir så fruktansvärt förbannad över det här inlägget att jag skulle vilja träffa dig personligen och argumentera på riktigt. Du kanske inte förstår att du är ensam om att tycka såhär = DÄRFÖR ÄR DET DIG DET ÄR FEL PÅ.

Jag tycker nästan synd om dig att du på allvarligt tror att det är DU som har rätt och sedan ser ner på alla andra. Det blir lite av en pinsam situation, för dig själv.

Ja, tro det eller ej, jag vet skillnanden på HELbröder och HALVbröder, men det sistnämnda "bröder" står fortfarande kvar, dvs. dem är BRÖDER eftersom att dem har samma pappa, trots att dem är HALVbröder så är dem BRÖDER. Vore det bättre om han sa "broder" istället för brorsan?

SÖK HJÄLP - detta handlar bara om dig egen egoism och din oförmåga till att släppa taget.
  • PetraD
    Mittilvet skrev 2009-08-02 17:03:30 följande:
    Och jag verkar vara en utav de få vuxna som klarar av en sanning.Inte klokt vad ni kan smutsa ner halvsyskonrelationer, det var sådana som er som omvände ordet neger till negativt, ordet fitta till negativt...Istället bara för att låta orden vara neutrala och faktabaserade.
    det är ju DU som inte klarar av sanningen och det är DU som smutsar ner såna ord
  • PetraD

ts kanske ska inse att hon inte har så rätt som hon tror eftersom INGEN här håller med henne.

TS; oavsett om det är helBROR eller halvBROR så ser du väl ändå ordet BROR där va???

Svar på tråden Mitt barns halvbror