• anassio

behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..

Har läst många tidigare inlägg om trotsiga ungar o jag känner som tur är att jag inte är ensam :)

Men jag känner ikväll att jag måste få nån hjälp eller tips ang min son... för jaf orkar inte mer, bröt ihop ikväll när hans pappa kom hem o bara grät, sonen tittade på mig, verkade lite ångerfull o sa förlåt, men jag vet att imorgon är det samma sak igen...

Han är som de flesta, hör INGENTING, säger "nej, det gör jag inte" till allt, äter inget (viklket leder till gringit humör...man får tjata ner några tuggor, o jag vet att det skapar en ond mat-cirkel...)
    det stora problemet är att han skriker så mkt och att han SLÅSS!
    Han slår o sparkar mig, sin pappa, syskon, vill gärna ge nåt slag el knuff mot sin kompis... jag kan inte få nån reson på han alls när han är på det humöret...vad gör jag för fel??? Var för tror han att han kan få slå oss? Vi blir arga o det känns som om man hotar sig igenom dagarna nuförtiden...
    Vart har mitt långa tålamod tagit vägen??? Orkar inte mer..

Sitter här o skäms för att jag e en sån hemsk mamma...

• Svar på tråden behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..
  • trebarsmamma

bra tråd, denna sprar jag, har en skit jobbig 4 åring just nu, allt är fel för han, han ska ha den röda muggen, han kan hälla mjölken själv och ska ta oboy själv, då blir det halva muggen med oboy. han retar sina syskon hela tiden, slår lillebror, tar syskonen saker, skriker gråter. men han är världens gosigaste också, man kan avleda han ganska så lätt, så det är tur det, men har man 4 amå barn så orkar man inte alltid att göra det och man blir arg istället för små saker, jag måste lära mig att räkna till 10 och andas.

• Soer
    trebarsmamma skrev 2010-05-02 23:11:38 följande:
    bra tråd, denna sprar jag, har en skit jobbig 4 åring just nu, allt är fel för han, han ska ha den röda muggen, han kan hälla mjölken själv och ska ta oboy själv, då blir det halva muggen med oboy. han retar sina syskon hela tiden, slår lillebror, tar syskonen saker, skriker gråter. men han är världens gosigaste också, man kan avleda han ganska så lätt, så det är tur det, men har man 4 amå barn så orkar man inte alltid att göra det och man blir arg istället för små saker, jag måste lära mig att räkna till 10 och andas.
    Låter som min kille ;) precis som du säger blir man arg för små saker.. Tror att det är en utmärkt idé att försöka räkna till 10 och andas. Men det är lättare sagt än gjort när man är mitt i, i stundens hetta.
    Melker och Malte
  • Trollungarnasmamma

Man kan lämna en riktig gullunge på dagis vissa morgnar, sen när man hämtar är de monster!!!!{#lang_emotions_surprised} Vad händer på dagis

~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Lillfisen i magen 5/12 ~*~♥~*~
  • vittra

Men snälla, det är ju skrämmande att läsa om hur barn helt plötsligt har 1-årstrots, 2-årstrots, 3-årstrots och nu också 4-årstrots!??

Alltså helt allvarligt, inse att det inte handlar om trots utan om beteenden som uppstår pga hur ni föräldrar interagerar med era barn!

• vittra

Ska tillägga att jag tänker att det måste vara enormt jobbigt att under flera års tid se på sitt barn som ett trotsande monster, tycker synd om er som har så fruktansvärt begränsat perspektiv...

• Soer

Ja verkligen.. Har aldrig sett de som monster utan insett för länge sen att det är en del av deras utveckling att testa gränser etc.. Men för oss har en del av detta gått till överdrivt och då måste man såklart säga nej. Det är väl det det handlar om hur man bäst sätter de gränser som ibland måste sättas och hur man bäst hjälper barnen genom dessa utvecklingsfaser. Tror att de flesta vill hjälpa sina barn genom detta och helst ha förståndet kvar efteråt ;)

Trollungarnasmamma skrev 2010-05-04 14:43:58 följande:
    Hoppsan, där fick man en känga...
    Melker och Malte
  • SCSI
    vittra skrev 2010-05-04 11:37:05 följande:
    Men snälla, det är ju skrämmande att läsa om hur barn helt plötsligt har 1-årstrots, 2-årstrots, 3-årstrots och nu också 4-årstrots!??
    Ja, det där har jag reflekterat över flera gånger när jag läst här på FL. 5åringstrots och 6åringstrots har jag läst om här också.
    Själv drabbas jag av 37åringstrots ibland. =)
  • vittra
    GossarnasMor skrev 2010-04-30 16:27:34 följande:
    Då har man då gjort om lekrummet, med lackhyllor för lättare förvaring, koja med piratmotiv, gardiner med piratmotiv och hyllor till snickarlådor, satt upp tavlor med traktor och bokstäver och fixat och donat. Kändes mkt bra när jag lämnade rummet. Men så hämtade jag gossen då... det första han sa var "Nej, mamma detta är inte fiiiiiint alls...Så gick han gråtandes där ifrån. Nu är jag ställd...han sitter i soffan och skriker och sparkar att det var hans rum. Så fort jag närmar mig för att prata så vrålar han.. Vad gör man liksom?!
    Ursäkta men måste bara få fråga, har du inte ens snuddat vid tanken på att han väl bör få hjälpa till att göra i ordning i sitt eget rum? Tycker du verkligen det är konstigt att han upplever att du har förstört hans rum, hans fristad?!

Jag är chockad över flertalet kommentarer i den här tråden, inte bara det du skriver. Tycker inte det är ett dugg märkligt om ni har sådana problem med era barns beteenden utifrån vad som framkommer här faktiskt...

Istället för att bara bekräfta varandras känslor i den här tråden av att barnen är ohyffsade trotsmonster så vill jag föreslå att man börjar se på sitt eget beteende på ett annat sätt istället. Ovan nämnda förslag om att ringa bup är inte dumt, finns också en mängd boktips och då framförallt Juuls böcker som kan öppna upp för nya perspektiv. Mycket inom grenen aktivt föräldraskap är öht väldigt bra. Utan att ha läst den ännu vill jag också slå ett slag för Lars H Gustavssons nya bok, växa - inte lyda, som med all säkerhet ger ett nytt sken på det ni upplever.

Så för att svara på din avslutande fråga, vad gör man? Man ser till att förändra sig själv och sitt eget beteende i första hand, och inte gå år ut och år in med att tro att allt ligger hos barnet!
  • vittra
    SCSI skrev 2010-05-04 18:51:17 följande:
    Ja, det där har jag reflekterat över flera gånger när jag läst här på FL. 5åringstrots och 6åringstrots har jag läst om här också. Själv drabbas jag av 37åringstrots ibland. =)
    Jojo, enklast att skylla allt på barnen antar jag
    Ja vi är nog trotsiga allihopa livet ut, men senare i livet är det ju plötsligt alla andras fel istället?
Svar på tråden behöver hjälp nu ang 4-års trots...orkar inte mer..