Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Aga?

Skulle aldrig falla mig in, jag tror inte på förnedringsuppfostran. Det om något ger barn som gör uppror och/eller mår dåligt.

• Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 07:42:04 följande:
    Men oj oj oj vilka jätte tår jag visst råkade trampa på...... Om du läser i tidningen att ngn har blivit misshandlad på gatan,är det första du tänker på då att personen i fråga har fått en dask på näven??? Tror inte det. Och jag rekommenderar starkt att du läser vad jag började skriva i mitt inlägg. Att daska sitt barn på näven(vilket jag för övrigt faktiskt aldrig har gjort men har full förståelse för de som gör det...) är väl absolut INTE grund till att anse att ngn inte är värd sina barn?!? Det finns barn som far så fruktansvärt illa här i livet,med alkoholiserade /narkomaner till föräldrar,barn till människor som fullständigt ignorerar sina barn på alla fronter och lilla du sitter där på dina höga hästar och delar ut åsikter som jag förstår när jag läser ditt inlägg inte är förankrat i verklighetens problem för barn över huvudtaget!! Ta näsan från molnen och börja engagera dig i saker som verkligen behövs läggas energi på.
    Allt beror också på hur saker ser ut i övrigt!

För ett barn som vanligen får mycket kärlek så kan en dask vara nått de inte bryr sig i (vilket dock helt tar bort meningen med att slå i vilket fall)
    För ett annat barn som kanske tex. utsätts för psykisk misshandel också kan en liten dask som utifrån ser oskyldig ut vara extremt hemsk eftersom det sätts i samband med annat som inte syns för en utomstående person.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 14:18:42 följande:
    Nej självklart är det inte så att det ena är ok för att vissa saker är värre. Vad jag däremot tycker är att det överfokuseras så negativt på ngt som att daska ett barn på handen (och med daska menar jag inte att drämma till så man storknar...) Visst det kan vara förödmjukande,men det lär också barnet att det finns neg känslor kopplat med att tex måla på tapeterna eller hacka med en gaffel i bordet,det lär dem att det fanns trista konsekvenser av att göra så och därför gör dem oftast inte det mer. Som Pavlovs hundar... Att enbart säga till barn hade ju i den bästa av världar varit underbart,helst om de hade lyssnat redan efter första tillsägelsen...men nu är det ju inte så med barn,och om barnet inte har fattat att det inte är ok att tex hacka i bordet efter 6 tillsägelsen,vad skulle du göra då??? För ärligt talat tror jag verkligen inte att ngn som håller med mig här inne anser att man väljer att daska barnet på handen med en gång,utan det blir ju ett alternativ när det andra inte funkar.
    Vad säger att barnet slutar efter en dask på handen? Vad blir nästa steg? En hårdare dask? Ett nyp? Drag i örat? Slag i ansiktet?

Beroende på barn så är man ju helt olika i sitt sätt att ta "slag", vissa kuvar sig direkt, andra barn blir ännu trotsigare!

All form av våld mot barn oavsett hur hårt/löst det är är förkastligt, spec. som det gärna går över styr till sist...
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 15:23:02 följande:
    Nä verkligen inte!!! Detta besvarar jag inte ens...läs mina inlägg,och med det senaste menade jag bara att man skall sköta ALLA åtaganden och inte leka moral kärring om man i nästa sekund kan missköta barn på andra sätt.
    Ursäkta, men hur FAN vet du hur hon sköter sitt jobb eller ej?

Snacka om att ha slut på argument....
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 15:48:16 följande:
    Där hänger jag helt med,det är en svår övervägning,där jag tack och lov!inte ngnsin har behövt ta ställning till sådana saker,jag har aldrig behövt ! Och även om mina barn hade varit stökiga så hade jag inte ens daskat dem på näven! För jag älskar mina barn,men däremot ser jag många barn i bekantskaps kretsen som är hur jobbiga som helst med trötta föräldrar som bara försöker o stå ut medans deras ungar kör över dem. De barnen skulle behöva en dask på näven....
    Tror snarare att de har föräldrar som skulle satt gränser från start när barnen väl börjat göra sådant de inte får.

Känner ett barn i min närhet som fått en dask mer än en gång och för varje dask har han blivit mer och mer rebellisk och gett sig fan på att göra allt för att irritera sina föräldrar och sin omgivning...

Jag var personligen åt det hållet också som barn, ingen dask i värden fick mig att lyda mer, tvärt om. För varje dask så gjorde jag mer och mer tvärt om mot vad jag fick och började även ljuga om mer eller mindre allt inför mina föräldrar osv...
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:04:43 följande:
    Jag är inte sämre än att jag kan hålla med.Du har ett vettigt argumentation sätt! Jag vet att det lika väl kan slå fel,du har rätt,men ibland så ser man dessa som du har rätt i ouppfostrade barn från strat...göra de mest dumma saker,som man liksom bara inte kan fatta att föräldern står ut med!! och ofta men inte alltid kommer det ett trött jaja gumman så är inte snällt,och barnet fortsätter som om det inte ens hört,och eftersom jag är en ärlig människa som säger vad jag tycker och tänker så kan jag med en gång säga att de barnen,eftersom de inte är mina,kan jag ibland tycka att om deras föräldrar brustit så mycket i starten så borde ngnting lite mer drastiskt ske för att få barnet att Stopp!!Nu är det nog! Inte så drastiskt som slå dem,men en liten dask på handen...
    Jodå, har som sagt själv barn i omgivningen som verkligen är ouppfostrade och mer eller mindre klättrar på väggarna i sina försök att ställa till bråk.
    Det som funkat där i många fall är införandet av tydliga ramar. Och straff som känns utan att vara fysisk, dvs. att om barnet tex. cyklat som en idiot så har man plockat bort cykeln. Har barnet missbrukat datorn, ingen dator osv osv. I början har gränserna testas hårt men allt eftersom föräldrarna inte ändrat sig har de fått en mycket mer harmonisk tillvaro. En av de jag känner tog sig till sist tid att kolla upp sin son på 11 år och det visade sig att hans problem faktisk bestod av grav ADHD som förvärrades då föräldrarna var okonsekventa i sin uppfostran. Den killen är ett helt nytt barn nu när han får medicin för att tämja sina problem och föräldrarna fått hjälp med att sätta upp regler och ramar samt lämpliga bestraffningar (i hans fall inverkar olydnad på hans veckopeng och tv tid.)
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:16:47 följande:
    Stryk av andra kamrater menar jag givetvis!!!(så inte ngn rabiat rödstrumpa hittar på ännu en anledning att misstolka och hetsa upp sig...)
    Rödstrumpa? Vad har nu feminism med det hela att göra?
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:20:44 följande:
    Ja visst självklart! Och med risk för att verkligen reta upp folk så med dask på handen menar jag mindre barn! Är de så stora att de kan föra en diskussion så är det en helt annan sak..då kan man göra de bestraffningar du talar om,har själv använt mig av datorförbuds metoden otaliga ggr och även indragen veckopeng! Men en bångstyrig treåring som beter sig hur illa som helst struntar i om mamma tar bort trehjulingen,den enda konsekvens då bli att ungen slänger sig rakt av o vrålar som en vettvilling..
    Tja, problemet är väll att många föräldrar till små barn har som två lägen: Antingen får barnet ligga raklång och vråla, eller så får den sin vilja igenom.

Här hemma så händer det titt som tätt att vår dotter vill göra sådant hon inte får. Vi låter henne bli arg men håller om henne ändå å bekräftar hennes känslor. Dock får hon inte sin vilja igenom utan när hon varit arg ett tag försöker vi avleda henne mot nått hon faktiskt får. Hon är ett å går verkligen inte att diskutera med då hon inte begriper sånt ännu :) Men hon har i alla fall lärt sig vissa saker hon inte får, som att tex. leka med sladdarna till TV´n.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:21:29 följande:
    he he inget ville bara retas lite;)
    *fniss* ok
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 16:28:13 följande:
    Du är kul:) Jag tror du hänger med;)
    Haha, ja folk brukar säga det
    Jag försöker iaf :-P
Svar på tråden Aga?