majess skrev 2009-09-28 14:18:42 följande:
Nej självklart är det inte så att det ena är ok för att vissa saker är värre. Vad jag däremot tycker är att det överfokuseras så negativt på ngt som att daska ett barn på handen (och med daska menar jag inte att drämma till så man storknar...) Visst det kan vara förödmjukande,men det lär också barnet att det finns neg känslor kopplat med att tex måla på tapeterna eller hacka med en gaffel i bordet,det lär dem att det fanns trista konsekvenser av att göra så och därför gör dem oftast inte det mer. Som Pavlovs hundar... Att enbart säga till barn hade ju i den bästa av världar varit underbart,helst om de hade lyssnat redan efter första tillsägelsen...men nu är det ju inte så med barn,och om barnet inte har fattat att det inte är ok att tex hacka i bordet efter 6 tillsägelsen,vad skulle du göra då??? För ärligt talat tror jag verkligen inte att ngn som håller med mig här inne anser att man väljer att daska barnet på handen med en gång,utan det blir ju ett alternativ när det andra inte funkar.
Vad säger att barnet slutar efter en dask på handen? Vad blir nästa steg? En hårdare dask? Ett nyp? Drag i örat? Slag i ansiktet?
Beroende på barn så är man ju helt olika i sitt sätt att ta "slag", vissa kuvar sig direkt, andra barn blir ännu trotsigare!
All form av våld mot barn oavsett hur hårt/löst det är är förkastligt, spec. som det gärna går över styr till sist...