Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Aga?

SaramedM skrev 2009-09-29 09:43:46 följande:
    Oj knner du ett barn som enbart ammats i 4 år! det gör inte jag
    Inte jag heller, men känner två stycken som enbart ammats i 2 år, den ena är 5 år idag och en charmknutte, den andra över 50 och som vilken man som helst
  • Plutteli
    SaramedM skrev 2009-09-29 09:56:36 följande:
    jag knner ett barn , han var sjuk och kunde inte behålla annan föda alt hade varit sond
    De två jag känner vägrade befatta sig med annan mat, så alt. hade väll varit sond där med eller låta barnen svälta och hoppas på att de till sist skulle börja äta... Alternativ som inte var tänkbara för deras föräldrar som ammade vidare och barnen led inte ett dugg av det.

Min dotter har en mage som krånglar och hon blir jättedålig när hon inte ammas, även om det bara är några få gånger om dagen.
  • Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-29 10:54:15 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 23:52:50 följande: Jo men varför ska ett barn hela tiden ha rätt att avbryta när de vuxna diskuterar..... ja hatar att diskutera med andra vuxna som avbryter varje minut för att det står ett tjatigt gnälligt barn och sliter i kläderna på en.... det är skitjobbigt.... barn måste lära sig att vänta på sin tur och är den vuxna upptagen ja då får barnet helt enkelt leka med något annat tills mamma är klar! Och förresten ett barn ska inte vara delaktig i diskussioner som vuxna har som inte angår barn,.... försök att göra ett barn delaktig när man pratar ekonomi, politik, kärlek, psykiska eller fysiska problem... nej nu.. Adrig att mina barn ska kräla över mitt huvud och hålla på att avbryta.... en gång kan va okej men inte 10 ggr... detta barn var nog mest uttråkat och mamman kanske hade en viktig diskussion och ungen kände sig rastlös men då kan man ju som mamma AVLEDA som du ofta tar upp... så varför bad du inte denna mamman sätta ungen framför teven eller vid ett bord med kritor och papper? Nån måtta måste det vara!
    Vad förhindrar att barnen är med och diskuterar politik m.m.? Det är ju bara bra för barnet som får en stor allmänbildning som kommer hjälpa multum i skolan!
  • Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-29 11:10:43 följande:
    Nä för ett barn på 2- 4 år fattar inte sånt..... du hör väl själv hur det låter... barn som man knappt kan diskutera med vad har de i en "vuxen" diskussion att göra? Jag kommer iaf göra som denna mamman.. be mitt barn vara tyst och leka själv för att mamma pratar... jag komemr även vara noga med att tala om för mitt barn att de får vänta på sin tur om mamma är upptagen eller pratar i telefon. Nä mina barn ska inte få köra över mig så enkelt är det!
    Varför är allt så svart och vitt? Man KAN tala med sitt barn om att det får vänta istället för att ignorera och slutligen klappa till ungen.

Jag fick diskutera allt från naturkunskap till politik med mina föräldrar från jag var ca 3 år och det gick bra, man får ta det på en lägre nivå när det behövs bara.
  • Plutteli
    Maggis skrev 2009-09-29 11:28:26 följande:
    Jupps, så är det ju. Vi pratade om krig här om dagen, min 6-åring och jag. Och han är så klok, så klok. Han fattar det där precis, på sin nivå. Samtal med barn är underskattade idag. Det är hur roligt som helst att diskutera med små barn. De är skitsmarta om man bara låter dem komma till tals.
    Ja, herregud vi pratar ju tom med vår ettåring, även om hon bara kan svara med "blaggoggo blöä" så fattar hon ju stora delar av vad man säger. Och tids nog kan hon svara också osv. Lika bra att börja direkt så det blir naturligt när de är stora nog att fråga och fundera på egen hand.
  • Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-29 11:26:45 följande:
    Ja men diskuterar ja med vänner eller andra mammor så tänker inte jag involvera barnet i allt nej.... det kommer ja inte göra.. och NEJ om jag diskuterar något viktigt och vill diskutera det färdigt och komma fram till något tänker jag väl inte sitta och tramsa och ta det på en lägre nivå bara för att ett trotsigt barn ska prompt va med.... NEJ alrig NEVER! Barn får vara med i diskussioner som jag anser att de klarar av resten ska dem fullkomligt skita i! Samt att barnen måste lära sig att leka med sina leksaker SJÄLVA och inte hänga och klänga på mamma dygnet runt!
    Jo det är bra om de kan leka själva, men måste det göra det jämt, och aldrig med dig?

Och varför ens ha barn om de bara ska vara tysta snälla och lydiga, aldrig störa och aldrig märkas samt om man bara gör dem till problem?
    Bättre att skaffa fiskar då istället...
  • Plutteli

P ä r l a n skrev 2009-09-29 12:18:12 följande:

haha precis! Men komihåg... fiskar smutsar ner i sitt akvarium, kanske skall man daska till de på fenan så att de fattar att man måste städa efter sig! *ironi*
    Ah, det tänkte jag inte på...

En såndär sjungande fisk då? den lär ju inte skita ner och låter man bli att trycka på knappen behöver den inga nya batterier heller :D
  • Plutteli

P ä r l a n skrev 2009-09-29 12:22:21 följande:

Barn lyssnar inte till det ni säger de gör som ni gör! precis samma här haha, var på bvc idag o alla berömmer henne för hur mycket hon "pratar", gissa varför hon "pratar" så mycket? För att hon har föräldrar som inte gör narr utav hennes tal utan lyssnar o babblar med henne Det e så kul när hon säger riktigt viktiga saker ibland hehe, "titta, luliludilalälä!" med ett mycket allvarligt ansiktsuttryck.
    Haha, ja så är S också, har fått höra via förskolan att hon livar upp hela sin avdelning då hon ska delge alla hur gott det är att äta: "mjumjumjuuuum"
  • Plutteli

P ä r l a n skrev 2009-09-29 12:45:50 följande:

Ja en sådan fisk borde funka! haha härligt med barn som babblar och lär sig att njuta utav livet
    Jepp, de är de bästa av barn
  • Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-29 12:55:49 följande:
    Jag leker med barnet NÄR det finns TID över men inte om jag har en vän på besök.... eller om jag ska laga mat så leker jag inte med barnet, eller om ja ska skita på toa så tar ja inte med barnet in och leker tittut och har bajs och kiss snack NEJ! Barn ska vara snälla och lydiga självklart och det blir dom om man uppfostrar dem på rätt sätt inte om man bara låter dem vara med en 24/7 överallt... Barn hörs och märks ändå oavsett om de får eller inte.... man ser ofta på ett hem eller en familj om det finns barn med i bilden. De har öh heller inte med att göra om man har en "vuxen" diskussion med en väninna eller liknande... då kan de leka med sina leksaker annars varför ska man ha leksaker till barnen? Jag är då defintitivt inte en leksak för mina barn det ska gudarna veta... jag är mamma en egen människa och egen individ med egna behov. Barnen kommer in i mitt liv inte tvärtom! Jag har självklart VELT dem men jag har även VALT hur jag vill uppfostra dem och hur jag vill bli bemött av dem!
    Jag leker med mitt barn när vi gör mat, jag leker med henne (om hon vill det) när vi har besök jag kan snacka och lyssna ändå.
    Jag sitter och plockar med saker med min unge på dass, inget bekymmer och hon tittar ibland på när jag duschar eller så duschar vi ihop. MEN min dotter leker massor på egen hand också för att hon väljer det och inte känner behov av att evigt pocka på min uppmärksamhet eftersom hon vet att hon har en given plats och får uppmärksamhet när hon behöver den.
    Och hon är så väluppfostrad som en ettåring kan vara.
Svar på tråden Aga?