mamman2008 skrev 2009-09-29 12:55:49 följande:
Jag leker med barnet NÄR det finns TID över men inte om jag har en vän på besök.... eller om jag ska laga mat så leker jag inte med barnet, eller om ja ska skita på toa så tar ja inte med barnet in och leker tittut och har bajs och kiss snack NEJ! Barn ska vara snälla och lydiga självklart och det blir dom om man uppfostrar dem på rätt sätt inte om man bara låter dem vara med en 24/7 överallt... Barn hörs och märks ändå oavsett om de får eller inte.... man ser ofta på ett hem eller en familj om det finns barn med i bilden. De har öh heller inte med att göra om man har en "vuxen" diskussion med en väninna eller liknande... då kan de leka med sina leksaker annars varför ska man ha leksaker till barnen? Jag är då defintitivt inte en leksak för mina barn det ska gudarna veta... jag är mamma en egen människa och egen individ med egna behov. Barnen kommer in i mitt liv inte tvärtom! Jag har självklart VELT dem men jag har även VALT hur jag vill uppfostra dem och hur jag vill bli bemött av dem!
Jag leker med mitt barn när vi gör mat, jag leker med henne (om hon vill det) när vi har besök jag kan snacka och lyssna ändå.
Jag sitter och plockar med saker med min unge på dass, inget bekymmer och hon tittar ibland på när jag duschar eller så duschar vi ihop. MEN min dotter leker massor på egen hand också för att hon väljer det och inte känner behov av att evigt pocka på min uppmärksamhet eftersom hon vet att hon har en given plats och får uppmärksamhet när hon behöver den.
Och hon är så väluppfostrad som en ettåring kan vara.