Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Aga?

Veladis skrev 2009-10-02 17:02:42 följande:
    Absolut. Det finns ju psykisk misshandel också, och den används alldeles för ofta på barn. Och märks kanske mindre? Det beror dock på så mycket mer än just de orden man väljer, tonfall, kroppspråk, intentioner. Men säger man något just för att såra är det ju självklart. Att slå är alltid aga - där är gränsen väldigt, väldigt tydlig och jag förstår inte att man kan missa eller misstolka den. Eller strunta i eller inte låtsas om den...
    Jo precis, blev själv utsatt för mycket psykisk misshandel, men i kombo med fysisk misshandel så kunde minsta blick/ord bli hemskt för mig som andra kanske inte direkt tänkte på.

Nä jag fattar heller inte hur man kan tycka att vissa slag är ok men andra inte, slag som slag liksom. Om ens sambo ger en en örfil lär man ju inte tycka att det är mer ok än ett knytnävsslag (förutsatt att man int er för nedbruten psykiskt innan...)
  • Plutteli
    Nilsfar skrev 2009-10-02 17:44:08 följande:
    Ett litet tips är att säga "Gud vad jag tycker att det är jobbigt att du gör så" till ditt barn istället för "Gud vad du är jobbig" I det ena fallet tillrättavisar du ett betende i det andra nedvärderar du barnet som person och påverkar ditt barns självkänsla negativt, speciellt om det händer ofta.
    Precis!
    För barnet blir det en stooor skillnad!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-03 19:51:06 följande:
    tycker iaf att när man tar steget från aga o börjar diskutera att säga till sina barn då är det samma människor som börjar med att säga att även att säga till sitt barn en groda ibland är aga....o det är så typiskt,varför kan man inte ha en attityd som säger så här:jag slår inte mina barn,ej ens en dask,men jag är mänsklig,visst har väl mina ungar gått mej på nerverna ngn gång och jag har sagt ngt vresigt som jag sedan ångrat,men jag kan bara be om ursäkt och med det visa mina barn att jag inte är en perfekt människa trots att jag är deras mamma.jag tror det oxå är viktigt för barn att lära sig att alla kan göra /säga fel även mamma/pappa.....
    Självklart kan alla göra fel! Men aga är aga även om det bara sker än gång, sen ska man så klart be om ursäkt om man tabbar sig!

Som jag ser det: Aga är en "mild" form av fysiskt eller psykiskt våld, det kan ske ofta eller någon enstaka gång där föräldern ångrar sig. Blir agan till en vana går det så småningom över till att vara misshandel vilket är värre.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-03 21:26:49 följande:
    klart man inte kan tvinga ett barn att amma men jag anser att det är en mors skyldighet att få det att sluta!
    Herregud har ni börjat med amnings tjafset igen?
    Du vet väll att den NATURLIGA amningslängden för människan är 3-5 år?
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-03 21:48:56 följande:
    says who? o är du trött på det så varför engagera dig.....?
    Säger tradition och forskning för att inte säga barnet själv. Om ett barn får amma fritt har det flesta slutat självmant innan fem års ålder. Några få enstaka ammar tills dess de tappar förmågan att stimulera bröstet och det sker vanligen vid 6-7 års ålder. I länder där man inte har en så vriden sexualsyn som här är det väldigt vanligt att barnen ammas fritt tills de är runt 4 år.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-03 21:52:59 följande:
    tur veladis att du iaf är sååå perfekt att du bara brister lite.......i din strävan efter ett perfektföräldraskap....då kan man ju kosta på sig att vara lite lattjo med sina tillkortakommanden för de är ju så små..........
    Varför ska man inte kunna skämta lite om att man gör fel i bland? eller ska man gråta istället?

Jag gör också missar, men har aldrig sagt vad DU är jobbig till mitt barn.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-04 16:07:46 följande:
    jag hycklar inte utan tycker att om man sköter uppfostran på ett bra sätt behövs inte daskar,men då får man vara sträng o inte ha ungar hängandes i kakan............annars måste man för att få fason på dem.
    Nej, man måste aldrig någonsin. Inte en chans.

Och hur då sträng? Är man tydlig från start behöver man inte vara sträng på nått vis, och har man satt sig själv i pottan så kommer man ändå långt med att införa regler och rutiner samt hålla på dem!
  • Plutteli

Alltså, varför har allt fastnat vid barn och fika? Är det bara då det skulle vara ok att slå barn eller vad?? Fattar inte alls nu...

• Plutteli
    majess skrev 2009-10-05 21:19:56 följande:
    fika är som jag sagt innan,bara en uttrycksfas......
    Ok, då är jag med igen...

Dock tycker jag det är skitsamma, en dask är ändå aldrig ok, spelar ingen roll hur jobbigt barnets beteende är!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-10-05 21:31:15 följande:
    få käft på barnen så att de inte stör!!!
    Vilken underbar barnsyn...
Svar på tråden Aga?