Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Aga?

P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:52:44 följande:

Amen! :) Jag kör stenhårt på att visa och leda. Gränser finns, tydliga gränser men inte behöver man slå för det.
    Nä precis, jag blev slagen på sådant sätt som vissa här inne verkar tycka är helt ok, men när jag blev äldre så blev det även grövre då en liten dask gjorde noll inverkan på mig. Och nej, jag mår verkligen inte bra av det idag och jag har stenkoll på mina föräldrar i närheten av min dotter så att de inte får för sig att göra nått liknande!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 22:53:37 följande:
    alla får vi tycka olika,men en helt ärlig fråga.anser du att det är bra och fint att amma ett barn på 4 år? Få se nu om du kan ge ett rakt svar.
    Jag kan

Japp det tycker jag!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 22:56:00 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:53:42 följande: mm mysigt va,ha Afrika som utgångsläge.....lite malaria,undernäring,svält.ta o tänk efter varför de ammar i alla herrans år...de är ju fattiga!!!
    Vad har det med nått att göra? Så bara för att de är fattiga så tar barnen plötsligt inte skada och bli rutsatt för pedofili om de ammas "för länge"?
    Varför skulle det vara sån skillnad på psyket jämfört med våra barn i väst?
  • Plutteli
    mamman2008 skrev 2009-09-28 23:07:16 följande:
    Gör sig ett barn mer förtjänt av att bli i tvingad tutten i käften och bröstmjölk i 4 år....?? Hallå det finns väl MAT som barn bör äta från 1 år iaf! Och det är runt året som majoriteten av de flesta slutar amma. Stackars barn som endast måste leva på bröstmjölk i 4 år och inte får smaka annat gott eller ja iaf skippa välling på kvällen för att få bröstmjölk istället? Det är VIDRIGT att en 4 åring ska suga på mammans bröst!
    Herregud vilken okunskap. För det första: Man KAN inte tvinga ett barn att amma, vill de inte vill de inte och då blir det heller inget.
    För det andra: Barnet äter vanlig mat, att man skiter i välling och ammar istället gör ingen som helst skada på barnet ÖHT! Välling är liksom ingen mirakeldryck, tvärt om.

Min 13 månaders äter som vilket annat barn som helst, men ammas också och kommer få fortsätta med det så länge hon vill.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 23:06:01 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-09-28 22:59:47 följande: nu är det så här att jag anser det är lika illa/äckligt att amma ett fyraårigt barn som det är illa att slå ett barn. bägge får konsekvenser fysiska och psykiska... att daska är INTE aga enligt mig.
    Vilka konsekvenser fysiskt och psykiskt får amningen för barnet? Jag vill väääldigt gärna veta det och se nått belägg för att så skulle vara fallet.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 23:15:59 följande:
    för att det vet inget bättre för att mamman har lärt in barnet i ett sjukt beteende.
    Klart det vet bättre! De ser på andra barn hur de gör osv. Sen om barnet fortfarande vill amma så är det klart det ska få det om det känns ok för mamman!

Sluta hävda att barnen mår dåligt om du har noll belägg för det, det blir bara fånigt.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 23:19:22 följande:
    nä men bröstet producerar iaf mer än fälten till skillnad mot sverige.....
    En mamma som svälter får ingen mjölk öht eftersom kroppen fokuserar på att överleva och då får barnet dö istället.
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 23:25:33 följande:
    Ja då är det väl så att mammorna i afrika gör som somliga i sverige,tuttar för nada orsak annat än egen förnöjelse... tur att jag inte bor i afrika o behöver se mer av eländet;)
    Eller så gör de det helt enkelt av samma orsak som mammor som ammar länge i Sverige: För att barnet mår bra av det!
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-28 23:48:08 följande:
    tolka hur du vill men hur vet du att det lilla barnet ens definierar???
    Fast om nu barnet ändå inte ser/känner skillnad på våld och våld, vad är då effekten? Jo, för barnet är en lätt dask på handen lika allvarligt som ett hårt slag i nyllet och barnet får signalen att det ena är ok och tror därför att även det andra är det...
    Och varför ska då föräldrarna hålla sig till en dask på handen om det inte funkar och barnet tar lika lätt på det som en örfil eller en rak höger?
  • Plutteli
    majess skrev 2009-09-29 00:35:23 följande:
    snälla kolla lite runt med olika förskolor etc o se om det ens inträffat...tror inte det. om det skulle göra det så tror jag att föräldern till det barnet som daskade har så att säga överanvänt dask och det har jag sagt innan att det står jag heller inte bakom.
    Klart det gör!
    Jag såg mer än ett slag/dask bara under inskolningen av min dotter. Och jag VET att hon börjar klappa/daska om hon inte lyckas förmedla det hon vill, och då gäller det bara att fånga upp hennes händer, skulle jag daska tillbaka för att hon klappar till mig på kinden blir allt annat än bra och ger heeeelt fel signaler till en sådan liten.

Märkligt nog uppfattas hon som väldigt välartad och charmig för att bara vara 13 månader....
Svar på tråden Aga?