• Senap

Bugaboo-tråd nr 19

Idag är jag lite extra kär i Bugaboo.
    Värre lär det väl bli imorgon.

My sugar is raw
  • Senap

Nähä, ska man stryka denimtoppen kanske så man har nypimpade vagnar kanske.
    *letar fram läder-Oioi:en*

My sugar is raw
  • Senap
    Fröken Småland skrev 2009-10-02 21:35:52 följande:
    Åh, har du en läder-OiOi ? Please, säg att den inte är svart...
    {#lang_emotions_sealed}
    My sugar is raw
  • Senap
    solouniko skrev 2009-10-02 23:38:23 följande:
    Aha okej.. Tog du bort sittdelstyget då eller?
    Jag tar alltid bort sittdelstyget när jag har åkpåse. Det blir för tjockt annars.
    Jag tycker Bugaboos åkpåse sitter absolut bäst och den är varmare än man tror. Men den är för tunn för norra norrland. (Iaf norrlands inland där min mor numera bor och det kan hålla sig under 30-strecket ett bra tag)
    Ett lammskinn är ju kanon så det skulle jag ha i påsen - inte underst. Eller en ullskinnspåse helt enkelt.
    Lodger Bunker med inlägget är ju också rätt varm men för riktig kalla dagar är det lammskinn som gäller.

Men det är kanske inte så kallt som du vill ut och promenera i.
    My sugar is raw
  • Senap
    Mållgan skrev 2009-10-03 09:16:18 följande:
    Halloj! Måste höra med er proffs lite. Har precis lagt i åkpåsen då det var nästan -3 i morse här i Uppsala. Brrrrr! Förra vintern hade jag åkpåse och lammskinn i åkpåsen. Men nu när sonen (14mån o "normalt" stor enl bvc kurva) sitter helt upprätt tycker jag det känns som att själva sittplattan, under rumpan, blir rätt liten, eller kort från rygg till slutet räknat. Fattar ni?  Känns som att det kommer bli rätt tajt sen med tjock overall o allt. Önskar faktiskt nu att man kunde fälla upp fotstödet så det stod rakt ut, som man kan på många andra vagnar. Nu känns d nästan som han ska kunna hasa ner om han bara bökar runt lite. Oj va långt jag skrev=) Tycker ni andra att det känns trångt oxå, ni som har barn i samma ålder eller större????
    Har du satt fast åkpåsen på sittplattan? För då tycker jag sitsen blir lika stor som vanligt. Och det har funkat för oss även med stor overall på sonen under vintern.
    My sugar is raw
  • Senap
    Mållgan skrev 2009-10-03 09:23:45 följande:
    Ja absolut sitter han fast i selen. Å han får ju plats, tycker bara inte det ser så mysigt ut eftersom benen bara hänger, ser inte så bekvämt ut som om man skulle kunnat fälla upp fotstödet lite. I halvliggande är det ju jätte bra. Men med både åkpåse o sen fårskinn tycker jag själva ytan blir rätt lite faktiskt.
    Nja, rent ergonomiskt är det mer obekvämt att sitta med benen rakt fram. Men om det ser bekvämt ut ligger så klart i betraktarens öga.
    My sugar is raw
  • Senap
    Mållgan skrev 2009-10-03 09:32:01 följande:
    Ja vet att det är ergonomiskt att sitta ner med benen, men att kunna lyfta upp liiiite tror jag inte skulle varit så farligt, å det hade gett lite mer stöd till mindre barn. Jag skulle själv inte velat sitta med benen rakt fram, så det är inget jag önskar att sonen skulle behöva göra heller. Men lite lutat som sagt, istället för att deras små knubbga ben petar rakt ut i luften. Är säkert skillnad när dom är 2,5 o kanske når ner med fötterna enda ner. Ja ja, alla tycker olika:)
    Jag tror jag bara inte hajar riktigt vad du menar då sonens ben aldrig stack ut i luften.
    My sugar is raw
  • Senap

Aha, då är jag med.
    Med lammskinn blir det lite trångt. Jag är på jakt efter ett tunnt skinn men har inte hittat något som är tillräckligt stort men tunnt. *surar*

My sugar is raw
  • Senap
    straw2008 skrev 2009-10-03 10:31:49 följande:
    Ikea har ju det grå kortkrulliga! I värsta fall får man väl köpa två o sy ihop ? Annars kan man faktiskt klippa de riktigt långhåriga med en djurtrimmer. (klipper lejonklippning på min perserkatt någon gång i månaden o hanhar lika tjock päls)
    IKEAs rekommenderas inte till barn enligt dem själva. Det är en matta.
    Klippning har jag däremot funderat på. Eller ett riktigt guteskinn.
    My sugar is raw
  • Senap
    JANniela skrev 2009-10-03 22:53:31 följande:
    Hej, jag har en Chameleon till min dotter. Hon är fyra månader och två veckor nu, och vill gärna se mer av världen. Jag har hört att man egentligen ska vänta tills barnet är iallafall 6 månader innan man låter dom sitta upp i barnvagnen för att ryggen onte ska belastas så mycket, men i Chameleon så kan ju barnet nästan ligga ner även i sittdelen. Jag menar, dom behöver ju inte sitta rakt upp, utan det finns ju också ett halvt liggande alternativ. Tycker ni att jag kan låta min dotter använda sitt delen redan nu? Är det nån som börjat med den innan ert barn var 6 månader?
    Ja, det finns flera.
    Dels som tidigare sagt refluxbarn - jag känner till flera barn som legat i sittdelen från start. En mamma tog med sin vagn till barnsjukgymnasten som med beröm godkände vagnen även för spädisar.
    De flesta verkar byta runt 4-6 månader oavsett.

Använd liggläget till att börja med och lyssna sedan på barnet. Gnäller det så kan det vara trött i ryggen men är hen glag så är det inga problem.
    My sugar is raw
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 19