• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • mosterYster
    Caysa skrev 2009-09-11 11:11:30 följande:
    Nja... Förlovningen är ju "det officiella tillkännagivandet" egentligen... Men idag är det tyvärr många som friar och förlovar på en och samma gång.
    Det är många som verkar tro att frieriet på något sätt är separat från förlovningen. Men - ett frieri är ju när någon frågar sin partner "vill du gifta dig med mig?" och blir det då ett "ja" så lovar partnern att gifta sig med den som frågat. Sedan är de för-lovade.

Hur tänkte du med en frieri-ring? Skulle det vara ringen hon "får" vid vigseln sedan? Fast hon redan fått den en gång? Nej, du har nog missuppfattat!
  • Emilo

Ts jag håller med dig! Man har rätt att tycka att det var futtigt, det innebär inte att man inte älskar varandra men man kanske ville mer. Själva bestämmde vi tillsammans att vi skulle förlova oss. När vi väl fick ringarna så frågade min man om jag ville gifta mig med honom men det här romantiska som jag hade velat ha med överaskning, fina designade ringar ( småaktigt kanske men viktigt för mig, jag tycker också att släta ringar är lite tråkigt) och middag blev ju inte av. Nu har han såklart andra kvaliteer som väger upp men man har visst rätt att önska sig något annat ibland. Oftast är ringen viktigare för oss kvinnor än för männen. Jag tycker att du skall ta din ring till en guldsmed och sätta fast din sten så att den blir så som du har önskat. Man skall förhoppningsvis bära ringen hela livet och för mig är det det enda smycke som jag bär så då vill jag att det skall vara så bra som möjligt. Det låter som om din man är lite lik min, eftersom det inte är viktigt för dem vilken ring man har så tänker de inte alltid på att det kan vara viktigt för oss. Hoppas att du fixar din ring så som du vill ha den och passa på när barnet är lite större att gå ut och äta en romantisk middag!

• straw2008
    hannaliza skrev 2009-09-11 11:16:45 följande:
    Jag och min man har släta silverringar som vi köpte för 100 kr styck - som VIGSELringar. Jag skäms inte ett dugg Älskar min släta ring och tycker den är snyggare än de flesta.Så jag tycker nog att du överdriver - men jag har å andra sidan ingen social press kring detta... upphör aldrig att förvånas över vad folk tycker att de kan lägga sig i.
    Men hade du hatat dina ringar kanske du hade velat byta? det är ju det detta handlar om...
  • Phlippan87

diamantringne ska int ekomma förens på bröllopet tycker jag, är supernöjd med våra ringar, ganska simpla och "tråkiga" men passar oss perfekt

Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • Me o Mike

Med att spendera mer tid. Ja ni har hela livet på er att spendera tid med varandra!

Sen ringen. Ja alla har ju olika smak.. Säg att du vill ändra den lite bara.. Det är ju du som ska bära den resten av livet..

• lovielove

Jag har en slät, 5 mm i vitt guld från Schalins! Valde den för en ring med en fet sten brevid ser grymt snyggt ut när vi gifter oss :)

• EmmaOh
    straw2008 skrev 2009-09-11 11:31:10 följande:
    Men hade du hatat dina ringar kanske du hade velat byta? det är ju det detta handlar om...
    Huvudet på spiken.
  • Anonym

Fy fan TS du borde skämmas. Saknar ord...

• Me o Mike

Ähhh lägg ägg!!!

Anonym skrev 2009-09-11 11:42:16 följande:
    Fy fan TS du borde skämmas. Saknar ord...
  • SötFlöt

inte så men jag har sagt till min kille att jag inte passar i guld utan vitguld/silver/titan. Då slipper man kanske få obehaglig överraskning fast jag skulle bli glad ändå  

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
Svar på tråden skäms för min förlovningsring