• Lajkie

Snabba förlossningar

Visste inte om jag skulle lägga under förlossning eller förlossningsrädsla... Jag är gravid med mitt 3:e barn.
    Första barnet tog ganska exakt 5 timmar från första värk och andra barnet lite mindre än 4 tim från första värk att komma till världen. Ví bor ute i skogen och har ungefär 7 mil till förlossningen. Andra barnet föddes dessutom i v.37 helt oväntat.
    Och smärtan! Värkarna började ju med 2-3 min mellanrum direkt på båda barnen och smärtchocken blir ju olidlig. :S Jag är helt oplanerat gravid med nr 3 och jag gruvar mig så inför förlossningen att jag gråter på kvällarna och kan inte tänka på något annat än att föda i bilen/hemma och smärtan!
    Jag är bara i runt v.12 ännu och har seriöst övervägt abort pga smärtan. Har pratat med BM och hon har lovat att hon ska hjälpa till med en förlossningsplan och att jag ska få åka in och prata med någon på förlossningen lite längre in i graviditeten.
    Men vad hjälper det?

Skriver säkert jätteflamsigt, är trött!

Ni som har snabba förlossningar, hur har det utvecklat sig från barn till barn... ?

• Svar på tråden Snabba förlossningar
  • Lajkie
    lövet2 skrev 2009-09-13 21:51:15 följande:
    Nr 1 o 2 gick fort - 3 resp 4 timmar. Och det blev som du beskriver det en smärtchock. Men 3:e förlossningen började lugnt och tog allt som allt 19 timmar ...
    Oj! Hur kom det sig? Du ger mig hoppp =) Har du nån berättelse man får kika på?
  • MUSDOKTOR

Är med livrädd för att mitt tredje barn ska komma när som nu.. Öppen 1 cm sen i måndags och har förvärkar till och från..

ettan kom efter 1½ timma
    tvåan kom efter 4½ timma

Jag är så rädd att lägga mig varje kväll och vakna upp mitt i natten och inse att vattnet gått eller hur det nu kommer starta.. Då ska man häva iväg ungarna till barnvakten.
    Jag är super rädd verkligen!!!

Just nu är jag super orolig då jag sitter med småkänningar som kommer till och från.. Hu, vill inte va med längre känns de som!!

Kanske inte det ts vill läsa.. men ville bara skriva av mig lite. förlåt!

• Lajkie
    MUSDOKTOR skrev 2009-09-13 21:52:44 följande:
    Är med livrädd för att mitt tredje barn ska komma när som nu.. Öppen 1 cm sen i måndags och har förvärkar till och från.. ettan kom efter 1½ timmatvåan kom efter 4½ timmaJag är så rädd att lägga mig varje kväll och vakna upp mitt i natten och inse att vattnet gått eller hur det nu kommer starta.. Då ska man häva iväg ungarna till barnvakten. Jag är super rädd verkligen!!!Just nu är jag super orolig då jag sitter med småkänningar som kommer till och från.. Hu, vill inte va med längre känns de som!!Kanske inte det ts vill läsa.. men ville bara skriva av mig lite. förlåt!
    Jag förstår dig, och vi kan väl stötta varann lite vi raketfödare =)

Vilken vecka är du i nu?
  • vildvin

Mitt första barn föddes 4 timmar efter första värken, andra barnet föddes 1 och en halv timme efter första värken o trean 7 timmar efter första värken. Så trean tog längst tid. Jag var med rädd för att inte hinna till förlossningen eftersom tvåan gick fort. Hann att var på förlossningne i 9 min innan han föddes.

• Lajkie

Oj, ja jag åker då in på första känning me denna... hellre vara där för länge än föda hemma =) haha

• 83an

När vår första dotter föddes tog det 13 timmar från första värken.

När vi väntade vår andra dotter i juni 2008 så hade jag räknat med att det skulle gå snabbare (tänkte mig omkring 10 timmar).

Vaknade med första värken vid 03:12, anlände till förlossningen 05:15 och då hade jag rätt ont. Och de tankarna som flög genom huvudet då var: men jösses så här ont kan jag inte minnas att jag hade sist, samtidigt som jag trodde att jag skulle ligga där i många timmar.
    36 minuter efter vi kom in, föddes hon.

Visst gjorde det ont men herregud vilken underbar förlossning.
    Den skulle jag lätt göra om vilken dag som helst
    Hellre att ha så ont (eller inte ONT, det tryckte bara på lixom) så kort tid än att ha ont så mkt längre.

Så det tog alltså 2 timmar och 40 minuter från första värken men bara 36 minuter från det att vi ringde på klockan till förlossningen.

Planerad igångsättning låter väl klokt när det gäller Dig TS.
    Hoppas att Du får hjälp av bm, för Du ska ju inte behöva oroa Dig för detta nu. Nu ska Du ju bara få njuta av att vara gravid

• MUSDOKTOR
    Lajkie skrev 2009-09-13 21:55:32 följande:
    Jag förstår dig, och vi kan väl stötta varann lite vi raketfödare =)Vilken vecka är du i nu?
    Är i vecka 35+5
  • shogun

1:an tog 12timmar v37+1

2:an tog 2timmar (12min på förlossningen) v37+1

3:an tog 4timmar v 34+2

Med 2an fattade jag aldrig att det var förlossning på g åkte in pga av blödning och aningens sammandragningar var öppen 9cm när jag kom in hann aldrig känna någon direkt smärta var mest överumplad och lätt besviken kändes som jag "missade" förlossningen när det gick så snabbt.

3an gick vattnet med så då blev det ju in direkt pga tidig födsel inga värkar alls fick tid dagen efter för igångsättning men när vi kom in var jag redan öppen 2cm och blev ordinerad promenad allt som allt tog det 4timmar från etablerade värkar tog det 20min
    Bm var helt oförberedd på det snabba förloppet trots historien med nr 2
    Hela 3e grav var jag nojjig och livrädd för en "för" snabb förlossning men fick en massa hjälp och samtal av min underbara bm på mvc

• Lajkie
    MUSDOKTOR skrev 2009-09-13 22:02:45 följande:
    Är i vecka 35+5
    Okej, har du fått prata med någon om din rädsla?
  • Lajkie

83:an & Shogun - TACK för att ni delar med er =)

Ja planerad igångsättning skulle ju vara drömmen, men som sagt, med största sannolikhet så lär jag ju inte gå tiden ut och det känns ju som att de kommer sätta sig på tvären ang det.. Ja smärtan... ont gör det ju, men som någon sa, skönt att det är så kort tid, men samtidigt så har mina vänner med normallånga förlossningar beskrivit mycket mindre smärtsamma förlopp eftersom det då tog längre tid.

Svar på tråden Snabba förlossningar