• Lajkie

Snabba förlossningar

Visste inte om jag skulle lägga under förlossning eller förlossningsrädsla... Jag är gravid med mitt 3:e barn.
    Första barnet tog ganska exakt 5 timmar från första värk och andra barnet lite mindre än 4 tim från första värk att komma till världen. Ví bor ute i skogen och har ungefär 7 mil till förlossningen. Andra barnet föddes dessutom i v.37 helt oväntat.
    Och smärtan! Värkarna började ju med 2-3 min mellanrum direkt på båda barnen och smärtchocken blir ju olidlig. :S Jag är helt oplanerat gravid med nr 3 och jag gruvar mig så inför förlossningen att jag gråter på kvällarna och kan inte tänka på något annat än att föda i bilen/hemma och smärtan!
    Jag är bara i runt v.12 ännu och har seriöst övervägt abort pga smärtan. Har pratat med BM och hon har lovat att hon ska hjälpa till med en förlossningsplan och att jag ska få åka in och prata med någon på förlossningen lite längre in i graviditeten.
    Men vad hjälper det?

Skriver säkert jätteflamsigt, är trött!

Ni som har snabba förlossningar, hur har det utvecklat sig från barn till barn... ?

• Svar på tråden Snabba förlossningar
  • Jempa L

Tvåan kom på ungefär 20 minuter och är född i bilen. Förlossningen var helt SMÄRTFRI! Bästa förlossningen du kan tänka dig! Jag var hur pigg som helst när vi rullades in på förlossningen.

Förstår att du känner dig nervös, min första kom också på ungefär 5 timmar. Kan du prata om din BM om en planerad igångsättning?

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Lajkie

Herregud, det är min MARDRÖM alltså =) Föda i bilen. Jag blir helt stirrig nu alltså, god lust att väcka sambon och ställa till med en scen. :)

Men det som talar emot emn igångsättning är ju att första dottern föddes på bf och andra i 37+2, så jag är skeptisk till att hålla mig så långt denna gång heller. Det trodde inte BM heller.
    De sätter väl aldrig igång mig i v.36-37 liksom ?

• Exi

1 :an var vinne inne på söndagen för det sipprade vatten, fick en igångsättningstid, men vaknade på måndag morgon av att det kom lite blod...

Inne på FL kl 6.30, sonen kom ut 9.20.

2:an hade ilningar neråt vid 20-tiden, men inga värkar, runt 21 några korta glesa värkar, men vi åkte in ändå, efter 30 min på FL var son nr 2 ute.

Var helt öppen båda gångerna då jag kom in, el ja andra gången hann de inte kolla då vattnet gick i första värken inne på FL och sedan kom bebis i nästa...

• Exi

1:an född v 39+1, 2:an v 39+0

• Lajkie

jempa l - läste din förloss.berättelse! Vilken grej! =)

exi - ok, skönt att du hunnit in :)

• Jempa L
    Lajkie skrev 2009-09-13 21:30:06 följande:
    Herregud, det är min MARDRÖM alltså =) Föda i bilen. Jag blir helt stirrig nu alltså, god lust att väcka sambon och ställa till med en scen. :)Men det som talar emot emn igångsättning är ju att första dottern föddes på bf och andra i 37+2, så jag är skeptisk till att hålla mig så långt denna gång heller. Det trodde inte BM heller.De sätter väl aldrig igång mig i v.36-37 liksom ?
    Inte meningen att skrämma dig! Vill bara berätta att i de fall det faktiskt sker, (vilket är sällsynt) så går det alldeles utmärkt! Om man föder oplanerat så beror det nästan alltid på att du har optimala förutsättningar för att föda problemfritt! Det är de långdragna förlossningarna som kan vara problematiska, ytterst sällan de snabba.
    Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Lajkie

Jo det är väl så, det har ju aldrig varit problem. Med tvåan hade jag lite svaga krystvärkar, men de gav mig dropp så var hon ute nästa värk! Krystade längre med tvåan än ettan, men jag tror smärtan "höll" mig tillbaka lite med nr 2.

Ja, jag trodde ju tvåan skulle komma i bilen oxå. Sambon var helt likblek och körde 7 mil på 20 minuter (!) medan jag vrålade att bebisen skulle komma. :) Herregud.

• Pelargonen

1:a kom på drygt fyra timmar. Nemas problemas och superlätt.

2:an tog drygt sju timmar. Vidöppen pannbjudning och inte riktigt lika lätt men underbart bra ändå.

• Lajkie

Okej, så det kan ju även bli en längre förlossning alltså. Mig gör egentligen inte snabbheten något utan det jag är rädd för är att det ska bli en sån smärtchock, alla värkar på en gång, igen.... Föda i bilen kanske skulle vara rätt spännande ;)

• lövet2

Nr 1 o 2 gick fort - 3 resp 4 timmar. Och det blev som du beskriver det en smärtchock. Men 3:e förlossningen började lugnt och tog allt som allt 19 timmar ...

This isn´t over!
Svar på tråden Snabba förlossningar