• Lajkie

Snabba förlossningar

Visste inte om jag skulle lägga under förlossning eller förlossningsrädsla... Jag är gravid med mitt 3:e barn.
    Första barnet tog ganska exakt 5 timmar från första värk och andra barnet lite mindre än 4 tim från första värk att komma till världen. Ví bor ute i skogen och har ungefär 7 mil till förlossningen. Andra barnet föddes dessutom i v.37 helt oväntat.
    Och smärtan! Värkarna började ju med 2-3 min mellanrum direkt på båda barnen och smärtchocken blir ju olidlig. :S Jag är helt oplanerat gravid med nr 3 och jag gruvar mig så inför förlossningen att jag gråter på kvällarna och kan inte tänka på något annat än att föda i bilen/hemma och smärtan!
    Jag är bara i runt v.12 ännu och har seriöst övervägt abort pga smärtan. Har pratat med BM och hon har lovat att hon ska hjälpa till med en förlossningsplan och att jag ska få åka in och prata med någon på förlossningen lite längre in i graviditeten.
    Men vad hjälper det?

Skriver säkert jätteflamsigt, är trött!

Ni som har snabba förlossningar, hur har det utvecklat sig från barn till barn... ?

• Svar på tråden Snabba förlossningar
  • MUSDOKTOR
    Lajkie skrev 2009-09-13 22:07:32 följande:
    Okej, har du fått prata med någon om din rädsla?
    Jag pratade med dem på förlossningen när jag var där att jag var livrädd för att det skulle dra igång pang på, men kändes tyvärr som om att de inte tog de på allvar.
    Ringde in idag då jag inte alls mått bra och förklarade då mina "symtom" och att jag hade två snabba förlossningar med i bagaget och att det var därför jag ringd ein för att rådfråga, men återigen var det ingen som tog det på allvar..
  • Lajkie
    MUSDOKTOR skrev 2009-09-13 22:12:09 följande:
    Jag pratade med dem på förlossningen när jag var där att jag var livrädd för att det skulle dra igång pang på, men kändes tyvärr som om att de inte tog de på allvar. Ringde in idag då jag inte alls mått bra och förklarade då mina "symtom" och att jag hade två snabba förlossningar med i bagaget och att det var därför jag ringd ein för att rådfråga, men återigen var det ingen som tog det på allvar..
    Vad irriterad jag blir ! Så är det ju jämt tycker jag, kan dom bara inte ta folk på allvar!. :S När är dina andra barn födda?

Stor kram till dig, lider med dig, vet ju vad du går igenom :(
  • MUSDOKTOR

Menar du i vilken vecka så är ....
    1:a sonen född i vecka 36+4
    2:a sonen född i vecka 40+0

• lövet2
    Lajkie skrev 2009-09-13 21:52:43 följande:
    Oj! Hur kom det sig? Du ger mig hoppp =) Har du nån berättelse man får kika på?
    Ja, jag har mina förlossningsberättelser i bloggen här på FL. Varsågod och kika!
    Kan tillägga att jag har haft 9 resp 11 mil till BB (olika sjukhus).
    This isn´t over!
  • ankan88

åh vilken bra tråd!
    min tvåa ville fort ut kan jag lova!
    när vi va inne på fl så tog dom vattnet när jag va öppen 6 cm för att sätta en såndär tråd på huvudet på bäbis.
    9 MIN(!!!) senare va han född! 3 min med krystvärkar!
    BM trodde mig inte när jag sa att jag måste krysta.

nu är jag i vecka 19 och livrädd för att få i bilen, har drygt 6 mil till fl.

• MUSDOKTOR
    ankan88 skrev 2009-09-14 08:48:54 följande:
    åh vilken bra tråd! min tvåa ville fort ut kan jag lova! när vi va inne på fl så tog dom vattnet när jag va öppen 6 cm för att sätta en såndär tråd på huvudet på bäbis. 9 MIN(!!!) senare va han född! 3 min med krystvärkar! BM trodde mig inte när jag sa att jag måste krysta.nu är jag i vecka 19 och livrädd för att få i bilen, har drygt 6 mil till fl.
    oj, visste du att du var öppen så pass när de tog vattnet+
  • join

När jag fick min son tog det bara 1 timme! Jag hann knappt in på Förlossningen :( & jag som var/är så förlossningsrädd & ville ha bedövning fick föda helt utan. Det var så hemskt & ingen positiv upplevelse precis! Jag bara vaknade på morgonen för att gå upp & kissa & såg att slemmisen hade gått. Då började värkarna med några sekunders mellanrumm bara. När jag ringde in ville dom att jag skulle vänta tills kl var iaf halv 9,min son var född 7.50! Nu är jag gravid igen & är orolig hur tusan man ska hinna in! Brukar ju gå ännu fortare 2a gången säger dom? Har pratat med min barnmorska men hon sa bara att hinner du inte in så blir din förlossningen hemma el i bilen så smidig ändå så det kommer att gå bra,kul :(

• MUSDOKTOR

Nu sitter jag här och är lite smått fundersam...
    Har i natt haft täta regelbunda förvärkar (?) med 3-4 min mellanrum mellan 01,00-03,00.
    Lyckades somna om till slut. Men nu är jag liiiite fundersam över om vattnet börja rinna eller vad det är..
    Åh kan det inte bara köra igång nu på dagen istället för natten. Det skulle vara kanon! ...
    Va bara tvungen att skriva av mig lite....

• VeronikaK

Kan inte direkt trösta kanske men vad jag har hört så är det inte alls ovanligt att trean tar längre tid, även om man har haft snabba förlopp tidigare.

Kanske beror på hur många år man har mellan barnen?

Min första tog 4 tim från första känning tills klart.
    Tvåan tog knappt 1,5 tim och då var det ett säte också.

Efter 2:an har jag egentligen ingen lust att föda vaginalt igen öht, men särskilt inte med ett supersnabbt förlopp.

Upplever också att BM inte direkt tar på alvar att man är rädd för snabba förlopp. Är det medicinskt okomplicerat för dom så är det inga problem liksom. Att man själv upplever kaos, smärtchock etc spelar mindre roll.

Svar på tråden Snabba förlossningar