• Lajkie

Snabba förlossningar

Visste inte om jag skulle lägga under förlossning eller förlossningsrädsla... Jag är gravid med mitt 3:e barn.
    Första barnet tog ganska exakt 5 timmar från första värk och andra barnet lite mindre än 4 tim från första värk att komma till världen. Ví bor ute i skogen och har ungefär 7 mil till förlossningen. Andra barnet föddes dessutom i v.37 helt oväntat.
    Och smärtan! Värkarna började ju med 2-3 min mellanrum direkt på båda barnen och smärtchocken blir ju olidlig. :S Jag är helt oplanerat gravid med nr 3 och jag gruvar mig så inför förlossningen att jag gråter på kvällarna och kan inte tänka på något annat än att föda i bilen/hemma och smärtan!
    Jag är bara i runt v.12 ännu och har seriöst övervägt abort pga smärtan. Har pratat med BM och hon har lovat att hon ska hjälpa till med en förlossningsplan och att jag ska få åka in och prata med någon på förlossningen lite längre in i graviditeten.
    Men vad hjälper det?

Skriver säkert jätteflamsigt, är trött!

Ni som har snabba förlossningar, hur har det utvecklat sig från barn till barn... ?

• Svar på tråden Snabba förlossningar
  • ViSkaBliTre

Hade med en snabb förlossning.. 3,5 timmar från första värk. Är med sjukt nervös inför nästa.. om det nu blir nått (har jobbat på nr 2 i snart 1 år, och har haft ett mf under tiden..).

Appropå om det gör "ondare" med snabb förlossning så har jag en kompis som hade en "längre" förlossning med ettan o en snabbare med tvåan. Hon menade att med tvåan, som gick snabbare så var värkarna mer intensiva, och att hon kände att hon öppnade sig med varje värk. Så det kan ju vara så att om man har en längre förlossning kanske det kommer värkar emellanåt som inte är lika kraftiga och att maninte heller öppnar sig när de kommer.. bara en teori..

• Asereht

Min första förlossning tog 2,5 timmar från vattenavgång till färdigt.

Min andra förlossning tog 5 timmar och 27 min från vattenavgång till färdigt.

Tredje tog längst tid med 6 timmar och 23 min från första värk till färdigt.

Fjärde var snabbast hittills med sina 1 timme och 21 min från första värk till färdigt.

Femte har jag bara gått halvtid med än så vi får se.

Jag har också haft snabbt och väldigt intensivt värkarbete, under de snabbare två av förlossningarna hade jag dubbla värktoppar vilket innebär två värkar på raken utan paus. Väldigt jobbigt. Men istället har det ju gått snabbt så det varit snabbt över.

Här tog trean längst tid och var också den förlossning då jag kunde andas ut och faktiskt vila mellan varven. Tyckte det var himla skönt faktiskt. Men i förhållande till många så har ju alla mina förlossningar varit snabba så jag vet inte om annat än att ha det så här.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Sladdens Mamma ♥ Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • pangis

Jag förstår inte att tredje barnet ska ta så lång tid under en förlossning. Mina förlossningar har varit mellan 1timme å .30 min till 4 timmar utom tredje barnet hon tog nästan 19 timmar. Får se hur de blir med barn nummer 7 i maj. Men har inget bekymmer över smärta osv som jag har läst att de finns många som gruvar sig för.

• Lajkie

Kul att ni svarar !

zasata: Ja jag tjatade lite med 2:an oxå. En vecka innan jag födde så var jag in på koll och då var jag öppen 2 cm och hade typ 1,5 cm kvar av tappen.

pangis: Okej, jag har hört flera säga det! Hoppas det stämmer. Tyvärr har min mamma fött alla sina barn snabbare och snabbare. :S Fast hennes förlossningar har inte tagit på länga vägar lika kort tid som mina.
    Det med smärtan som jag tycker är jobbigt, är att mina värkar startade med 2-3 min mellanrum direkt. Jag fick ingen vila utan kroppen arbetade på högvarv direkt, sen fortsatte det så hela tiden.
    Jag hade EDA med nr 1 så då kände jag inte av förlossningen på samma sätt. Men denna gång tänkte jag att jag kommer känna allt och då hade jag läst att det brukar bli en naturlig vilopaus mellan värkarna och krystvärkarna. In my ass. De fortsatte som vanligt. Jag stod i duschen och kände bara att nu måste jag krysta! =) Då var jag inte ens öppen fullt, det var en kant kvar, men jag kunde inte hålla tillbaka!
    BM drog ut kanten så det var ok.
    På ett sätt längtar jag också som en tok till förlossningen, det är ju en sådan häftig upplevelse. Men i samma stund är man ju orolig för det där med att föda i bilen... haha, men det kanske oxå är en upplevelse. Får väl se till att ta min bil och inte sambons ögonsten. Haha.

• Rolvsing

Hej
    1. barnet tog det 12 timmar från första värk till hon var ute. (40+5)
    2. barnet tog det 6 timmar, men hann vara på förlossningen i 45 min. Började krysta på akuten, och ble lagt i en säng och kört upp på förlossningen. (38+0)
    3. tog 45 min från första värk tills hon var ute. Började krysta på akuten (igjän :) ha ha). Och kom upp på förlossningen och barnmorskan typ slängde in sängen på ett rum, BM drog av mig byxorna och ut kom bebisen. (40+0)

När jag blev gravid med nr fyra tog jag upp problemet med min BM, att jag var rädd för en till störtförlossning. Men hon sa att det kom nog inte hända igjän. Men jeg fick en tid att prata med en förlossningsläkare, och jeg fick grina mig till en igångsättning.
    Så jag vart lovad att igångsättas. När det började närma sig beräknad datum, så vägrade doktorn att sätta igång mig.... :( Hon sa att det var ingaproblem att föda i bilen.... ( 4,5 mil till lasarett och -25 grader ute....) ).
    Men tillslut träffade jag en jätte snäll läkare som vela sätta i gång mig.
    Hon pickade hål på hinnorna (2,5 cm öppen), och jag fick lite sammandragningar.
    Efter ett tag skulle jag och min mann fika, för vi var säkra på att detta kom att ta låååång tid. Jag hadde inga värkar. Men jag skulle bara på toa först, jag hann inte ens ut från toa...
    Min lilla bebis vart född på toagolvet... 10 min från första värk tills hon var ute. 3 timmar från doktorn picka hål på hinnorna tills hon var ute....

Fast hon vart född på toagolvet, så var jag iaf på förlossningen. Och det är jag mycket glad för :)

Forsök tjata dig till en igångsättning, grina, säg hur dårligt du mår av detta etc.

• Rolvsing

Har fött 4 barn på 5 år och 3 mnd...

• MissJulie

Jempa L skrev 2009-09-13 21:26:43 följande:

Tvåan kom på ungefär 20 minuter och är född i bilen. Förlossningen var helt SMÄRTFRI! Bästa förlossningen du kan tänka dig! Jag var hur pigg som helst när vi rullades in på förlossningen.Förstår att du känner dig nervös, min första kom också på ungefär 5 timmar. Kan du prata om din BM om en planerad igångsättning?
    Åh, min drömförlossning! Fast ok, kanske inte i bilen.. Men snabbt och smärtfritt.
  • kattara

Hej !!Får jag hoppa in här???Jag har bf 13 maj med nummer två.Min förlossning med ettan startade kl 03:00 och hon är född 06:06.Jag var öppen 10 cm när vi kom in det tog 26 min på förlossningen.Nu är jag livrädd för att det blir värre denna gång.Kan man få prata med nån??Jag är livrädd för komplikationer vid förlossningen.Nån med erfarenhet av sådanna problem??

• Hello Kitty 80
    ankan88 skrev 2009-09-14 08:48:54 följande:
    åh vilken bra tråd! min tvåa ville fort ut kan jag lova! när vi va inne på fl så tog dom vattnet när jag va öppen 6 cm för att sätta en såndär tråd på huvudet på bäbis. 9 MIN(!!!) senare va han född! 3 min med krystvärkar! BM trodde mig inte när jag sa att jag måste krysta.nu är jag i vecka 19 och livrädd för att få i bilen, har drygt 6 mil till fl.
    Den tog alltså 9 minuter från att den startade? Är det så du menar?
Svar på tråden Snabba förlossningar