• Lajkie

Snabba förlossningar

Visste inte om jag skulle lägga under förlossning eller förlossningsrädsla... Jag är gravid med mitt 3:e barn.
    Första barnet tog ganska exakt 5 timmar från första värk och andra barnet lite mindre än 4 tim från första värk att komma till världen. Ví bor ute i skogen och har ungefär 7 mil till förlossningen. Andra barnet föddes dessutom i v.37 helt oväntat.
    Och smärtan! Värkarna började ju med 2-3 min mellanrum direkt på båda barnen och smärtchocken blir ju olidlig. :S Jag är helt oplanerat gravid med nr 3 och jag gruvar mig så inför förlossningen att jag gråter på kvällarna och kan inte tänka på något annat än att föda i bilen/hemma och smärtan!
    Jag är bara i runt v.12 ännu och har seriöst övervägt abort pga smärtan. Har pratat med BM och hon har lovat att hon ska hjälpa till med en förlossningsplan och att jag ska få åka in och prata med någon på förlossningen lite längre in i graviditeten.
    Men vad hjälper det?

Skriver säkert jätteflamsigt, är trött!

Ni som har snabba förlossningar, hur har det utvecklat sig från barn till barn... ?

• Svar på tråden Snabba förlossningar
  • Sarah84

Jag hade jätte stor skillnad mellan mina 2
    Första tog de 27 tim från första värk.
    Andra barnet tog de 4 tim från första värk.
    Första e född i vecka 37, andra i vecka 36.
    Får jag ett 3:e barn ska ja nog va väl förberedd iaf minst 1½ mån innan.
    Som tur är har vi inte så långt till sjukhus.

• Lajkie

Kul att några till svarat!

Okej,så nr 3 kan ta längre tid. När min 3:a föds kommer äldsta barnet vara ungefär 3 år och 4 mån om jag går tiden ut och mellantjejen kommer då vara 1 år och 5 mån, så jag har rätt tätt... kroppen vet nog vad det är frågan om så det känns ju på två vis. Blir kanske inga komplikationer, men det är ju snabbheten som oroar mig... Ja herregud.

Men min BM verkar ju iaf ta mig på allvar gällande både snabbhet och smärta, just att jag ska få gå på samtal och diskutera fram en bra förlossningsplan, men eftersom 2:an kom i v.37 så känns det ju svårt att planera oxå...
    Smärtlindring har jag inte ens haft en tanke på denna gång, fick med nr 1 för då låg jag ju redan inne pga havandeskapsförgiftning, hann inte med nr 2 fastän jag böna och bad om det, och denna gång behöver man väl knappt be om det. Ja jisses, tur att det är lång tid kvar...

• Illspecko

har hafet en snabb förlossning, bodde 25 mil från bb när jag trodde att det var dags, åkte in på VC för att kolla läkaren kollade hur öppen jag var, (hade dock haft förväkar så jag var redan öppen 3 cm sedan innan) då var jag öppen 5 cm. DE bokade en bårbil till mig eftersom jag inte kunde sitta ner. Han gav mig 2 alvedon och sa att du är nog mamma innan kvällen. Detta var sen kväll. Stog på alla fyra i 25 mil ,var dock tvungen att gå på toaletten på en av vårdcentralerna i närheten. Då kände jag mig väldigt illamående men trodde att det hade att göra med bilresan.
    Kände hur värkarna tilltog men brydde mig bara om vad läkaren hade sagt... innan det var ju mitt första barn. Hann vara in på BB när de klädde av mig. Jag var helt säker på att jag skulle åf ligga kvar ett tag men min man han knappt komma in på rummet innan allt var klart. Som tur var hindrade jag BM från att spränga hinnorna innan han kommit hade jag inte gjort det kankse han missat allt. Hann bara ta några drag med lustgasen sen var allt klart. (max 10 på BB) Allt gick otroligt bra trots omständigheterna och det var en bra förlossning. Är lite orolig att nästa barn ska gå fortare men nu bor iv bara 10 min från BB :)
    Lycka till..

• Min högsta önskan

Med första barnet startade värkarna på natten den 28 jan-07 vid 2-tiden. Hade hyffsat regelbundna värkar hela dagen, med ganska långt emellan. Vid 17-tiden åkte vi dock in till fl, då värkarna var tätare, och att vi hade 5 mil dit. Var framme vid 18-tiden.
    De fick sticka hål på hinnorna för att vattnet skulle gå, och jag fick krysta i 2 1/2 timma innan de till slut tog ut honom med sugklocka. Kl 03:03 den 29 jan-07 föddes sonen Herman. Så där tog hela förloppet 25 timmar.

Med andra barnet startade det hela med att vattnet gick kl 21:30 den 22 april-09. Hade inga värkar, så efter kontakt med fl skulle vi vänta hemma tills värkarna startade eller också skulle vi in på kontroll på morgonen.
    Gick och la mej, men kl 23:15 stratade värkarna. Var regelbundna nästan med en gång. Avvaktade dock lite, eftersom jag hade den första fölossningen i bakhuvudet. Men 02:40 satte vi oss i bilen för att åka in. Då hade jag riktig ont. Och när det var någon km kavr ville jag krysta!! Men jag knep: Vi var framme 03:20, och jag fick ta rullstol in till fl-rummet. 6 minuter senare, Kl 03:26 föddes vår andra son, Theo.
    Så där tog hela förloppet bara 6 timmar.

• Illspecko
    Lajkie skrev 2009-09-15 12:28:29 följande:
    OJ Vart bor man om man har 25 mil till BB :) Imponerad !
    Arjeplog! :)
  • Lajkie

hehe ok... vad läskigt att ha så långt till förlossningen !

• Illspecko
    Lajkie skrev 2009-09-15 17:49:27 följande:
    hehe ok... vad läskigt att ha så långt till förlossningen !
    Tänkte inte på det då eftersom det ändå skulle ta så lång tid att föda, men nu känns det hemskt. Vad skönt att jag inte bor kvar där längre nu är det bara 7 mil dit
  • Tre små älsklingar

Min första förlossning tog 1,5 timme från att vattnet gick hemma och sjukhuspersonalen sa direkt att om du ska ha fler barn får du se till att snabba dig in Så vi får väl se om det går ännu fortare nu andra gången..

• Sladdisnr3

Min första tog 4 timmar och min andra tog 50 min och föddes med navelsträngsprolaps, i en operationssal(men ändå vaginalt), dom är idag 10 o 12 år.

Nu är jag gravid med nummer tre,, bara i v.10 på torsdag, men har ändå funderat på detta med förlpssning. Min barnmorska sa också till mig att om jag skulle ha fler barn så skulle jag bosätta mig på bb innan för annars skulle de bli i bilen;)......men tydligen så finns de iallafall ingen risk för att jag ska råka ut för navelsträngsprolaps igen och de är jag glad för:)

Men eftersom vissa skriver att dom hört att de tar längre tid med trean så tror jag att jag ska lyssna på de;)...de får gärna va som med nummer ett...en sådär 4 timmar, de tyckte jag va lagom för att hinna med o förstå allt:)

Till TS....hoppas jag inte missuppfattat dig, men uppfattade de som att du va rädd för att de skulle komma att göra så himla ont igen så fort som de gjorde sist och att du då hade snabb förlossning. Jag vet inte men om jag samlar ihopa alla förlossningsberättelser jag hört från vänninor och dessutom varit med en kompis under förlossningen så tror jag inte att smärtan har något att göra med hur lång din förlossning är, utan att smärtan är helt individuell från person till person. Sen kanske de är så att de blir jobbigare tillslut vid en lång förlossning eftersom man ju också tappar kraft, men jag vet inte bara gissar;)....jag hade inte så ont så de va hemskt så jag är egentligen inte så bra på att uttala mig kanske.

Svar på tråden Snabba förlossningar