• Lajkie

Snabba förlossningar

Visste inte om jag skulle lägga under förlossning eller förlossningsrädsla... Jag är gravid med mitt 3:e barn.
    Första barnet tog ganska exakt 5 timmar från första värk och andra barnet lite mindre än 4 tim från första värk att komma till världen. Ví bor ute i skogen och har ungefär 7 mil till förlossningen. Andra barnet föddes dessutom i v.37 helt oväntat.
    Och smärtan! Värkarna började ju med 2-3 min mellanrum direkt på båda barnen och smärtchocken blir ju olidlig. :S Jag är helt oplanerat gravid med nr 3 och jag gruvar mig så inför förlossningen att jag gråter på kvällarna och kan inte tänka på något annat än att föda i bilen/hemma och smärtan!
    Jag är bara i runt v.12 ännu och har seriöst övervägt abort pga smärtan. Har pratat med BM och hon har lovat att hon ska hjälpa till med en förlossningsplan och att jag ska få åka in och prata med någon på förlossningen lite längre in i graviditeten.
    Men vad hjälper det?

Skriver säkert jätteflamsigt, är trött!

Ni som har snabba förlossningar, hur har det utvecklat sig från barn till barn... ?

• Svar på tråden Snabba förlossningar
  • ViSkaBliTre
    Hello Kitty 80 skrev 2009-09-30 10:22:46 följande:
    Den tog alltså 9 minuter från att den startade? Är det så du menar?
    menar väl nio minuter efter att dom tog vattnet på fl.. eller???!!!

HUr räknar ni tiden.. jag räknar från första värk..
  • Hello Kitty 80
    ViSkaBliTre skrev 2009-09-30 13:34:55 följande:
    menar väl nio minuter efter att dom tog vattnet på fl.. eller???!!! HUr räknar ni tiden.. jag räknar från första värk..
    Jag förstod att hon menade från att de tog vattnet men jag blir lite irriterad ibland på att folk räknar förlossningen från att de kom in till förlossningen eller liknande och inte från när den egentligen startade.. dettta för att det ska låta snabbare än vad det faktiskt var.
    Läste lite om denna '9-minutersförlossning' på hennes sida och det visade sig att hon gått med värkar i flera timmar innan de tog hål på hinnorna
    Det var därför jag frågade henne.. för att höra vad hon räknar ifrån eftersom hon säger att förlossningen tog 9 minuter.

Själv gör jag som du.. räknar från första värken
  • Lajkie

Jag räknar från första värk iaf. Annars kan de ju vara hur lång förlossning som helst om man räknar från man kom in på förloss...

Jag har haft 5 resp 4 timmar långa från jag kände av första värk liksom.

• Hello Kitty 80
    Lajkie skrev 2009-09-30 16:35:32 följande:
    Jag räknar från första värk iaf. Annars kan de ju vara hur lång förlossning som helst om man räknar från man kom in på förloss...Jag har haft 5 resp 4 timmar långa från jag kände av första värk liksom.
    Man åker väl ändå in när man har börjat få värkar? Inte innan..
  • VeronikaK

Man kan ju åka in för kontroll av tex vattenavgång innan värkarna startat också, som jag gjorde. Värkarna satte igång inne på fl, så det räknar jag som starten. Vattenavgta värång kan man ju gå med 48 timmar utan värkar.

Men håller med. Det mest logiska sättet att räkna fl start måste ju vara att räkna från första värken.

• Toka2

1:a vaginala förlossningen tog 8½ timme från vattenavgång till bebis. Sammandragningarna/värkarna kom smygandes efter ca en halvtimme eller så, men först märkte jag det knappt för de var så svaga. De var regelbundna från start, 2-3 minuter emellan och 20-45 sekunder "värkfritt." För varje värk blev de liiite starkare. När jag väl var inne på Förlossningen, efter c:a 3 timmar, så var värkarna outhärdliga. Jag var helt väck av värkar och lustgas. Det gjorde O-N-T. Utdrivningen ska vi inte prata om.. Yttre press, sax, sugklocka (det var bråttom för hjärtljuden sjönk) och han fastnade två gånger på väg ut. Smärta på en skala från 1-10: 9 (BF+4)

2:a vaginala förlossningen tog mindre än 56 minuter. Jag vaknade kl 04:40 av att jag var kissnödig, och på väg till toaletten kom första värken, åh herreJ*VLAR vilken värk! Åtta minuter och fyra värktoppar senare ringde jag Förlossningen. Så väckte jag maken, sa till honom att ringa barnvakten, och försökte duscha av mig och klä på mig. Fick en liten blödning. Klev i klänningen - blev skarpt illamående.. Uh-oh.. Skulle kliva ut till bilen, men då kom första krystvärken. Bara att backa in i hallen igen. Först kom svärmor och svärfar (barnvakter) och sedan kom ambulansen. Strax efter det gjorde lillgrabben entré i entrén, kl 05:36. Utdrivningsskedet var en DRÖM. Ont, ja, men på ett bra sätt. Inte alls som förra gången. Smärta på en skala från 1-10: 3 (BF-3)
    Nu är jag gravid igen. BF i april 2010. Min MVC-läkare vill eventuellt sätta igång mig. Själv är jag livrädd. För snitt.
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Miola

Detta är en tråd för mig . Spännande att höra alla historier.

Själv födde jag min första dotter på ca 4,5 h från första känningen i magen... kanske 4 h från första värk. 2 krystvärkar inne på förlossningen. Nu är jag i v 32 med andra barnet och har varit livrädd att det ska gå fort och jag ska föda hemma eller i bilen (vilket ju stämmer med de flesta historier här inne om andra barnet). Var länge inne på att försöka få till en planerad igångsättning, vilket inte verkar vara populärt eller rutin. Jag har fått höra liknande som många andra här inne; att snabba förlossningar är ovanliga men komplikationsfria och att det kommer gå så bra så. Mitt RUL som jag gjorde i v 21 blev väldigt konstigt och jag litar inte på resultatet (fick vara där 3 ggr så lång tid, bm hittade inte det hon skulle mäta, jag var kissnödig och bebisen låg inte stilla - blev flyttad 8 dagar längre fram i tiden trots att det vid tidigare undersökningar konstaterats att barnet är stort). Därför ringde jag in till en privat mvc för att få göra ett nytt RUL. Pratade med en helt fantastisk bm som iofs inte kunde ge mig ett nytt RUL (tydligen är det alldeles för sent efter v 20 då det genetiska börjar ta över) men som lyckades luska fram alla mina rädslor och sudda bort dem på det samtalet. Det viktigaste, förutom att hon tog bort min förlossningsrädsla, var att jag skulle förbereda mig på att föda hemma och göra upp en plan för det så jag vet vad jag ska göra om det händer.

Min bm på mvc vill inte dra i detta själv så nu är jag remitterad till Aurora, så får vi se vad de säger om saken. Under tiden läser jag på själv. Tips om en sida: fodahemma.blogsome.com/2005/07/10/att-rycka-in-som-barnmorska/

Hoppas det kommer gå bra för er alla! Kram

• honeybee78

Jag blev igångsatt med med första barnet i vecka 37+6 pga vattenavgång två dagar tidigare. Värkarbetet kom igång nästan omedelbart efter att de satt i droppet och från första värken tog det allt som allt 4, 5 timmar tills sonen var ute. Det gick väldigt fort och smärtan var intensiv, utan några värkpauser att tala om, men jag tycker att det var en drömförlossning iallafall.

Nu väntar jag barn nr 2 och har snart gått halvvägs i graviditeten. Barnmorskorna vid sonens förlossning sa att jag bör nog snabba mig in till förlossningen om jag skulle få fler barn eftersom de trodde att det skulle gå fort då också. Nu har jag så förspänt att jag har många bb:n på nära avstånd (det närmaste tar nog max 7 min att åka till) så jag bör ju hinna in...

Är det någon som har erfarenhet av att blivit igångsatt med första barnet och vill berätta hur snabbt förlossningen av andra barnet gick? Det skulle vara kul att höra

• mamman83

Hoppar in här. Jag födde mitt första barn för 6 år sen, jag vaknade av värkar kl. 4.30 och han är född 6.10 i bilen på parkeringen hemma. Förlossningen tog alltså 1 timme och 40 minuter.

Nu väntar jag mitt andra barn och har varit otroligt nervös inför förlossningen ända sen första barnet kom. Jag har diskuterat situationen med min BM som har lugnat ner mig då hon tror att jag kommer att reagera snabbare denna gång. Jag kommer att åka till sjukhuset så fort jag känner något och det får de acceptera.

BM tror också att jag kan ha sovit igenom de första värkarna förra gången och att jag kommer att reagera snabbare den här gången.

Vi får se hur det går, men jag håller mig så lugn jag kan.

• Lajkie

Hello Kitty 80 skrev 2009-09-30 17:50:01 följande:

Man åker väl ändå in när man har börjat få värkar? Inte innan..
    haha såg att jag hade skrivit skitknasigt!! =)

Jag mena ju såklart att man får räkna med från att värkarna börjar... inte från när man skrivs in på förlossningen :) Annars kan man ju säga att man hade en 3timmarsförlossning, fastän man egentligen hade 23 typ. Det var SÅ jag mena.
Svar på tråden Snabba förlossningar