• bakeacake

LCHF en sekt?

Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

är det nån mer än jag som känner så?

Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

• Svar på tråden LCHF en sekt?
  • bakeacake
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:19:19 följande:
    ät en sockerbit så darrar du inte så *S*
    har precis ätit 3 stycken äpplen från mitt träd.. så mer socker behövs nog inte.. :)
  • sasssyy
    linjes skrev 2009-10-01 14:19:37 följande:
    Du har den erfarenheten att det inte fungerar på dig,jag har provat massa dieter som inte funkar för mig och jag sitter inte påstår att dom dieterna är sekter för det.. O för övrigt så var inte kommentaren menat åt dig personligen men tog du åt dig är det inte mycket jag kan göra åt saken Jag mår bra av lchf,jag går ner i vikt jag blir piggare, allert...Jag dikterar inte åt andra att börja med lchf jag gör detta för min skull efter mycket tänkande, läsande så bestämde jag mig för att pröva och jag är medveten om att det inte fungerar för alla...
    JO men det är det jag menar.. det funkar för en del och det kanske till och med är JÄTTEBRA för en del.
    De flesta av oss har testat "det mesta" och jag säger inte att ALLA LCHF:are är med i "sekten" men det är en otrolig rusch och hype kring det och faktiskt så är det många som stämmer in på de punkter som TS radar upp i sin start... och DET är skrämmande.. tycker jag. det handlar ju för fan bara om mat...

Att du blir piggare och mer allert beror på medicinska orsaker som nämns i de länkar jag skrev in ovan... men det är okej om du inte vill läsa och ta till dig. du lever ditt liv på ditt vis .
  • sasssyy
    bakeacake skrev 2009-10-01 14:21:37 följande:
    har precis ätit 3 stycken äpplen från mitt träd.. så mer socker behövs nog inte.. :)
    åååh vad avis jag blir.. längtar så tills mina träd bär frukt.. blir nog inte än på ett tag, planterade dem nu i höst...
  • linjes
    sasssyy skrev 2009-10-01 14:22:06 följande:
    JO men det är det jag menar.. det funkar för en del och det kanske till och med är JÄTTEBRA för en del. De flesta av oss har testat "det mesta" och jag säger inte att ALLA LCHF:are är med i "sekten" men det är en otrolig rusch och hype kring det och faktiskt så är det många som stämmer in på de punkter som TS radar upp i sin start... och DET är skrämmande.. tycker jag. det handlar ju för fan bara om mat... Att du blir piggare och mer allert beror på medicinska orsaker som nämns i de länkar jag skrev in ovan... men det är okej om du inte vill läsa och ta till dig. du lever ditt liv på ditt vis .
    Thats right..
  • Gurkan

Jag skulle vilja lägga till en punkt...
    - Bli missionär och fräls världen!
    De allra flesta på dieten ska för eller senare försöka övertyga sin omvärld varför just LCHF är det absolut bästa. De flesta vägrar att se att det finns människor som mår sämre av att äta mycket animaliskt protein och mycket fett. Och det är det jag fullkomligt hatar. Jag struntar fullkomligt i om du går på banandieten eller LCHF, det är ditt eget val men försök inte omvända mig eller din omgivning som inte är intresserade det kommer bara öka på vårt motstånd mot alla som äter LCHF.

• bakeacake
    Chica73 skrev 2009-10-01 12:18:05 följande:
    TS: läs det härwww.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/karina...
    vad en kolumnist i aftonbladet skriver och vad haren skiter är ungefär lika intressant.. inte alls alltså.. de var nån här som skrev att kvällstidningarn är den största boven.. inte aftonbladet då?
  • sasssyy
    Gurkan skrev 2009-10-01 14:25:36 följande:
    Jag skulle vilja lägga till en punkt... - Bli missionär och fräls världen! De allra flesta på dieten ska för eller senare försöka övertyga sin omvärld varför just LCHF är det absolut bästa. De flesta vägrar att se att det finns människor som mår sämre av att äta mycket animaliskt protein och mycket fett. Och det är det jag fullkomligt hatar. Jag struntar fullkomligt i om du går på banandieten eller LCHF, det är ditt eget val men försök inte omvända mig eller din omgivning som inte är intresserade det kommer bara öka på vårt motstånd mot alla som äter LCHF.
    EXAKT!

De verkar INTE acceptera att man faktiskt kan må lika dåligt och SÄMRE av deras diet än vad man gör av att äta kolhydrater...Visar man läkarintyg på det så kanske det backas något. men tyvärr har jag trots läkarintyg på att jag inte böra äta sådan kost fått höra att jag "inte vill gå ner tillräckligt mycket utan vill ligga kvar i kolhydratberoende"..
  • M C
    hilah skrev 2009-10-01 13:23:51 följande:
    Kroppen behöver kolhydrater, särskilt hjärnan. Jag tror att LCHF dieten kan ha följder för kroppen som vi inte vet om ännu eftersom det inte har varit populärt så länge än. Men tiden kommer att utvisa vilka konsekvenser det har att äta så mycket fett.
    Men serru vännen, nu har du gått på en dundernit!
    Samma nit som typ hela sveriges befolkning hade gått på. *pekar finger på av spannmålsindustrin köpta forskare*

Hur gjorde vi i de 40 miljoner år vi INTE åt kolhydrater? Vi har odlat i 9000 år, på den tiden utvecklas man inte alls i evolutionens ögon.
    Hjärnan lever på fett med, bevisligen eftersom vi är MÅNGA som inte äter kolisar överhuvudtaget och ändå upplever att vi blir piggare och jämnare i humöret.

Vi är så finurligt byggda att kroppen använder fettet till energi - särskilt i hjärnan - det är även därför vi lagrar fett när det finns snabba kolisar att tillgå. Fett är en SUPERBRA energikälla. Låååååångsam, mättande och god.(för oss, inte möss )
  • Gurkan

M C skrev 2009-10-01 14:31:20 följande:

Men serru vännen, nu har du gått på en dundernit! Samma nit som typ hela sveriges befolkning hade gått på. *pekar finger på av spannmålsindustrin köpta forskare* Hur gjorde vi i de 40 miljoner år vi INTE åt kolhydrater? Vi har odlat i 9000 år, på den tiden utvecklas man inte alls i evolutionens ögon. Hjärnan lever på fett med, bevisligen eftersom vi är MÅNGA som inte äter kolisar överhuvudtaget och ändå upplever att vi blir piggare och jämnare i humöret. Vi är så finurligt byggda att kroppen använder fettet till energi - särskilt i hjärnan - det är även därför vi lagrar fett när det finns snabba kolisar att tillgå. Fett är en SUPERBRA energikälla. Låååååångsam, mättande och god.(för oss, inte möss )
    Allvarligt?
    Tror du att vi för en miljon år sedan åt en kost rik på animaliska fetter?
    Var har du bevisen som stödjer det?
Svar på tråden LCHF en sekt?