• TessitN

Varför bry sig vissa inte om sitt utseende längre?

Varför slutar vissa mammor att bry sig om hur dom ser ut bara för att man fått barn?
    Jag tycker det är viktigt att själv få känna sig fin om dagarna, och inte bara sin bebis.
    Man var ju något annat innan man blev mamma.

Visst finns det kanske inte lika mycket tid längre till att spegla sig jämt och ständigt, men man försöker så gott man har tid.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Varför bry sig vissa inte om sitt utseende längre?
  • Ariella

Tja, i början av mammaledigheten hann jag aldrig duscha innan jag lämnade storasyster på dagis, eftersom jag inte kunde sätta ner lillkillen en sekund ens utan att han började tokskrika. Ibland hann jag duscha innan pappan åkte till jobbet, men inte alltid (då jag prioriterade sovmorgon). Och kläder, ja det var ju mammajeansen som gällde någon månad i alla fall innan jag kom i mina vanliga jeans.

Nu är det bättre, så duschar gör jag varje dag och normalt sett försöker jag ta på mig en ren icke-nerspydd tröja innan jag går ut, borsta håret och tänderna. Däremot sminkar jag mig sällan. I alla fall inte för att lämna och hämta på dagis. Definitivt inte för att åka till Coop och handla mat, där finns det gott om andra som ser bra mycket värre ut än jag gör

• La Lola
    TessitN skrev 2009-09-16 12:15:24 följande:
     Jag tycker det är viktigt att själv få känna sig fin om dagarna, och inte bara sin bebis.
    Fast jag känner mig fin utan att hålla på att piffa till mig varje dag.
    Det ena utesluter ju inte det andra.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • hopee

Jag fixar till mig så gott som varje dag. Det gör jag för mitt välbefinnade, jag trivs bättre med lite mascara på fransarna. Tar gärna en dusch också om det finns möjlighet.

• Asereht

Om bry sig om sitt utseende handlar om att sminka sig så gör jag nog inte det. Jag sminkar mig ytterst sällan. Däremot bryr jag mig om hur jag ser ut så hel, ren och välklädd vill jag vara. Men det är ju då utifrån mina premisser. Det finns säkert massor av "sminkdockor" som anser att jag är helt fel även om jag är hel, ren och välklädd.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Sladdens Mamma ♥ Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • cajsasmamma

Ts har tänkt samma sak själv ibland faktiskt.
    Och med fin tänker jag inte alltid bara på att man är sminkad, ha klackskor, och ha märkeskläder.

När jag var mammaledig och vi skulle nånstans(ej till stallet där vi tillbringa större delen av dagarna) så duscha jag, tog på mig rena och hela kläder, borsta håret och tänderna.

• majlin84

håller med dig ts och undrar samma... ska ha barn i november och är rädd för att bli sån mamma man kan se ute på stan i myskläder, flottit hår i en toffs och ser sliten ut... man kan ju fortfarande bry sig om hur man ser ut..som sagts innan, behöver inte betyda en timmes sminkning o dom dyraste kläder som finns i en butik men allmänt fräsh och fin som dom flesta va innan. Även om man är hemma kan man väl se fin ut, om inge annat så för sin partners skull...tror dom uppskattar att man fortfarande vill va fin för dom me..... men de e ju bara va jag tycker o tror, alla är vi ju olika :D

• Mrs Winter

Bry mig om utseendet betyder inte endast smink och modekläder.

• Mrs Winter

Jag fixade nya tänder så jag törs öppna munnen utan att skämmas och jag har en ren andedräkt.

• La Lola
    majlin84 skrev 2009-09-16 14:29:29 följande:
    håller med dig ts och undrar samma... ska ha barn i november och är rädd för att bli sån mamma man kan se ute på stan i myskläder, flottit hår i en toffs och ser sliten ut... man kan ju fortfarande bry sig om hur man ser ut..som sagts innan, behöver inte betyda en timmes sminkning o dom dyraste kläder som finns i en butik men allmänt fräsh och fin som dom flesta va innan. Även om man är hemma kan man väl se fin ut, om inge annat så för sin partners skull...tror dom uppskattar att man fortfarande vill va fin för dom me..... men de e ju bara va jag tycker o tror, alla är vi ju olika :D
    Min make bryr sig då inte om jag går omkring i myskläder eller om jag är sminkad o tillfixad.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • majlin84

La Lola skrev 2009-09-16 14:33:40 följande:

Min make bryr sig då inte om jag går omkring i myskläder eller om jag är sminkad o tillfixad.
    nej de är väl inget dom säger direkt.. vem tycker inte om när ens partner gör sig fin för en?!? Jag tycker iaf det är viktigt att visa att man fortfarande vill göra sig fin och anstränga sig för den andra. Men vissa tycker kanske att mysbyxor e lika vackert som nåt annat..va vet jag.
Svar på tråden Varför bry sig vissa inte om sitt utseende längre?