Inlägg från: Sedek |Visa alla inlägg
  • Sedek

Tråddödare igen....

Velour skrev 2009-11-23 23:30:54 följande:
    Jag gillar omväxling och tyckte det var dags att byta bild efter ett par månader med Ahura Mazda vid makten
    Vad är Ahura Mazda?

Mvh
    Han som inte orkar Googla utan vill fråga en levande person istället
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-23 23:32:27 följande:
    Sedek, hur gör man gubben med de stora ögonen som du har i inlägg 4423?

: - ? utan mellanslag
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-23 23:38:15 följande:
    Han var zoroasternas gud. Zoroastrism är en gammal persisk religion som, enligt historisk fakta, var den första monoteistiska religionen med dualism etc. Du kommer kanske inte att tro på detta, men så var det enligt vetenskaplig forskning.
    Du skriver att jag inte kommer att tro på det.., jag måste nog erkänna att jag inte förstår.

*smyger över till google en snabbis innan jag lägger mig*
  • Sedek

Nöjer mig med min egen förklaring. Orkar inte vänta längre på ett svar från experten så jag lägger mig nu.

Natti natti

• Sedek
    Scratchy skrev 2009-11-24 03:56:33 följande:
    På tal om störd dygnsrytm. Är det farligt med polyfasisk sömn, till exempel Uberman? Jag menar, ur organslitage-synpunkt. Frågan är mest riktad till den där Sedek, men det skulle vara kul med synpunkter från er andra också.
    Det går emot allt som våra sömndoktorer i Sverige lär ut. Den hälsosammaste dygnsrytmen är som de flesta i Sverige lever, att sova mellan 22-23 till 06-07. Jämfört med de länder där man gärna tar en siesta på eftermiddagen, vilket inte är bra eller kompenserar för en kortare natts sömn.

Vi har 1000 artiklar om detta på jobbet, ska se om jag hittar nått vettigt att lägga ut här.
  • Sedek
    Scratchy skrev 2009-11-24 04:13:03 följande:
    Jag fattade INGENTING...
    Inte jag heller...
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-23 23:47:40 följande:
    Du får gärna skriva din egen förklaring
    Och du får gärna skriva DIN förklaring

Fast du kanske bara googlade och klippte in svaret...
  • Sedek
    Velour skrev 2009-11-24 10:38:03 följande:
    Men jag har ingen _egen_ förklaring, utan allt jag vet om zoroastrismen är det jag har läst på diverse sidor som handlar om det. Antingen tror man på att det forskarna har hittat är sant eller så gör man inte det. Jag väljer att tro att det är sant p.g.a. att det är historisk fakta och då blir det liksom inget man kan förneka att det har varit så. Nu säger jag inte att jag tror på zoroastrismen som religion, utan jag tror på den historiska delen av den. Hur den uppkom och hur den påverkade Iran samt de länder Iran kom i kontakt med. Nu tänker du kanske "om du inte tror på zoroastrianism, varför hade du deras gud som avatar?" Jo, jag ser den som en symbol för en tid då Iran ännu inte hade blivit invaderad (förstörd) av muslimerna.
    Då förstår jag. En del av religionshistorian jag över huvud taget inte känner till. Googlade lite och hittade en hel del mer, intressant, även för en rättrogen som jag

Har hört att man kan åka skidor i Teheran, kanske man ska semestra där någon gång och utforska en av de äldsta religionerna i världen, eller så åker man till Åre och går på afterski. Ska fundera på det.
Svar på tråden Tråddödare igen....