Velour skrev 2009-11-24 10:38:03 följande:
Men jag har ingen _egen_ förklaring, utan allt jag vet om zoroastrismen är det jag har läst på diverse sidor som handlar om det. Antingen tror man på att det forskarna har hittat är sant eller så gör man inte det. Jag väljer att tro att det är sant p.g.a. att det är historisk fakta och då blir det liksom inget man kan förneka att det har varit så. Nu säger jag inte att jag tror på zoroastrismen som religion, utan jag tror på den historiska delen av den. Hur den uppkom och hur den påverkade Iran samt de länder Iran kom i kontakt med. Nu tänker du kanske "om du inte tror på zoroastrianism, varför hade du deras gud som avatar?" Jo, jag ser den som en symbol för en tid då Iran ännu inte hade blivit invaderad (förstörd) av muslimerna.
Då förstår jag. En del av religionshistorian jag över huvud taget inte känner till. Googlade lite och hittade en hel del mer, intressant, även för en rättrogen som jag
Har hört att man kan åka skidor i Teheran, kanske man ska semestra där någon gång och utforska en av de äldsta religionerna i världen, eller så åker man till Åre och går på afterski. Ska fundera på det.