Inlägg från: HelenaMaria |Visa alla inlägg
  • HelenaMaria

Är du oroad över invandringen?

Stårschan skrev 2009-09-29 07:18:03 följande:
    Jag är oroad över att så många utomeuropeer kommit in i landet, utan att vi kan ta emot dem på ett vettigt sätt. Arbetslöshet ger utanförskap, gängbildning och våld. Det är inget nytt fenomen i världshistorien. Jag tror att många av ungomarna i invandrargängen blivit förstörda av den hopplösa tillvaro de tvingats in i, och det är inte bra för någon. Det känns som om vi satt en jättelik snöboll av samhällsproblem i rullning, och den blir svår att stoppa.
    Precis vad jag också tycker. Om vi ska ta in folk måste vi kunna ta hand om dem. Jag kan inte se att vi i Sverige har haft en lyckad integrationspolitik. Väl utarbetade integrationsplaner är jätteviktigt, speciellt för de som kommer från utomeuropeiska länder. Om man kommer från Somalia så är det inte så lätt att av sig själv bli integrerad i det svenska samhället. Det måste ställas krav och det måste finnas en vettig sysselsättning till de som kommer. Arbete, arbete och åter arbete, det är så man kommer in i samhället. Man kommer inte in i samhället genom att vara arbetslös. Sedan är det ju inte bara Sverige som ska ta ansvar utan mycket hänger även på de invandrade själva, att de måste försöka och vilja bli en produktiv del av samhället.

Ser man inte de problem som avsaknaden av en vettig integration för med sig så är man blind.
  • HelenaMaria
    MijaMia skrev 2009-09-29 08:04:50 följande:
    Så du har blivit främlingsfientlig för att det tog lång tid att beställa på McDonalds på grund av "underutvecklad" svenska? Även om det bara är EN av orsakerna så känns det mycket konstigt.
    Hon skriver att det tog lång tid eftersom de skulle tjafsa om priset och fråga efter hennes nummer, inte p.g.a. "underutvecklad" svenska. Läs om.
  • HelenaMaria
    TheCoopers skrev 2009-09-29 10:05:37 följande:
    Men gäller det bara somalier och araber ?Menar du att dessa två grupper är de enda som inte anpassar sig ?Vad gör vi med de andra som "missköter sig" i.e finnar , ryssar , polacker ? Fast du vet ju precis som jag att vi inte öser några pengar över invandrarna , de bor i sketna lägenheter i invandrartäta områden där få lärare vill undervisa och bostadsmarknaden är skit .Jag är tillsammans med en kille vars föräldrar kom hit som politiska flyktingar från Uruguay  på 70 talet . Han är född här , uppvuxen i Sundsvall , utbildad och högavlönad . Hans föräldrar likaså .Jag fattar inte hur dessa människor kan bidra till Sveriges "förfall" ..snarare tvärtom !
    De som kom till Sverige på 70-talet (chilenare, greker etc.) har i de flesta fall integrerats väl i det svenska samhället. Det är en skillnad på då och nu i hur integrationen har fallit ut. Nu tar Sverige emot många fler och det blir en allt större apparat att hantera. Dessutom spelar det roll vilka folkgrupper som kommer hit. Det går inte att blunda för att vissa grupper lättare kommer in i samhället och att vissa har det svårare. Bl.a. är det ju en kulturfråga. Om den egna kulturen skiljer sig väsentligt från den svenska så är det naturligtvis svårare att bli integrerad.
  • HelenaMaria
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:23:08 följande:
    Man lär dem språket kanske till att börja med? En afrikans analfabet är ju analfabet för att h*n inte fått lära sig skriva och läsa, så man börjar där. Sen är det ju väldigt få invandrare/flyktingar som är just analfabeter utan utbildning eftersom det kostar rätt jävla mycket att ta sig från sitt land och hit.
    Nej, det är inte få invandrare som är analfabeter och/eller utan utbildning. Finns en hel del faktiskt. Kolla med folk som jobbar med SFI om du känner ngn sådan. Tror du att det bara kommer akademiker hit eller?
  • HelenaMaria
    snillis skrev 2009-09-29 10:25:19 följande:
    Nej, jag är inte orolig över invandring som sådan.Däremot är jag orolig över att vi i Sverige är dåliga på att integrera våra nysvenskar och det som oroar mig mest är den rasism som breder ut sig mer och mer.....DET är verkligen något att oroa sig över.Fördumningen och att människor helt saknar empati och försåelse för andra människor.
    Fast är inte en stor del av rasismen alt. främlingsfientligheten ett resultat av dålig integration?
  • HelenaMaria
    Stinky skrev 2009-09-29 10:27:37 följande:
    Rasism finns överallt, inte bara i Sverige. Det jag oroar mig mer över, är dessa "nyttiga idioter" som ser kritik mot invandringen som rasism. Det är de som är farliga och ser till att det kokar under locket.
    Om man anser att kritik mot den misslyckade integrationspolitiken är rasism då vet man inte vad rasism är. Ej heller är kritik mot invandringen rasism.
    Det finns två alternativ: minska ner invandringen eller jobba stenhårt med integration. Inget av dessa har något med rasism att göra.
  • HelenaMaria
    Plutteli skrev 2009-09-29 10:33:08 följande:
    Jo,det är få invandrare som kommer hit och är analfabeter. Däremot finns det en del flyktingar. Men flyktingar och invandrare är inte samma sak.
    Fast i invandrarbegreppet så inkluderar jag alla inkommande i Sverige inkl. flyktingar.
  • HelenaMaria
    Plutteli skrev 2009-09-29 11:21:34 följande:
    Jaha! Ni menar Skåningar och dalmasar!
    Kan du inte bemöta det seriöst?
  • HelenaMaria
    Lemasive skrev 2009-09-29 11:34:07 följande:
    Haha, nej seriöst jag är kommunist. Öppna gränserna tack, det borde faktiskt inte ens finnas några gränser.
    Lemasive: Är du ett troll från Flashback måntro? Som kanske vill röra runt i FL-grytan lite?
  • HelenaMaria
    Stårschan skrev 2009-09-29 11:32:04 följande:
    Men vad är då ditt förslag till lösning på problemet? Vilken möjlig arbetsmarknad ser du för den som kommer hit som vuxen analfabet? Hur hanterar vi den kvinnosyn som många invandrarbarn uppfostras med - både inom familjen och inom gruppen. Kanske staten ska gå in och skapa fler arbetstillfällen som kräver noll utbildning men som ändå ger minimilön? Plocka ner varor i kassar på Ica? Gatsopare? Biltvättare? Toalettpappersutdelare på offentliga toaletter? Bärplockning? Kundvagnsinkörning? Är det vägen ut?
    Jag tror ärligt talat att det behövs sådana jobb. Förr kunde man få sin bil tankad och folk som packar ner ens mat i kassar i affären skulle inte skada. Det behövs fler arbetstillfällen! Kolla på Indien, där kan de jobba tio personer i en affär som egentligen bara behöver tre anställda.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?