Är du oroad över invandringen?
Stårschan skrev 2009-09-29 07:18:03 följande:
Jag är oroad över att så många utomeuropeer kommit in i landet, utan att vi kan ta emot dem på ett vettigt sätt. Arbetslöshet ger utanförskap, gängbildning och våld. Det är inget nytt fenomen i världshistorien. Jag tror att många av ungomarna i invandrargängen blivit förstörda av den hopplösa tillvaro de tvingats in i, och det är inte bra för någon. Det känns som om vi satt en jättelik snöboll av samhällsproblem i rullning, och den blir svår att stoppa.
Precis vad jag också tycker. Om vi ska ta in folk måste vi kunna ta hand om dem. Jag kan inte se att vi i Sverige har haft en lyckad integrationspolitik. Väl utarbetade integrationsplaner är jätteviktigt, speciellt för de som kommer från utomeuropeiska länder. Om man kommer från Somalia så är det inte så lätt att av sig själv bli integrerad i det svenska samhället. Det måste ställas krav och det måste finnas en vettig sysselsättning till de som kommer. Arbete, arbete och åter arbete, det är så man kommer in i samhället. Man kommer inte in i samhället genom att vara arbetslös. Sedan är det ju inte bara Sverige som ska ta ansvar utan mycket hänger även på de invandrade själva, att de måste försöka och vilja bli en produktiv del av samhället.
Ser man inte de problem som avsaknaden av en vettig integration för med sig så är man blind.