Inlägg från: HelenaMaria |Visa alla inlägg
  • HelenaMaria

Är du oroad över invandringen?

Jag vet att de kan få integrationsersättning men är det efter de beviljats PUT?

• HelenaMaria
    Minune skrev 2009-10-02 10:09:23 följande:
    vad var det de fick, 1700 kr??? Lever man på det i sverige??
    Ja fast är det verkligen så för det låter jättekonstigt. Jag förmodar att de har de pengarna utöver boende och att det bara är vissa saker de måste köpa själva. Ska nog kolla upp det.
  • HelenaMaria
    Stinky skrev 2009-10-02 10:11:48 följande:
    Jag vet inte vad dina kunskaper är om funktionsnedsatta, men jag arbetar inom LSS och vet ganska mkt om vad de gör och inte gör på sina dagliga verksamheter. En del har utearbeten, en del har lego-arbeten, vissa lagar mat, andra bakar. Att de har nån slags funktionsnedsättning hindrar dem inte att arbeta, och jag tycker inte att man ska klassa dem som nån slags "andra klassens medborgare" p.g.a. deras funktionshinder. Skulle man göra som du vill, skulle man gå 50 år tillbaka i utvecklingen och då kunde man lika gärna öppna upp Beckomberga och andra mentalsjukhus som fanns förritiden, som i princip var en förvaring av "idioter".Det är jätteviktigt att man stimuleras både fysiskt och psykiskt så jag håller verkligen inte med dig här.
    Helt rätt och nyanlända till Sverige har inte mer rätt till sysselsättning än människor med fysiska/psykiska funktionshinder, missbrukare m.fl.
  • HelenaMaria

"Dagersättningen ska täcka kostnader för livsmedel, kläder och skor, fritidsaktiviteter, hygienartiklar och andra förbrukningsvaror. Den ska även täcka utgifter för hälso- och sjukvård, tandvård samt läkemedel. Asylsökande som har egen inkomst eller egna tillgångar ska betala för kost och logi. Utöver dagersättning kan Migrationsverket i vissa fall lämna särskild ersättning samt bostadsersättning."

Detta står ang. asylsökandes ersättning på Regeringskansliets sida om mottagande av asylsökande.

Tydligen får de 80 kr per dag + en aktivitetsbonus på 40 kr. Vet ej om de räknar 20 eller 30 dagar per månad men jag antar att de räknat ut att pengarna ska räcka till ovanstående utgifter.

• HelenaMaria

Gäller inte existensminimun för asylsökande? Konstigt i så fall.

• HelenaMaria
    Stinky skrev 2009-10-02 10:27:39 följande:
    Det kanske är så att iom att de bor på flyktingmottagningar så är ju deras mat, hygien och sådant redan betalt. Att de 1200kr är till annat?
    Fast på regeringskansliets sida stod det att i summan ingår ersättning för mat etc. Konstigt, om mat och hygien etc. ingår i boendet på förläggning så är ju 1200 kr i ersättning inte så lite.
  • HelenaMaria

Det intressanta är ju inte i första hand hur mycket pengar de asylsökande får. Det intressanta är vad som ingår i denna summa.
    Vad gäller integrationsersättningen så tvingar den inte någon att jobba svart. Den är högre än socialbidraget.

• HelenaMaria
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 10:44:48 följande:
    De får oftast bo 6 personer i en 3:a, som migrationsverket hyr, sedan får de betala mat,kläder,hygien osv själva. För 1200 kr i månaden. Det krävs ju inget mattegeni för att förstå att det knappast går ihop.
    Ok, att det var så illa visste jag inte, MEN då kommer min fråga; varför tar Sverige hit folk som sedan inte klarar sig på den lilla ersättningen de får som asylsökande? är det att vara solidarisk. Ska vi ta hit folk till ett liv i misär?
  • HelenaMaria
    Stårschan skrev 2009-10-02 10:48:33 följande:
    Med risk för att låta som en minihitler - varför är det konstigt om staten har olika storlek på bidragen till svenskar och asylsökande? Hur resonerar man då? Skulle det vara en global mänsklig rättighet att få ta del av varje lands förmåner bara för att man råkar befinna sig där? En asylsökande har ännu inte blivit svensk medborgare (rätta mig om jag har fel) och har därmed inte rätt till en svensk medborgares förmåner.
    Nej, absolut inte, men om Sverige ska ta hit folk så kan man väl se till att de inte har det så dåligt som vissa här säger att de har det? Tydligen ska ersättningen räcka till mat. hygien etc. men en del här säger ju att den inte gör det. Jaja, det gäller ju att vara ekonomisk också kanske.
  • HelenaMaria

Jag kan ju tillägga att socialbidraget är LÄGRE än existensminimum.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?