MrsAssault skrev 2009-10-02 11:54:44 följande:
Jag inser såklart att det finns vissa problem med integrationen och det handlar om många olika saker, t.ex dåligt mottagande, ovilja hos vissa flyktingar att integreras eftersom allt de önskar är att få flytta hem igen när det lugnat ner sig i deras hemländer, ovilja hos vissa svenskar att ta emot dem och acceptera att deras kultur är annorlunda än vår etc etc etc. Det känns som att de flesta som skriver att vi "tar in för många" har väldigt torftiga argument. Jag kan verkligen inte ta någon på allvar som säger att vi måste ta hand om dem vi redan har innan vi tar in fler,vi pratar om MÄNNISKOLIV! Sannolikheten är minimal att en svensk kommer dö av att en flykting kommer hit och bär slöja, vägrar lära sig svenska, jobbar svart, skriker "svennefitta", vägrar äta griskött osv däremot kommer med största sannolikhet flyktingen i fråga dö om han/hon inte får komma hit. Och om vi stänger gränserna så att ingen mer kan komma in, vad tror ni händer då? När de som redan är här vet att deras mormor, kusin, syssling eller brorsdotter kommer att dö i hemlandet? Det skulle inte bli en vacker syn.
Men hur tänker de i andra länder som inte tar emot lika många hjälpbehövande? Har de inget samvete eller är det vi i Sverige som har för mycket samvete?
Jag såg ett finskt program på Svt för några månader sedan där de kollade på olika svenska företeelser, bl.a. svensk invandringspolitik. En professor i etnologi (Stockholms universitet) framförde sin teori att Sverige p.g.a. dåligt samvete vad gäller bl.a. flatheten under andra världskriget etc. släpper in generöst jämfört med andra länder. Som ett konstant dåligt samvete som försöker botas genom en solidaritet som i vissa fall blir till ett fiasko.