Inlägg från: HelenaMaria |Visa alla inlägg
  • HelenaMaria

Är du oroad över invandringen?

MrsAssault skrev 2009-10-02 10:51:13 följande:
    Varför är det konstigt? De får ju använda sitt "bidrag" till att köpa mat.
    Och det är väl bra eller?
  • HelenaMaria
    MrsAssault skrev 2009-10-02 10:54:44 följande:
    Ja
    Ok, men en del här menar ju att de har det så dåligt att de måste stjäla och jobba svart. Om ersättningen räcker till mat och lite till så är ju det gurndläggande i alla fall. Men det är bra för då vet vi att om asylsökande stjäl så är det för att deras ersättning är så låg.
  • HelenaMaria
    MrsAssault skrev 2009-10-02 11:02:40 följande:
    Jag vet inte om det räcker till mat och lite till. Jag har ingen aning. Jag svarade "ja" på att det är bra att de inte svälter ihjäl. Det är bra. Men man kanske inte vill leva 1200kr/mån i flera år. Och då kanske man hellre jobbar lite svart så att man kanske kan unna sig ett par skor eller en fin klänning. Det skulle jag göra iallafall, utan tvekan.
    Fast asylprocessen borde inte ta så lång tid, max sex månader och under denna tid kan de klara sig på ersättningen. Vet någon hur lång tid det kan ta? Kan de överklaga många ggr? I så fall är det ju inte konstigt att de kan gå flera år men en låg ersättning.
  • HelenaMaria

Sandlådenivå igen här ser jag. Det sjunker snabbt.

Det fnns vissa problem med integrationen. Vad gör vi för att lösa dem utan att lägga till fler resurser (eftersom det inte går)?

• HelenaMaria
    MrsAssault skrev 2009-10-02 11:32:42 följande:
    Ken är värsta svennen, han hade sommarställe på sandhamn när han var liten.
    Och? Det hör inte hit så skvallra om det någon annanstans.
  • HelenaMaria

Det är så tråkigt att man måste attackera varandra och förlöjliga folk när man inte längre har några argument. Denna tråd handlar om invandringspolitiken men har man inget konstruktivt att komma med så kan man ju spendera sin tid i någon annan tråd här på FL.

Integrationen fungerar dåligt. Vad gör vi åt det? Kom med något istället för att kasta paj.

• HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 11:36:59 följande:
    jaja, du har rätt. Problemet är att få fram en tydlig frågeställning, som bl.a "det finns vissa problem med integrationen". Vilka problem menar du och är det säkert att det är problem?
    Ja det är ett problem at de som kommer hit klumpas ihop i ghettoområden och att vissa städer är mer "drabbade" än andra. Går inte Malmö och Södertälje på knäna kanske? Hur stor är arbetslösheten och kriminaliteten i dessa områden? En stor del av människorna där är knappast integrerade i det svenska samhället.
  • HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 11:41:43 följande:
    Vet inte om det är mig du menar men i så fall misstolkade du mig.Min fråga var vad du menar med att integrationen fungerar dåligt.
    Läs lite bakåt och uppåt i tråden så ser du att det finns förlöjligande och rent av fjantiga inlägg, inlägg som brukar komma när man inte har ngt vettigt att skriva.
  • HelenaMaria
    MrsAssault skrev 2009-10-02 11:54:44 följande:
    Jag inser såklart att det finns vissa problem med integrationen och det handlar om många olika saker, t.ex dåligt mottagande, ovilja hos vissa flyktingar att integreras eftersom allt de önskar är att få flytta hem igen när det lugnat ner sig i deras hemländer, ovilja hos vissa svenskar att ta emot dem och acceptera att deras kultur är annorlunda än vår etc etc etc. Det känns som att de flesta som skriver att vi "tar in för många" har väldigt torftiga argument. Jag kan verkligen inte ta någon på allvar som säger att vi måste ta hand om dem vi redan har innan vi tar in fler,vi pratar om MÄNNISKOLIV! Sannolikheten är minimal att en svensk kommer dö av att en flykting kommer hit och bär slöja, vägrar lära sig svenska, jobbar svart, skriker "svennefitta", vägrar äta griskött osv däremot kommer med största sannolikhet flyktingen i fråga dö om han/hon inte får komma hit. Och om vi stänger gränserna så att ingen mer kan komma in, vad tror ni händer då? När de som redan är här vet att deras mormor, kusin, syssling eller brorsdotter kommer att dö i hemlandet? Det skulle inte bli en vacker syn.
    Men hur tänker de i andra länder som inte tar emot lika många hjälpbehövande? Har de inget samvete eller är det vi i Sverige som har för mycket samvete?

Jag såg ett finskt program på Svt för några månader sedan där de kollade på olika svenska företeelser, bl.a. svensk invandringspolitik. En professor i etnologi (Stockholms universitet) framförde sin teori att Sverige p.g.a. dåligt samvete vad gäller bl.a. flatheten under andra världskriget etc. släpper in generöst jämfört med andra länder. Som ett konstant dåligt samvete som försöker botas genom en solidaritet som i vissa fall blir till ett fiasko.
  • HelenaMaria
    200908291 skrev 2009-10-02 12:03:01 följande:
    Det är farligt om man överdriver problemen också. I maj så var fler invandrare sysselsatta än för ett år sen vilket visar på ett trendbrott.Upplys mig gärna hur stor kriminaliteten är i Malmö och Södertälje för det vet jag faktiskt inte.
    Nej, det vet jag inte heller men jag är helt säker på att kriminaliteten är högre i miljonprogramsområden än vad den är i andra områden. Det är knappast svårt att lista ut. Sedan säger jag inte heller att det skulle vara invandrarnas fel men kriminaliteten är ofta ett resultat av en misslyckad integration.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?