Inlägg från: HelenaMaria |Visa alla inlägg
  • HelenaMaria

Är du oroad över invandringen?

TheCoopers skrev 2009-09-29 11:38:16 följande:
    Japp det är klart han är ...ahhh inte ett troll för det får man inte spekulera i ...Men yes från FB
    Ja och det är därför jag inte tycker att vi ska låta debatten bli pajasartad. Att hålla debatten på en saklig nivå är en konst som få kan utöva. Jag försöker alltid att hålla mina känslor utanför debatten och då påverkas man inte av att folk "trollar".
  • HelenaMaria

Jag anser att alla får tycka vad de vill i denna fråga eftersom vi har åsiktsfrihet i Sverige. En sak är dock säker och det är att integrationspolitiken behöver ses över och att man inser att det är svårt att ta hit folk som har en helt annan kultur (t.ex. somalier) och att det krävs ett oerhört arbete för att de ska komma in i samhället.

• HelenaMaria
    Stårschan skrev 2009-09-29 11:43:48 följande:
    Jag håller med om att det behövs fler okvalificerade jobb, för det måste finnas en plats åt alla. Och nu tänker jag inte bara på de invandrade analfabeterna, utan även på kroppsligt och mentalt handikappade. Men vem betalar, och vem är beredd att jobba för så låga löner, och vad säger facket, och ska vi ha kvar vårt existensminimum?
    Ja, det är svåra frågor men de enkla jobben behövs ju verkligen! Alla kan t.ex. inte arbeta med avancerade maskiner på en industri och det är bättre att man gör något än att man sitter hemma helt sysslolös.
  • HelenaMaria
    Henom skrev 2009-09-29 14:55:53 följande:
    De med skyddsbehov tycker jag vi ska ta emot. Dock är den gruppen oerhört liten.Vi kan omöjligen ta hit alla som bor i "dåliga" länder, då blir ju även Sverige ett dåligt land. Vi kan däremot försöka hjälpa dessa länder på plats, men dom brukar ju betacka sig för hjälp. Sverige kan inte rädda allt och alla, det går bara inte.
    Men vilka är det som får stanna i Sverige nu då? Är det inte mest de som har ett skyddsbehov+anknytningar till denna? Är det några andra kategorier som "automatiskt" får stanna?

Om det t.ex. kommer någon från Polen som inte har ett arbete här och inte kan försörja sig, då har denna person ej rätt att stanna i Sverige. Tyvärr tror jag inte att alla myndigheter har koll på detta. Det är många som kommer hit genom att gifta sig, sedan tar det slut och de kan inte försörja sig. Då ska de ut om man uttrycker det hårt (såvida de inte fått PUT) men inom t.ex. socialtjänsten så är de inte alltid så insatta i reglerna så f-stöd kan ändå beviljas trots detta..
  • HelenaMaria
    Apolline skrev 2009-09-29 15:27:06 följande:
    OK, så SCB gjorde en enkätundersökning, dvs frågade ett begränsat urval, och drog slutsatser utifrån det. På Skolverkets hemsida kan du se siffror där de har räknat exakt varenda person som varit inskriven i SFI, de kommer fram till helt andra siffror, nämligen de jag skrev ovan. Av din undersökning framgår ju annars att 30% av de som läser på SFI också har ett arbete. Men det kanske du vill avstå från att kommentera?
    Vilka är det som har arbete då? En somalier eller en holländare (som flyttat hit p.g.a. jobb)?
  • HelenaMaria

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:29:02 följande:

Ja, absolut. Men det jag ville säga är at man inte alls får några pengar för att man läser den utbildningen. Jag gissar på att man får exakt samma socialbidrag när man läser där som man skulle fått om man inte läste där.
    Stämmer. Socialbidraget blir inte högre bara för att man läser SFI. Den högre ersättningen är troligtvis en integrationsersättning som de kan ha första åren de kommer hit.
  • HelenaMaria
    LindaJohansson81 skrev 2009-09-30 07:30:55 följande:
    Det säger ganska mycket om din intelligens med. Tyvärr.
    Vad har det med intelligensen att göra? Berätta, jag är nyfiken..

För upplysning så kan jag säga att intelligensen inte står i korrelation till vilket parti man röstar på. Ok, låt se, vilket parti är bäst att rösta på om man vill höja sin intelligens..? Socialdemokraterna kanske -oops nu höjdes den till 135! Härligt!
  • HelenaMaria
    TheCoopers skrev 2009-09-30 08:07:02 följande:
    Njaa kanske inte intelligenskvoten MEN däremot tycker jag att en normalbegåvad OCH påläst person borde kunna se längre än dit näsan växer . Det är enkelt att snöa in och stänga av .Svårare att se orsak till problemet och skapa en förståelse .Kanske däri ligger svagheten .Tror ju inte heller Hitler hade en låg intelligens nivå om man skulle göra ett IQ test , tvärtom . Men däremot hade han ju andra problem som är ganska uppenbara
    Ja, men om en intelligent person inte hittar något annat parti som ens vill diskutera integrationsfrågan, vad gör den intelligenta personen då?
    Många röstar på SD p.g.a. en enda sakfråga som de andra partierna inte vill diskutera. När de börjar diskutera så tror jag att SD får mindre anhängare.
  • HelenaMaria

Flyktingar i akut behov av hjälp och skydd (fara för livet!) ska tas emot men vi kan ju skippa att ta in all anknytning som kommer som ett brev på posten efter ett tag.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?