Inlägg från: HelenaMaria |Visa alla inlägg
  • HelenaMaria

Är du oroad över invandringen?

Jag känner en som jobbar på SFI och tydligen är undervisningen indelad i A-D-kursen och enligt henne sätter de inte högutbildat folk på A-kursen. Så att de bara klumpar ihop folk tror inte jag stämmer helt. De har även en del folk från Nederländerna och även om de inte kan någon svenska från början så börjar de aldrig på A-nivån..

• HelenaMaria
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 08:27:21 följande:
    Jag har jobbat för migrationsverket som SFI-lärare.Vi delade in de i olika grupper beroende på deras kunskapsgrad.Det de kommunala gör för fel är; Har undervisning som min 6-årige son klarar av (alltså ingen utmaning).Slappa lärare som klipper och klistrar med vuxna elever Tror att de kan mycket mindre än vad de kan.Vi fick alltid beröm för våra elever för att de låg mycket före alla de andra som kom från andra ställen, men jg tror att dels så individualiserade vi undervisningen så mycket det gick.Samt PRATADE vi och pratade pratade och körde mycket grammatik, så att de lärde sig prata korrekt.
    Precis så gör de i min hemkommun så det är inte bara Migrationsverket som delar in dem efter kunskapsnivå.
  • HelenaMaria
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 09:25:59 följande:
    Ja, de delar in i grupper här med....Fast det systemet fungerar inte så bra!
    Fast vad jag förstått så fungerar det bra i min hemkommun men det kanske man inte får prata om?
  • HelenaMaria

Det som är tråkigt är att det verkar fungera så olika i olika kommuner. Folk som kommer till Malmö eller Södertälje har inte samma möjligheter som folk som kommer till välmående småkommuner med många småföretag och möjligheter till praktik/jobb. Kommer de till Malmö hamnar de i något miljonprogramsområde medan de kan hamna i bra mycket "trevligare" områden i småkommunerna.

• HelenaMaria
    Stinky skrev 2009-10-02 09:28:56 följande:
    Finns det folk som på fullt allvar tror så? Ja, jisses! Mkt får man höra innan öronen trillar av! Spelar ju ingen roll om man heter Svennebanan eller Mahmut, socbidraget är ju lika hög för båda två. Däremot tycker jag att det man bör vidta kraftigare arbetsmarknadsåtgärder för alla arbetslösa så de inte förslappar sig. Skitsamma om de får plocka skräp på gatorna, skura toaletter eller arbeta inom vård och omsorg, bara de slipper bli förslöade och deprimerade. Fast den diskussionen hör ju iofs inte hit.
    Ja, det behövs mer enkla jobb! Problemet är att de enkla jobben försvinner allt mer och i och med det finns det människor som aldrig kommer att få ett arbete.
  • HelenaMaria
    Minune skrev 2009-10-02 09:36:55 följande:
    fast skräpplockning o sånt som enkla packjobb ges ju som jobb åt de som av olika anledningar inte kan ha ett vanligt jobb...de enkla jobben ges till de som har handikapp, missbruk eller annat som gör de inte fungerar på den vanliga arbetsmarknaden, vilket gör att de som vekrligen skulle behöva de jobben (inte som "terapi") står utan.
    Nja, inte ens av de jobben finns så många kvar faktiskt. Sedan behöver handikappade och personer med ett f.d. missbruk arbeta till lika hög grad som alla andra.
  • HelenaMaria
    TheCoopers skrev 2009-10-02 09:50:34 följande:
    Jag har en vän vars mamma ( från Kuba ) jobbar som städerska hos en äldre man , hon stryker / tvättar / lagar mat och städar .Hon jobbar 8-10 timmar per dag och får 150-200 kr per dag . Hemskt !
    Fast skulle hon inte kunna söka arbete hos en städfirma eller starta eget? Jag vet att alla inte har samma resurser men det är inte alltid så att man MÅSTE jobba svart.
  • HelenaMaria
    Minune skrev 2009-10-02 09:59:50 följande:
    nej, det är inte alltid man måste det, men ibland finns inga alternativ. Det gäller ju hitta nån som vill ha ens tjänst också, och tja, tar man 200 kr /dag kanske det är enklare än om man tar 200 kr/timme?? Mina svägerskor jobbar svart i Italien, de tjänar inte mer än sådär per dag de heller.
    Fast hur klarar man sig då? Har man socialbidrag samtidigt?
  • HelenaMaria
    Minune skrev 2009-10-02 10:04:22 följande:
    man lever enkelt. De får inte soc i italien. Den ena har en man som har jobb, den andra är ensamstående men får bostad hos sin ena uppdragsgivare, en gammal dam..så hon jobbar typ dygnet runt egentligen.
    Ok, jag tänkte mer på kvinnan som FamiljenCooper nämnde. Jag är lite skadad eftersom jag jobbar med ekonomiskt bistånd (eller har jobbat) och det är många som arbetar svart men utan att säga det till oss och därmed har de extrapengar som de eg. inte ska ha.
  • HelenaMaria
    TheCoopers skrev 2009-10-02 10:04:38 följande:
    Hon väntar på uppehållstillstånd och får inte jobba egentligen . Men hur ska man överleva ?
    Ok, så nyanlända måste arbeta svart för att klara sig? Det låter som ett stort systemfel i så fall..
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?