-
Precis.Stinky skrev 2009-10-01 09:27:03 följande:Sen är det så att befolkningen får ALDRIG de korrekta siffrorna på hur mkt invandringen kostar, då de styrande är så fruktansvärt rädda för att rasismen ska nå högre höjder. Själv tror jag inte att det är rasismen som skulle gro nämnvärt, utan kritiken mot invandraringen. -
Jo, men så ska det väl egentligen vara? Fast Migrationsverket har inga möjligheter att kolla upp om de kan försörja sina släktingar eller inte. I mitt yrke har jag ibland fått frågan om man kan ta hit sin man, bror etc men jag säger alltid att ja det kan du, om du kan försörja honom/henne. Dock kan de inte försörja dem eftersom de själva klarar sig ekonomiskt..Minune skrev 2009-10-01 09:28:52 följande:mmm...anknytning kan man ta hit ifall man har råd att försörja dem. -
de själva inte klarar sig ekonomiskt..
-
Är det bara en person som har skyddsbehov -ja då tycker jag att resten av familjen kan vänta. Det ska inte vara så att alla automatiskt får komma hit bara för ett en person behöver hjälp.LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:31:31 följande:Nu är du där igen. Om man bara har ekonomisk möjlighet att fly EN person från en familj....Ska den personen då skita i att söka anknytning till sina barn?Fru? Man? -
Hoppfull mamma skrev 2009-10-01 09:34:04 följande:
Har ni tänkt på VARFÖR utlänningar föder fler barn än svenskar? Vild gissning av mig är att svenskar tänker efter tusen gånger innan. Kommer vi ha råd, kan vi försörja ett barn, har vi utbildning, bostad mm. Utlänningar VET att staten står för lägenhet, mat, blöjor etc. Spelar roll om man skaffar sjutton ungar. Mamman jobbar ju i alla fall inte utan kan vara hemma med barnen... Det är vad jag tror. Dom är inte och behöver inte vara lika rädda. Sedan är det ju så i vissa religoner att man inte får skydda sig och man får inte göra abort. Men knulla det ska man!Det beror till stor del på kulturen tror jag. I många kulturer är kvinnan hemma och kan då föda fler barn. Tyvärr blir det så även om de kommer till Sverige. Det är inte det lättaste att få ut dessa i praktik/arbete. -
Kan ni inte hålla detta på en nivå som ligger högre än sandlådan så kan ni ju sluta skriva inlägg.
-
Jag undrar bara om det är av respekt och solidaritet för människor som ett litet land som Sverige tar in så mycket folk, för med tanke på hur det ser ut i dagsläget med "ghettoområden" så är det väl inte värdigt någon att ha det så? Varför inte se konsekvenserna som blivit av ett generöst mottagande?
Det går inte att blunda för att det blivit konsekvenser och det är knappast solidaritet att ta in folk och sedna dumpa tio personer i en tvåa i Södertäljes utkant där ingen annan vill bo.
Tycker ni att det är värdigt att komma hit till en tillvaro av arbetslöshet, socialbidragstagande, tillbringa åratal på olika praktikplatser?
Visst, det kanske är bättre än att sitta i ett flyktingläger men då Sverige bevisligen inte har så mycket att erbjuda så kanske man borde se över rutinerna och förfarandet vad gäller mottagande, boende, sysselsättning osv. Svenska värdfamiljer skulle vara ultimat men det kanske är en utopi. -
Det är sant att pengar och status spelar större roll i Ryssland, de forna öststaterna samt på Balkan och bland folk som kommer från dessa områden. Sedan är det och har varit mycket vanligare med korruption i dessa länder och en del tar seden dit de kommer. Brottslighet är ju inte kulturellt betingat men man får kolla hur det ser ut i de länder där folk kommer ifrån så kan få lite förståelse även om det inte är en ursäkt för kriminalitet.Minune skrev 2009-10-01 15:10:11 följande:mmm det gör de. Det finns en stor attityd av "ta det du vill ha om du kan" på Balkan o i Östeuropa, mycke pga forna kommunismen, nu när det är borta så är det typ fritt fram o roffa åt sig det man kan. Pengar o prylar är viktiga saker. -
Men det handlar ju mycket om att de kommer från kulturer där detta är mer "ok". I Sverige är vi väldigt laglydiga men alla länder har det inte så. Dock är detta inte en ursäkt då jag tycker att man ska anpassa sig till det nya landets lagar och regler.Minune skrev 2009-10-01 15:15:49 följande:men det är ju sanning, de betyder inte alla juggar men att bland ekonmiska grundade brott så finns mycke balkan o östeuropeer. Spenderar själv mycke tid i dessa områden o VET hur attityden är hos många. Smuggla alkohol, cigg, bilstölder, rån etc...det är inge ovanligt och de som gör det skäms verkligen inte över det heller, de tycker sveriges lagar o fängelser är ett skämt o de vill få så mycke pengar de bara kan så de kan bygga sig hus nere på balkan, ha ny merca etc. -
Det verkar skilja sig en del på hur bra kommunerna är på integration. Min hemkommun Värnamo har ett rykte om sig att vara br på integration. Folk får jobb, SFI fungerar osv. Iofs har det alltid (fram till nu) funnits jobb och under början och mitten av 90-talet tog kommunen emot många från Bosnien som verkar ha etablerat sig väl. Hur ska vi göra för att det ska bli bättre på andra ställen? Alla kan ju faktiskt inte bosätta sig i Malmö eller Södertälje.. Det är bättre om de kommer till små välmående kommuner med många småföretag där de kan få praktik/arbete.