• Anonym (Orolig)

Katt och Spädbarn

Jag å min sambo har tre katter som är honkatter steriliserade allihopa! Ena katten är 7 år och dom andra två är 1 år . Sambon hade redan katterna när jag träffade honom. Nu är det så att vi har ca 8 veckor kvar till beräknad förlossning och jag kanske är otrolig nojjig men är väldigt orolig hur det kommer gå och bli med nyfödda barnet å katterna?
    Man har ju läst mkt på nätet och sett andra forum och pratat med närmaste å vänner ang. om detta och det finns delade åsikter!

Det jag vill komma fram till är: Är det någon som har blivit tvungna och göra sig av med sin katt/katter pga barnet? Varför i sådana fall?

Min oro i det hela är att katterna ska hoppa upp i spjälsängen å kväva barnet pga vi har ingen sovrumsdörr så kan ej stänga igen rummet. Att katterna ska bita eller riva barnet pga avundsjuka eller svartsjuka eller att dom blir rädda för barnet skrik osv. Att barnet kommer bli allergisk..

Är det någon mer som förstår min oro?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Katt och Spädbarn
  • Eleonoratösen

Hej då katt: Ursäkta men varför alla ska tex vaccinera sig mot svininfluensa är ju för att de som är i riskgrupperna ska skyddas och att genom att vaccinera sig nu när viruset är tämligen ofarligt så får vi ett försprång om det muterar!

Jag förstår att du har ett katthat, men det finns ju hundar som kan göra saker mot barn också. Jag skulle säga att den största risken med att låta en katt ligga i barns säng är att barnet kan bli rivet eller bitet. Ett litet barns nypor kan verkligen göra både en katt och hund arg. Man får helt enkelt lära sina katter och hundar att inte vara i barnens säng!
    Man behöver inte göra sig av med katten bara för att det finns en risk.

• Gurkan

Jag tror helt enkelt vi får enas om att vi inte är överens.
    Jag och fler med mig tycker det är att spä på myter när man förvarnar om saker som eventuellt kan hända men som aldrig har hänt medan ni andra tycker att det är viktigt.
    Ibland blir det så att man helt enkelt inte kan enas.

• Anonym (sagostund)

Trollen kan ju k omma från skogen och ta bebisen också! Det har aldrig hänt, men det kan minsann hända!! För att inte tala om näcken, lömsk typ det där. Fast han är ju mera inriktad på fruntimmer, så akta er!!

• Gurkan

Anonym (sagostund) skrev 2009-10-03 19:54:43 följande:

Trollen kan ju k omma från skogen och ta bebisen också! Det har aldrig hänt, men det kan minsann hända!! För att inte tala om näcken, lömsk typ det där. Fast han är ju mera inriktad på fruntimmer, så akta er!!
    Skogsrået tar era män med ;P
  • Anonym (Hej då katt)
    Anonym (sagostund) skrev 2009-10-03 19:54:43 följande:
    Jag vet inte hur många troll du sett i dina dar? Katter ser jag dock dagligen.
    Eleonoratösen skrev 2009-10-03 19:40:59 följande:
    Hej då katt: Ursäkta men varför alla ska tex vaccinera sig mot svininfluensa är ju för att de som är i riskgrupperna ska skyddas och att genom att vaccinera sig nu när viruset är tämligen ofarligt så får vi ett försprång om det muterar!Jag förstår att du har ett katthat, men det finns ju hundar som kan göra saker mot barn också. Jag skulle säga att den största risken med att låta en katt ligga i barns säng är att barnet kan bli rivet eller bitet. Ett litet barns nypor kan verkligen göra både en katt och hund arg. Man får helt enkelt lära sina katter och hundar att inte vara i barnens säng! Man behöver inte göra sig av med katten bara för att det finns en risk.
    Alla ska vaccinera sig också därför att det finns en risk för även helt friska att dom dör av vaccinet. Det har inte hänt än så länge, men det KAN hända.
    (Sen är det enligt forskare tvärtom, om vi aldrig utsätts för det lindriga viruset så ligger vi sämre till OM det muterar.)

Jag har inget katthat, jag tycker inte dom är mitt favorithusdjur däremot. Och när vi fick våran bebis valde jag att flytta på katten. Jag vet inte hur mycket erfarenhet av katter du har, men katte är inte som hundar att man kan lära dom att inte vara i sängen. Katter är ögontjänare, möjligtvis låter dom bli att vara i sängen när du ser, men säker kan du aldrig vara. Jag har aldrig hört talas om någon som fått en katt att sluta med det den vill göra. Därför gillar jag inte heller katter riktigt som husdjur, jag vill ha lugn och ro hemma och veta att ingen kissar där den vill, eller lägger sig där den vill. (Tro mig, har erfarenhet av alla möjliga sätt att få katten att sluta klösa på soffan, eller sluta smyg lägga sig i sängen.. Inget fungerar. )
  • Eleonoratösen

Hej då katt: Haft katt hela mitt liv. Och ja, jag kan lära mina katter att inte vara på köksbordet, eller i spjälsängen osv osv. Visst de testar gränser (tex försöker hoppa upp i säng när man inte är i samma rum, och då kan man tex lägga alu-folie så hör du att de hoppar i och ljudet är otäckt för dem)
    En vattensprayflaska fungerar också bra och att tydligt säga FY eller NEJ. De kommer alltid efter ett tag testa igen om det går att trotsa reglerna, men man får vara uppmärksam på sina husdjur.

Sedan gillar katter inte vitpeppar (fungerar bra om man vill ha krukväxter ifred bland annat) Citron är inte heller något de gillar. Katter är inte hundar, men man kan hitta sätt att leva med dem ändå.
    Hm, det där med klösa på soffan är svårt, vi har varit MYCKET tydliga från första stund att det får man inte och hänvisat vid varje försök till klösning på otillåtet ställe till en klösmöbel eller en klösmatta som de får klösa på.

Du får göra som du vill, och har uppenbarligen gjort ditt val, och jag hoppas katten trivs i sitt nya hem och du känner att du har lugn och ro. Jag har valt att ha kvar mina katter för att de är kära familjemedlemmar och för att vi har hittat ett sätt som fungerar.

Nåväl, lycka till TS oavsett hur du tänker göra!

• Gurkan

Anonym (Hej då katt) skrev 2009-10-03 20:41:17 följande:

(Tro mig, har erfarenhet av alla möjliga sätt att få katten att sluta klösa på soffan, eller sluta smyg lägga sig i sängen.. Inget fungerar. )
    Fast jag tycker nog att du är en aningen fördomsfull. Katter går visst att uppfostra, fem katter har jag lyckats med att få att inte klösa på möbler eller mattor eller väggar, inte busa med matte och husse med klorna ute, inte vara på köksbänkar eller bord.
    En hund kan dessutom vara precis lika mycket ögontjänare som en katt, allt handlar om individen för djur är precis som människor olika individer och har alla olika personligheter. Hur de olika personligheterna uppfostras är ju för mig som ägare att finna ut.
  • Anonym (OMG)

Har haft katt hela mitt liv, och det går visst att få dom till att inte göra saker precis som att uppfostra en hund till att inte bita i skorna ex... Handlar lite om engagemang tycker jag...

• Anonym (hm)

ts, oroa dig inte.. de flesta katter blir faktiskt rädda när bebisen skriker och går och gömmer sig..
    våra katter reagerade inte ens öht när vi kom hem med våran nyfödde i april..
    det var som att de var döva när han skrek efter mat t.ex....

det jag dock var stenhård med var att katterna fick/får INTE under några som helst omständigheter vistas i hans grejer.. vare sig det gäller babysitter,täcken, hans vagn eller spjälsäng..

katthår hör inte hemma i tyger som man sover i! så är det bara..
    se till att skaffa en sovrumsdörr!!!!...

och ja allergirisken kan va högre när de är precis nyfödda..
    dessutom bör man Aldrig lämna barn och djur ensamma..oavsett ålder..
    både pga djuret men även barnet (i senare ålder då förståss)..

• Ororo
    Emmel skrev 2009-09-30 16:42:18 följande:
    Tillägg igen: en gullig sak som en av våra katter gjorde var att hon, som gärna leker aport, gick fram till vår tremånaders bebis som låg på en filt på golvet och lämnade sin leksak där. Sedan satt hon och väntade på att han skulle kasta den... länge... När hon insåg att det nog inte skulle bli något kast tog hon med sig den och gav den till mig istället.
    Så gjorde min syster katt med... så sött
Svar på tråden Katt och Spädbarn