• Anonym (Orolig)

Katt och Spädbarn

Jag å min sambo har tre katter som är honkatter steriliserade allihopa! Ena katten är 7 år och dom andra två är 1 år . Sambon hade redan katterna när jag träffade honom. Nu är det så att vi har ca 8 veckor kvar till beräknad förlossning och jag kanske är otrolig nojjig men är väldigt orolig hur det kommer gå och bli med nyfödda barnet å katterna?
    Man har ju läst mkt på nätet och sett andra forum och pratat med närmaste å vänner ang. om detta och det finns delade åsikter!

Det jag vill komma fram till är: Är det någon som har blivit tvungna och göra sig av med sin katt/katter pga barnet? Varför i sådana fall?

Min oro i det hela är att katterna ska hoppa upp i spjälsängen å kväva barnet pga vi har ingen sovrumsdörr så kan ej stänga igen rummet. Att katterna ska bita eller riva barnet pga avundsjuka eller svartsjuka eller att dom blir rädda för barnet skrik osv. Att barnet kommer bli allergisk..

Är det någon mer som förstår min oro?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Katt och Spädbarn
  • Gurkan

Anonym (Lilla jag) skrev 2009-10-02 18:01:12 följande:

Barnmorskorna har aldrig sagt att det HAR hänt och då är det heller inte en myt. De har endast sagt att de KAN hända. Lär dig se skillnaden.
    Fast för mig är det en myt. Det har aldrig hänt. Det finns inte ett enda dokumenterat fall om att det har hänt så varför då ens varna för det?
    Det är ju som att varna för att det kan bryta ut ett tredje världskrig imorgon.
  • Gurkan
    Gurkan skrev 2009-10-02 18:44:03 följande:
    Anonym (Lilla jag) skrev 2009-10-02 18:01:12 följande: Fast för mig är det en myt. Det har aldrig hänt. Det finns inte ett enda dokumenterat fall om att det har hänt så varför då ens varna för det? Det är ju som att varna för att det kan bryta ut ett tredje världskrig imorgon.
    Det jag menar är att om barnmorskor skulle varna om allt som kan hända i din bostad och din näromgivning som kan vara farligt för barnet skulle de inte hinna med något annat under de träffar man har med dem.
  • Anonym (Lilla jag)
    Gurkan skrev 2009-10-02 18:48:00 följande:
    Det jag menar är att om barnmorskor skulle varna om allt som kan hända i din bostad och din näromgivning som kan vara farligt för barnet skulle de inte hinna med något annat under de träffar man har med dem.
    Inte riktigt samma sak kan jag tycka då men alla gör på sitt sätt. Samtidigt kan ju tycka att du bör lära dig respektera andras åsikter och inte klanka ner på andra bara för att de gjort annorlunda än vad du själv gjort. Så omoget...
  • Gurkan

Anonym (Lilla jag) skrev 2009-10-02 21:02:54 följande:

Inte riktigt samma sak kan jag tycka då men alla gör på sitt sätt. Samtidigt kan ju tycka att du bör lära dig respektera andras åsikter och inte klanka ner på andra bara för att de gjort annorlunda än vad du själv gjort. Så omoget...
    Vad är det som är så omoget?
    Att jag anser att en åsikt som inte har någon som helst grund är en myt och dumt att sprida vidare bara för att det eventuellt kan hända?
    Jag trodde att man i ett diskussionsforum skulle kunna ifrågasätta olika åsikter och kunna ha en diskussion om ett ämne utifrån olika personliga åsikter och fakta för att kunna få ut det mesta ur ämnet.
    Du tycker det är bra att de varnar för något som eventuellt kan hända men som aldrig har hänt och jag menar på att det är som att ropa varg. Vi tycker olika men samtidigt är det ju bra för någon som inte har en fast åsikt om ämnet att läsa båda sidors och kanske därifrån bilda sig en egen uppfattning?
    Nu är ju ämnet ganska litet och berör nog inte så många men det är fortfarande grunden i en diskussion.
    Som tillägg vill jag bara säga att genom att döma mitt inlägg som omoget har du ju själv valt att inte respektera mina åsikter kring ämnet och dessutom dragit ner diskussionen på en nivå som jag inte vill ha och därför lämnar jag diskussionen med dig.
    Men min egen personliga åsikt står fast, jag tycker det är dumt att varna för något som eventuellt kan hända men som aldrig har hänt.
  • Anonym (OMG)

OMG!!!!

Skulle man tro på allt folk säger så skulle man gå och vara rädd och nervös alltid...

Kan inget annat än att hålla med Grukan...

• Anonym (Hej då katt)
    Gurkan skrev 2009-10-02 22:08:46 följande:
    Men min egen personliga åsikt står fast, jag tycker det är dumt att varna för något som eventuellt kan hända men som aldrig har hänt.
    Man varnar för att fullt friska människor kan dö i svininfluensan fast det aldrig hänt! Alla fall har haft någon bakgrund av sjukdom. Ändå så säger man åt hela svenska folket att vaccinera sig..

Alltså, ditt resonemang om att det är dumt att varna för något som inte hänt men fullt möjligt kan göra det är befängt! Det är som att jag skulle skita i att ha fönsterlås på mina fönster på 3 våningen för att ÄN SÅ LÄNGE HAR UNGEN INTE RAMLAT UT. Det har aldrig hääääänt. Så so what om det kan hända...
    Förstår du? Det är löjligt att hålla på och kalla det myt, det kan ske och då bör man planera för det. Har du barn själv? För mig är det självklar att mitt barn alltid går före.

Sen att du tycker om katter är en sak, men man behöver inte bli löjlig i sina resonemang om deras ofarlighet.
  • Gurkan

Anonym (Hej då katt) skrev 2009-10-03 11:07:54 följande:

Man varnar för att fullt friska människor kan dö i svininfluensan fast det aldrig hänt! Alla fall har haft någon bakgrund av sjukdom. Ändå så säger man åt hela svenska folket att vaccinera sig.. Alltså, ditt resonemang om att det är dumt att varna för något som inte hänt men fullt möjligt kan göra det är befängt! Det är som att jag skulle skita i att ha fönsterlås på mina fönster på 3 våningen för att ÄN SÅ LÄNGE HAR UNGEN INTE RAMLAT UT. Det har aldrig hääääänt. Så so what om det kan hända... Förstår du? Det är löjligt att hålla på och kalla det myt, det kan ske och då bör man planera för det. Har du barn själv? För mig är det självklar att mitt barn alltid går före. Sen att du tycker om katter är en sak, men man behöver inte bli löjlig i sina resonemang om deras ofarlighet.
    Men är det barnmorskans uppdrag att säga åt dig att ha fönsterlås på dina fönster för att barnen kan trilla ut? och det har visst hänt, inte hemma hos dig men hos andra.
    Är det barnmorskans jobb att säga till dig att eftersom du bor i ett gammalt hus med gamla elledningar så kan det börja brinna?
    Är det barnmorskans jobb att tala om för dig hur just du ska barnsäkra ditt hus?
    Ska barnmorskan förvarna att din golden retriver kan få en knäpp och bita ditt barn för det har ju hänt!?
    Mycket kan hända och mycket har hänt men varför ska barnmorskor förvarna för något som eventuellt kan hända men som aldrig hänt när de inte förvarnar för saker som kan hända och som faktiskt har inträffat?

Jag köper fortfarande inte argumentet att varna för något som kan hända men som aldrig någonsin har inträffat.
  • Anonym (Lilla jag)
    Gurkan skrev 2009-10-03 17:08:38 följande:
    Anonym (Hej då katt) skrev 2009-10-03 11:07:54 följande: Men är det barnmorskans uppdrag att säga åt dig att ha fönsterlås på dina fönster för att barnen kan trilla ut? och det har visst hänt, inte hemma hos dig men hos andra. Är det barnmorskans jobb att säga till dig att eftersom du bor i ett gammalt hus med gamla elledningar så kan det börja brinna? Är det barnmorskans jobb att tala om för dig hur just du ska barnsäkra ditt hus? Ska barnmorskan förvarna att din golden retriver kan få en knäpp och bita ditt barn för det har ju hänt!? Mycket kan hända och mycket har hänt men varför ska barnmorskor förvarna för något som eventuellt kan hända men som aldrig hänt när de inte förvarnar för saker som kan hända och som faktiskt har inträffat? Jag köper fortfarande inte argumentet att varna för något som kan hända men som aldrig någonsin har inträffat.
    Det var ju trots allt vi som frågade och då berättade hon en massa saker gällande att ha katt och spädbarn.
    Skulle hon inte nämna att det KAN hända och sen händer det så skulle vi kunna anmäla henne, men du kanske tror att hon vill riskera de och ett barns död bara för att det inte har hänt och du tycker det är dumt är berätta att det KAN hända. fullt möjligt.

Du har aldrig funderat på att det kanske aldrig har hänt just för att folk blir varnade för det? Nejdå, katterna har naturligtvis förstånd nog att inse det själv att så gör man absolut inte!
  • ysondre

Man varnar för att fullt friska människor kan dö i svininfluensan fast det aldrig hänt! Alla fall har haft någon bakgrund av sjukdom. Ändå så säger man åt hela svenska folket att vaccinera sig.. Alltså, ditt resonemang om att det är dumt att varna för något som inte hänt men fullt möjligt kan göra det är befängt! Det är som att jag skulle skita i att ha fönsterlås på mina fönster på 3 våningen för att ÄN SÅ LÄNGE HAR UNGEN INTE RAMLAT UT. Det har aldrig hääääänt. Så so what om det kan hända... Förstår du? Det är löjligt att hålla på och kalla det myt, det kan ske och då bör man planera för det. Har du barn själv? För mig är det självklar att mitt barn alltid går före. Sen att du tycker om katter är en sak, men man behöver inte bli löjlig i sina resonemang om deras ofarlighet.
    Men saken är ju den att det har aldrig funnits ett enda dokumenterat fall någonsin att en katt skulle ha kvävt ett barn. Det få som finns dokumenterade misstänkta har vid obduktion visat sig vara plötslig spädbarnsdöd. Det ÄR en myt och oavsett om barnmorskor använder ordet kan eller har så späder de på myten eftersom oavsett vilket ord de använder får de det att låta som något man måste se upp med.

Du kan knappast jämföra detta med fönsterlås eftersom det finns massor med dokumenterade fall där barn (och vuxna för den delen) fallit ut genom fönster och skadat sig.
  • Anonym (Hej då katt)
    ysondre skrev 2009-10-03 18:18:00 följande:
    Men saken är ju den att det har aldrig funnits ett enda dokumenterat fall någonsin att en katt skulle ha kvävt ett barn. Det få som finns dokumenterade misstänkta har vid obduktion visat sig vara plötslig spädbarnsdöd. Det ÄR en myt och oavsett om barnmorskor använder ordet kan eller har så späder de på myten eftersom oavsett vilket ord de använder får de det att låta som något man måste se upp med.Du kan knappast jämföra detta med fönsterlås eftersom det finns massor med dokumenterade fall där barn (och vuxna för den delen) fallit ut genom fönster och skadat sig.
    Och det finns massor av fall där katter har lagt sig och myst på barn (våran katt gjorde det på våran bebis innan han fick flytta, min mamma lämnade min syster som spädbarn på balkonen för att sova i vagnen när vi bodde på första våningen en gång och då hittade hon en katt liggandes i vagnen sen! osv), och kanske andledningen till att ingen dött ännu är att man varnat om detta? Andledningen till att få barn dör genom att trilla ut ur fönstrena idag är, just det, för att man varnat om detta! Sen ignorerade du bekvämt min jämförelse med svininfluensan, ska man inte varna för den heller?

Det spelar ingen roll om ingen dött (vilket nog bara är tur!) då det faktiskt finns katter som lägger sig på barn. Så är det bara, och det är något man bör se upp med om man har katt.
    Gurkan skrev 2009-10-03 17:08:38 följande:
    Men är det barnmorskans uppdrag att säga åt dig att ha fönsterlås på dina fönster för att barnen kan trilla ut? och det har visst hänt, inte hemma hos dig men hos andra.Är det barnmorskans jobb att säga till dig att eftersom du bor i ett gammalt hus med gamla elledningar så kan det börja brinna?Är det barnmorskans jobb att tala om för dig hur just du ska barnsäkra ditt hus?Ska barnmorskan förvarna att din golden retriver kan få en knäpp och bita ditt barn för det har ju hänt!?Mycket kan hända och mycket har hänt men varför ska barnmorskor förvarna för något som eventuellt kan hända men som aldrig hänt när de inte förvarnar för saker som kan hända och som faktiskt har inträffat?Jag köper fortfarande inte argumentet att varna för något som kan hända men som aldrig någonsin har inträffat.
    Nej, det är BVC sköterskans jobb eftersom hon alltid går igenom säkerhetsrutiner med en när man fått barn. Man går igenom vanliga faror i hemmet, man pratar om fallolyckor på skötbord, att barnsäkra sladdor osv..

Du ignorerade också mitt exempel om svininfluensan, som ingen frisk dött av men som alla friska ändå ska vaccinera sig emot!

Du ser väll att ditt resonemang inte håller? Man måste kunna varna om saker fast man inte vet om det hänt, men det kan hända! Som jag skrev till föregående, att saker inte händer, är kanske för att man är medveten om att det kan hända och FÖREBYGGER.
Svar på tråden Katt och Spädbarn