• Anonym (Orolig)

Katt och Spädbarn

Jag å min sambo har tre katter som är honkatter steriliserade allihopa! Ena katten är 7 år och dom andra två är 1 år . Sambon hade redan katterna när jag träffade honom. Nu är det så att vi har ca 8 veckor kvar till beräknad förlossning och jag kanske är otrolig nojjig men är väldigt orolig hur det kommer gå och bli med nyfödda barnet å katterna?
    Man har ju läst mkt på nätet och sett andra forum och pratat med närmaste å vänner ang. om detta och det finns delade åsikter!

Det jag vill komma fram till är: Är det någon som har blivit tvungna och göra sig av med sin katt/katter pga barnet? Varför i sådana fall?

Min oro i det hela är att katterna ska hoppa upp i spjälsängen å kväva barnet pga vi har ingen sovrumsdörr så kan ej stänga igen rummet. Att katterna ska bita eller riva barnet pga avundsjuka eller svartsjuka eller att dom blir rädda för barnet skrik osv. Att barnet kommer bli allergisk..

Är det någon mer som förstår min oro?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Katt och Spädbarn
  • Anonym (Kattägare)

När min första son föddes hade jag tre katter och en stor schäferhund. Ingen av de djuren gjorde annat än att vakta min son, han blev en flockmedlem. (Hunden var "mamma" åt katterna sedan de var ungar) Nu har vi en annan katt (två av mina gamla lever, men har omplacerats pga att en inte ville flytta, han sprang genom hela samhället tillbaka till där vi bott, så grannen fick honom, och den gamla honkatten bor hos mina föräldrar) som är dryga året och en annan schäferhund, en hane, som är "pappa" till nuvarande katten.

Jag har levt med hundar o katter i hela mitt liv, och aldrig sett eller hört att någon skulle ha problem med att katten skulle kväva barnet, min numera döda hankatt låg och sov i fotänden hos min son jämt, och min nuvarande katt lägger sig gärna i vagnen som står framme inför förlossningen, men i övrigt har jag aldrig sett något överdrivet intresse.

Sen ska man ju naturligtvis ha i åtanke att det är djur med instinkter, och om barnet (när det blir lite äldre och greppar saker) t ex råkar ta tag i katten när den går förbi så kan det ju hända saker, men då har man ju som vuxen lite koll förhoppningsvis..För övrigt är det ju så att djur som är före ett barn i en familj alltid kan vara lite avundsjuka på den nya flockmedlemmen, och måste få tid att vänja sig, det är ett ansvar som föräldrar tar på sig om man väljer att ha djur och barn samtidigt. Man får inte heller mota iväg djuret från sina "vanliga" rutiner och platser, för då kan det trigga att djuret blir elakt mot barnet som är nytt i familjen.
    De flesta djur accepterar en rangordning där det självt är lägst i rang, men det finns individer som har svårt att acceptera nykomlingar, där gäller det att man är lyhörd och åtgärdar saker innan något allvarligt händer för allas skull.

Jag tror inte det är någon fara för kvävning, i värsta fall kan man kanske sätta myggnät eller liknande över spjälsängen för att hindra katten att hoppa ner?
    Hoppas att det går bra.

• Eleonoratösen

Oj! Ser att någon valt samma nick som jag. Jag är den Kattägare #37 som skrev först, men det gick ju inte att ändra på mitt anonyma nick nu så jag blir oanonym istället!

Kändes mycket egendomligt att se sitt egna "nick" ha skrivit något när man inte gjort det...

• Eleonoratösen
    Gurkan skrev 2009-10-01 16:44:29 följande:
    Anonym (Kattägare) skrev 2009-10-01 15:51:51 följande: Det är ju så alla djur gillar inte barn vare sig det är hund eller katt. Jag tycke det var modigt att nbi stod emot BVC och lyssnade på er själva istället! Jag tycker personligen det är hemskt med människor som avlivar katten så fort en bebis är på väg trots att det inte är något fel på katten utan bara för att det är smutsigt med katthår och liknande. Har man tagit på sig ansvar för en katt så försök åtminstone att hitta ett nytt hem till dem.
    Får för övrigt tacka för dina ord. Jo, katterna är ju våra familjemedlemmar och vi har dessutom varit väldigt kräsna om vart vi kunde tänka oss att vår katt skulle hamna så därför har vi inte hittat något nytt hem. Vi skrev faktiskt att hon inte uppskattade barn och att vi såg att hon helst inte skulle hamna hos en barnfamilj utan att hon behövde lugn och ro. Och utemöjligheter. Vi fick drösvis med mail från barnfamiljer och folk som inte kunde erbjuda utemöjligheter. Tråkigt att man inte läser ordentligt innan man visar intresse, men så är hon ju en mycket vacker katt!
  • Anonym (Orolig)

Oj vad jag har läst nu ikväll..

Nu i ca två dagar har jag och min sambo haft en jobbig men behövligt samtal ang om hur vi ska göra i framtiden. Och vi kommer köpa dörr in till "sovrummet" så katterna inte kommer in dit pga jag ska känna mig tryggare när vi sover eftersom man vet aldrig vad som kan hända när vi sover...
    Sen har vi ena katten som markerar när hon vill in när hon är ute att hon klöser på dörren och där ska vi försöka hitta på nått så jag kan koppla av å inte behöva avbryta ammning å känna mig stressad för hon vill in då jag inte kan eller hinner öppna dörren just då.. (Om någon har tips så kom gärna med detta! Kattlucka vill vi tyvärr inte ha då många andra katter som inte är våra springer omkring här och vart inne då dörren vart öppen i somras så har ju dessa katter lika stor chans som våra att komma in genom den tyvärr..)
    Sen så när tvättstugan blir klar (vi renoverar just nu, och bygger ut en tvättstuga å renoverar om badrummet) så kommer katterna få en egen hörna där inne med kattlåda, kattställning å deras "sovkorg" så det kommer känna att här får dom vara och kan vara trygga.. Grind kommer att komma upp där med så i framtiden kan barnet krypa å inte komma intill kattlådan tex..

Med dessa lösningar hoppas vi att vi kommer bli en trygg familj och trivas med varandra!

• Anonym (Kanske?)

Kattlucka med lås som släpper in mha kattens halsband kanske hade varit något ?

• Gurkan

Anonym (Kanske?) skrev 2009-10-01 20:29:23 följande:

Kattlucka med lås som släpper in mha kattens halsband kanske hade varit något ?
    Det finns jättebra kattluckor som visserligen kostar en slant men som bara låter dina katter gå in (oftast ett litet hänge i halsbandet). Det finns de som man kan ställa in tider på så att vid en viss tid på dygnet låser man kattluckan för katterna att gå ut och då kommer de bara in. Om du förstår vad jag menar!
  • Anonym (Lilla jag)
    Gurkan skrev 2009-10-01 08:31:24 följande:
    Finns det någon som kan påvisa ett fall där en katt kvävt ett spädbarn? Jag har aldrig hört talas om det och jag har heller aldrig hört om barnmorskor som varnar för det. Min bror och hans fru fick barn i somras de har två katter men inte ett knyst om det från barnmorskan. Likadant en väninna som fick barn nyligen, hon har två katter och inte ett ljud från barnmorskan om att katter kan kväva spädbarn.
    Vi har frågat rätt många och samtliga har nämnt att det KAN ske kvävningsolyckor.
  • Gurkan

Anonym (Lilla jag) skrev 2009-10-01 23:21:05 följande:

Vi har frågat rätt många och samtliga har nämnt att det KAN ske kvävningsolyckor.
    De säger att det kan men har det någonsin hänt?
    Finns det någon som kan styrka att det har hänt ett enda fall av en katt som kvävt ett spädbarn?
    Om inte så spär ju barnmorskorna på en myt.
  • Anonym (Lilla jag)
    gamlingen skrev 2009-10-01 15:45:23 följande:
    Jo, det är en myt att katter skulle kunna kväva småbarn. Riktigt dåligt av MVC att sprida den vidare. Jag är med i kattklubb och har massor av kattkontakter. Har aldrig någonsin hört talas om att någon faktiskt varit med om detta. Däremot känner jag en familj där katterna gärna ligger i vagnen, när bebisen inte är där. Det tycker människorna är mysigt. Men om man inte vill ha det så, är det ju bara att täcka över vagnen. Jag har ett foto av en annan familj, där mamman sitter i soffan och ammar medan två katter och en hund ligger på och omkring henne. Jättemysigt. Det är alltså på riktigt, vänner till mig. Om man är rädd för allergi, är det bättre att barnet får leva med djur (och gärna lite smuts). Många läkare säger att mycket av våra allergier beror på att kroppen inte fått vänja sig vid bakterier och annat.
    Det kan ju knappast vara en myt att det KAN hända. MEN det är ingen här som påstått att det hänt, det isåfall skulle kanske var en myt.Men som sagt var så KAN det göra det, finns ingen som helst garanti för att det inte skulle göra det. Eller er kattklubb kanske pratat med alla katter så de är väl informerad att de INTE för göra så?
  • Anonym (Lilla jag)
    Gurkan skrev 2009-10-02 08:58:17 följande:
    Anonym (Lilla jag) skrev 2009-10-01 23:21:05 följande: De säger att det kan men har det någonsin hänt? Finns det någon som kan styrka att det har hänt ett enda fall av en katt som kvävt ett spädbarn? Om inte så spär ju barnmorskorna på en myt.
    Barnmorskorna har aldrig sagt att det HAR hänt och då är det heller inte en myt. De har endast sagt att de KAN hända. Lär dig se skillnaden.
Svar på tråden Katt och Spädbarn