• Iorlover

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!
    Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.
    Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.

Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.

Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!

Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog!

Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.

Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.

Vad gör man? VAd gör vi för fel?

• Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?
  • konkelbär

Byt skola. Innan hon blir så skadad så att hon kommer försöka ta livet av sig, behöva terapi och medicinering.

• Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:05:06 följande:
    Du låter precis som en. Vi har ett trevligt samtal där alla får prata fritt mm så fint så! Sen OM det inte har hjälpt så kanske vi får dra in raster eller iaf ha dessa barn under uppsikt, mm som om de inte finns möjlighet och massa chanser för barnen ändå att vara elaka mot det stackars barnet. Sånt där trams kommer från en lärare, blundar och tycker att de gjort sitt!
    Ge dig nu! Det är ett allvarligt problem och det måste lösas. Jag tror att man löser det genom att samtala och vidta åtgärder där de behövs inte genom att prata i cirklar! Kalla det trams om du vill men det är knappast att blunda att ta tag i problemet och kräva en lösning!

Ditt jävla snack om att "skrämma barnen" däremot är skrattretande. hur menar du att man skulle skrämma barnen så att de sedan är snälla mot och kompisar med flickan?? Jag vill ha ett konkret exempel!

Jag gav dig ett konkret exempel på varför det kan funka att prata om det. Nämligen att man kanske får barnen att se allvaret i situationen EFTERSOM DET ÄR EN ALLVARLIG SITUATION.

Nu vill jag att du ger mig ett konkret exempel på hur man skrämmer barn till att bli vänner med någon??
  • Ablan

Att ha möte tror jag kan vara en bra idé, jag var mobbad i tre år när jag gick i skolan, alla lärare visste om det men ingen gjorde ett skit.

Tyvärr så brukar man få stoppa huvudet i röven på lärarna för att de ska ta itu med det.

• Mariohn
    Iorlover skrev 2009-10-05 13:06:56 följande:
    Neej inte framför datorn! Hennes pappa har åkt dit för ett tag sen som jag skrev längre upp. Möte är bokat med läraren. Vi föräldrar till flickorna i klassen ska ses. Sitter hemma själv med sjuk 3åring. Så ja, förlåt mig men mera just nu kan jsg inte göra. Varför sån nedlåtande attityd mot mig? Tycker du att jag gör för lite?
    Jag ber om ursäkt. jag var nog lite orättvis mot dig. Jag blev mest irriterad på skitsnacket om att man ska hota och skrämma ungar istället för att försöka prata vuxna emellan. Förlåt.
  • konkelbär

Och angående att mobbarna vinner; de har redan vunnit. Fly och överlev för guds skull. Nu.

• Mariohn
    Mayen skrev 2009-10-05 13:07:32 följande:
    Snälla nån, sluta att hacka på TS!!! Hon försöker ju ta tag i alla halmstrån som finns och försöka hitta en lösning. Tyvärr bad hon om råd här på familjeliv, och då får man alltid skit. Man ska BARA prata med skolan om det här, man får INTE lufta sina tankar och frågor på internet, då är man en urusel förälder, eller hur...
    nej, jag bad om ursäkt nyss. Jag blev irriterad på "du verkar vara en lärare eftersom du vill samtala istället för att skrämma ungarna" snacket. Det var inte ts fel.
  • Mariohn
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:10:56 följande:
    Byt skola. Innan hon blir så skadad så att hon kommer försöka ta livet av sig, behöva terapi och medicinering.
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:13:15 följande:
    Och angående att mobbarna vinner; de har redan vunnit. Fly och överlev för guds skull. Nu.
    Ja! Och sedan ska alla som komme ri deras väg fly för det är så det funkar! NEJ. Kan mobbarna inte inse vad de sysslar med så ska de helt enkelt splittras och flytta på sig!
  • Mariohn
    Mariohn skrev 2009-10-05 13:11:27 följande:
    Ge dig nu! Det är ett allvarligt problem och det måste lösas. Jag tror att man löser det genom att samtala och vidta åtgärder där de behövs inte genom att prata i cirklar! Kalla det trams om du vill men det är knappast att blunda att ta tag i problemet och kräva en lösning! Ditt jävla snack om att "skrämma barnen" däremot är skrattretande. hur menar du att man skulle skrämma barnen så att de sedan är snälla mot och kompisar med flickan?? Jag vill ha ett konkret exempel! Jag gav dig ett konkret exempel på varför det kan funka att prata om det. Nämligen att man kanske får barnen att se allvaret i situationen EFTERSOM DET ÄR EN ALLVARLIG SITUATION. Nu vill jag att du ger mig ett konkret exempel på hur man skrämmer barn till att bli vänner med någon??
    Jag vill ha en förklaring sofie1 Hur löser man mobbingproblemet genom att skrämma barnen??
  • Ablan
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:10:56 följande:
    konkelbär skrev 2009-10-05 13:13:15 följande:
    Jag tycker ju aldrig att den mobbade ska behöva byta skola och någon ska förflyttas så borde det i så fall vara mobbarna, och de vinner bara om de vuxna tillåter dem att vinna.
  • Eisa

Mobbares föräldrar borde få betala 300 000 i skadestånd. Sen ska de jävla mobbarbarnen tvingas byta skola och raka av allt hår på skallen.

Jävla mobbarbarnshelveten. Avskum.

TS gör allt du kan för din dotter (men det gör du säkert redan).

Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?