DaCiss skrev 2009-10-09 12:01:00 följande:
En intressant teori är också den att det förmodas att vi alla föds med denna koppling men att den sedan för de större antalet degenereras och förtvinar. Det är hittills bara en teori så om den stämmer eller inte finns inte starka bevis för.
Det låter ju exakt så som de beskriver feromon-sinnet också - det tillbakabildas enligt de flesta forskare under fosterstadiet, så det är väl fullständigt möjligt att kopplingen (till viss grad i alla fall) har kvarstått hos vissa individer, på samma sätt som den här kopplingen för synestetiker. Intressant i så fall om det är vanligare för synestetiker att ha denna andra koppling också, än för andra människor.
L= Ljusblått
I= vitt
N= grönt
D=mörkgrålila
A=rött
Så helhetsintrycket av Linda blir en blandning av de färgerna men mest ljusblått eftersom det är den första bokstaven.
Intressant att vissa verkligen kan 'se' färgerna, då kan det mycket väl finnas ett samband med auraseende =) Är det någon av er synestetiker här i tråden som kan det? Jag känner dem bara.
Scratchy,
Jag tror allt du beskriver är synestesi =) Jag har också färger på allting, fast på just bokstäverna är det ännu mer tydligt. Det gör också att jag är jättebra på att se stavfel i en text - kan se på en sida och stavfelen liksom lyser upp. Jag antar att det kan vara för att jag är van att ett visst ord ska ha vissa färg/kombinationer och ifall det är felstavat så är det inte riktigt rätta färger.
Kamilla med K är rostfärgat för mej, lite brunrött, rätt fint =P