• DaCiss

Har du synestesi?

Jag tänker mig att de personer som är synestetiker själva vet vad det handlar om och i så fall väljer om de vill svara på frågan eller inte.

Varför jag undrar är för att jag är fascinerad utav fenomenet och har dessutom läst att det kan vara vanligare än man skulle tro. Skulle vara intressant att se om det finns någon som rör sig på familjeliv som har detta som ett inslag i livet och hur det yttrar sig.

Valde att posta inlägget här så man kan vara anonym.

• Svar på tråden Har du synestesi?
  • Zawadi

Jag började läsa tråden av ren nyfikenhet, har inte själv synesetesi. Men så drog jag mig till minnes att min syrra brukar prata i färger på ett sätt jag inte hängt med på.. typ "vilken färg har den månaden/siffran för dig?" eller "jag tycker er lägenhet känns gul". Så när vi pratade idag frågade jag ut henne :-d

Och jo, hon har förmodligen synestesi. Framförallt siffror. Och det hjälper henne att komma ihåg. Hon glömmer tex aldrig vad ett klädesplagg kostat Hon sa även att bara hon har huvet med sig så skulle hon kunna återge ett 20 minuter långt samtal ordagrannt! Har nån av er andra det så? Jag vet inte om just det var särskilt kopplat till färger dock.

Rent spontant sa hon att hon tycker S är gult. Och jag är också gul (jag vet inte om det har att göra med att mitt namn börjar på S). Och att gult var det finaste :-d (Vilken komplimang liksom )

Eftersom alla verkar ha samma färg för i så frågade jag henne om i och hon sa vit (utan tvekan) - hon också

Kan tillägga att hon är väldigt estetiskt begåvad, tecknar, skriver mycket musik, skriver berättelser, fotograferar osv. Hon har rätt bra fantasi också.... Väldigt idérik och kreativ.

• supersemlan

Hjälp, att kunna återge ett 20 minuter långt samtal ordagrant! Det kan verkligen inte jag, önskar att jag kunde... 

Jag är också i den "estetiska branschen" (utan att gå in på detaljer, men så är det i alla fall).
  • Zawadi

Jo, kom på en sak till hon berättade som jag förundrades över. Hon har varit gravid 2 gånger, och båda gångerna var det en viss färg som gjorde henne illamående (inte samma färg för de olika graviditeterna). Alltså, hon var redan illamående, men när hon såg den färgen så spydde hon. Problematiskt... Någon som upplevt något liknande?

• Zawadi

Det där med att kunna återge samtal kanske inte var så bundet till synestesi? Jag vet inte..

• supersemlan

Nä, jag tror inte att det har med synestesi att göra om man kan återge ett långt samtal ordagrant, men det kan nog bara din syster svara på. Kanske använder hon synestesin för att minnas, det är alls inte omöjligt.

har aldrig varit illamående under mina graviditeter, så jag har inte upplevt samma. 
  • Helstsyskonnu

Jag vet faktiskt inte om jag räknas, men veckodagarna har alltid varit en färg för mig, ända sedan jag var liten. Har inget med favoritfärger att göra eller vilken dag jag gillar mest, de bara har de här färgerna:

Måndag: mörkblå
    Tisdag: gul
    Onsdag: grön
    Torsdag: mörkgrön
    Fredag: röd
    Lördag: svart
    Söndag: grå

• misp

(varför funkar det inte att citera!!)

i alla fall:

supersemlan: "Jag tror inte att det hänger ihop med synestesi alls att tänka varma och kalla ljud, inte mer än det hänger ihop med synestesi att tänka varma och kalla färger"

Jag håller med om detta.. det finns ju en massa uttryck även bland icke-synesteter som hårda och mjuka ljud, skarp ton, skarp färg osv där man beskriver ett sinnesintryck i termer av ett annat.

Varma A och kalla I blev förresten mer begripligt för mig än varma A och kalla L, faktiskt. Ju mer fyllig desto varmare, ju mer skarp och smal desto kallare?

• misp

Schratchy, jag såg att du hade skrivit i ett tidigare inlägg att förutom färg så var vissa bokstäver feminina och andra maskulina. Är detta något generellt eller är det bara vissa bokstäver som har kön?

Jag har en kompis som har berättat liknande, att siffror för henne har en "personlighet" - det kan vara både manligt/kvinnligt och att vissa siffror är snälla och andra stränga osv.

• Scratchy
    misp skrev 2010-01-05 23:50:59 följande:
    Schratchy, jag såg att du hade skrivit i ett tidigare inlägg att förutom färg så var vissa bokstäver feminina och andra maskulina. Är detta något generellt eller är det bara vissa bokstäver som har kön? Jag har en kompis som har berättat liknande, att siffror för henne har en "personlighet" - det kan vara både manligt/kvinnligt och att vissa siffror är snälla och andra stränga osv.
    Oj, skrev jag det?

Siffror är helt klart det ena eller det andra. Udda siffror tenderar att vara mer maskulina och jämna mer feminina. Sen är till exempel 4 och 8 mer feminina än de andra jämna siffrorna. 1, 7 och 9 är riktigt macho, medan de andra är lite mer osäkra.

Bland bokstäverna är det inte så tydligt, men det finns lite tendenser. T är ganska maskulin, M mer feminin. Men just med bokstäver är det inget jag tänker på. Det är siffrorna som är tydliga.

Jag ser dessutom inte fram emot att bli 30. Det kommer att bli väldigt grönt väldigt länge...
    延雪平最好!
  • misp
    Scratchy skrev 2010-01-05 23:55:17 följande:
    Oj, skrev jag det? Siffror är helt klart det ena eller det andra. Udda siffror tenderar att vara mer maskulina och jämna mer feminina. Sen är till exempel 4 och 8 mer feminina än de andra jämna siffrorna. 1, 7 och 9 är riktigt macho, medan de andra är lite mer osäkra. Bland bokstäverna är det inte så tydligt, men det finns lite tendenser. T är ganska maskulin, M mer feminin. Men just med bokstäver är det inget jag tänker på. Det är siffrorna som är tydliga. Jag ser dessutom inte fram emot att bli 30. Det kommer att bli väldigt grönt väldigt länge...
    Där ser man! Det var ju hyfsat specifikt med siffrornas könstillhörighet i alla fall.

Vadå, är både trean och nollan gröna eller?
Svar på tråden Har du synestesi?