• DaCiss

Har du synestesi?

Jag tänker mig att de personer som är synestetiker själva vet vad det handlar om och i så fall väljer om de vill svara på frågan eller inte.

Varför jag undrar är för att jag är fascinerad utav fenomenet och har dessutom läst att det kan vara vanligare än man skulle tro. Skulle vara intressant att se om det finns någon som rör sig på familjeliv som har detta som ett inslag i livet och hur det yttrar sig.

Valde att posta inlägget här så man kan vara anonym.

• Svar på tråden Har du synestesi?
  • Scratchy
    misp skrev 2010-01-05 23:59:56 följande:
    Där ser man! Det var ju hyfsat specifikt med siffrornas könstillhörighet i alla fall. Vadå, är både trean och nollan gröna eller?
    Nej, men det blir ett helt decennie med en ful mossgrön färg... usch!
    延雪平最好!
  • misp
    Scratchy skrev 2010-01-06 00:13:04 följande:
    Nej, men det blir ett helt decennie med en ful mossgrön färg... usch!
    Aj aj, det kan ha sina nackdelar med synestesi då.. Hur ser din nuvarande ålder ut?
  • Scratchy
    misp skrev 2010-01-06 00:15:12 följande:
    Aj aj, det kan ha sina nackdelar med synestesi då.. Hur ser din nuvarande ålder ut?
    Gul och lite grå-grön. 26

25 var bättre med gult och blått. Väldigt klara fina färger. Nu med 26 är det lite tråkigt för 6:an har så dov färg medan 2:an lyser mer.

Sen undrar jag hur det kommer att funka med min synestesi när jag träffar någon partner (är singel just nu). Tänk om jag kärar ner mig i en tjej som har ful färg på namnet. Typ grönt eller nåt. Nu det senaste har jag dejtat en tjej met ett rött namn. Det gillar jag. Men om hon till exempel hette Emelie hade det varit lite svårare. Jag vet faktiskt inte hur jag hade reagerat på det. Tänk att vakna jämte ett grönt namn varje morgon i resten av sitt liv...
    延雪平最好!
  • misp
    Scratchy skrev 2010-01-06 00:23:09 följande:
    Gul och lite grå-grön. 26 25 var bättre med gult och blått. Väldigt klara fina färger. Nu med 26 är det lite tråkigt för 6:an har så dov färg medan 2:an lyser mer. Sen undrar jag hur det kommer att funka med min synestesi när jag träffar någon partner (är singel just nu). Tänk om jag kärar ner mig i en tjej som har ful färg på namnet. Typ grönt eller nåt. Nu det senaste har jag dejtat en tjej met ett rött namn. Det gillar jag. Men om hon till exempel hette Emelie hade det varit lite svårare. Jag vet faktiskt inte hur jag hade reagerat på det. Tänk att vakna jämte ett grönt namn varje morgon i resten av sitt liv...
    Men du kanske kommer att börja tycka om färgen om du tycker om personen? Emelie är fint tycker jag.. men å andra sidan gillar jag grönt och har en väldigt bra vän som heter det.

Själv har jag bara problem med uppenbart fula namn som Gert, Uno och Sven-Börje. Men de kanske har hur fina färger som helst för en synestet!
  • Scratchy
    misp skrev 2010-01-06 00:27:23 följande:
    Men du kanske kommer att börja tycka om färgen om du tycker om personen? Emelie är fint tycker jag.. men å andra sidan gillar jag grönt och har en väldigt bra vän som heter det. Själv har jag bara problem med uppenbart fula namn som Gert, Uno och Sven-Börje. Men de kanske har hur fina färger som helst för en synestet!
    Jag tycker Emelie är jättefint namn. Men just att ha en gröning att vara gift med.

Nej, helst vill jag ha ett rött namn för det är sensuellt och kärleksfullt, eller ett blått namn för det utstrålar trygghet för mig... så tjejer med namn på M och A eller kanske R ligger högst i kurs.
    延雪平最好!
  • misp
    Scratchy skrev 2010-01-06 00:29:33 följande:
    Jag tycker Emelie är jättefint namn. Men just att ha en gröning att vara gift med. Nej, helst vill jag ha ett rött namn för det är sensuellt och kärleksfullt, eller ett blått namn för det utstrålar trygghet för mig... så tjejer med namn på M och A eller kanske R ligger högst i kurs.
    Tja, det finns ju många Maria, de borde ha lite av allt då?
  • Scratchy
    misp skrev 2010-01-06 00:40:25 följande:
    Tja, det finns ju många Maria, de borde ha lite av allt då?
    Haha! Ja, jag får satsa på en sån...
    延雪平最好!
  • supersemlan
    misp skrev 2010-01-05 23:45:59 följande:
    (varför funkar det inte att citera!!) i alla fall: supersemlan: "Jag tror inte att det hänger ihop med synestesi alls att tänka varma och kalla ljud, inte mer än det hänger ihop med synestesi att tänka varma och kalla färger" Jag håller med om detta.. det finns ju en massa uttryck även bland icke-synesteter som hårda och mjuka ljud, skarp ton, skarp färg osv där man beskriver ett sinnesintryck i termer av ett annat. Varma A och kalla I blev förresten mer begripligt för mig än varma A och kalla L, faktiskt. Ju mer fyllig desto varmare, ju mer skarp och smal desto kallare?
    Ja precis! Det var exakt så jag tänkte-menade.
  • Anniken
    Wow, det här är fantastiskt!
    Fram tills igår då jag läste en artikel i en veckotidning har jag trott att jag var lite knäpp när jag har sett färgade bokstäver och sett veckor och år och sånt som bilder i huvudet, tänkt på bokstäver som manliga eller kvinnliga och valt namn på saker efter vilken "personlighet" bokstäverna har. 
    Jag har tryckt undan färgerna och ignorerat det så gott jag kunnat, men nu är det ju okej att se dom. Senaste dygnet har det dykt upp mer och mer i huvudet när jag börjat släppa på spänningarna. Har upptäckt lite nya som jag inte riktigt märkt av tidigare, som att jag ser former av ljud. Har inte ens tänkt på det förrän nu. 
    Detta har varit ett häftigt dygn! 
  • Harlow
    Anniken skrev 2010-12-09 22:20:05 följande:
    Wow, det här är fantastiskt!
    Fram tills igår då jag läste en artikel i en veckotidning har jag trott att jag var lite knäpp när jag har sett färgade bokstäver och sett veckor och år och sånt som bilder i huvudet, tänkt på bokstäver som manliga eller kvinnliga och valt namn på saker efter vilken "personlighet" bokstäverna har. 
    Jag har tryckt undan färgerna och ignorerat det så gott jag kunnat, men nu är det ju okej att se dom. Senaste dygnet har det dykt upp mer och mer i huvudet när jag börjat släppa på spänningarna. Har upptäckt lite nya som jag inte riktigt märkt av tidigare, som att jag ser former av ljud. Har inte ens tänkt på det förrän nu. 
    Detta har varit ett häftigt dygn! 
    Jag satte mig ner idag och funderade på hur pass "allvarlig" min synestesi egentligen är. Jag satt och lyssnade när min pojk lekte på golvet och insåg att alla ljud hade åstadkom med sina leksaker hade olika färger för mig.
    Det är rätt cool egentligen, bara det att vi som är "drabbade" kanske inte kommer att tänka på det så ofta eftersom det är så naturligt för oss... Man tror ju att alla lever i samma verklighet.
    Moralpanik?
Svar på tråden Har du synestesi?