• DaCiss

Har du synestesi?

Jag tänker mig att de personer som är synestetiker själva vet vad det handlar om och i så fall väljer om de vill svara på frågan eller inte.

Varför jag undrar är för att jag är fascinerad utav fenomenet och har dessutom läst att det kan vara vanligare än man skulle tro. Skulle vara intressant att se om det finns någon som rör sig på familjeliv som har detta som ett inslag i livet och hur det yttrar sig.

Valde att posta inlägget här så man kan vara anonym.

• Svar på tråden Har du synestesi?
  • Vinteräpple

Tror det är helt slumpmässigt ifall man är vänsterhänt eller högerhänt jämfört med vilket öga som är ledande. Som att man kan vara vänterhänt och högerfotad. Jag frågade min optiker en gång och hon sa att det inte hörde ihop, men hon tyckte också att det var intressant att så många av mina konstnärsvänner var vänsterögda.

Själv har jag problem med att tex sikta med luftgevär (aldrig provat ett riktigt) eftersom jag håller högerhänt så blir siktet helt fel.
    Intressant med att du sätter dig på vänster sida i bussen, så har jag aldrig tänkt!

Jag har inte heller hittat nåt praktiskt sätt att använda synestesi i min konst, skulle vara kul att se nån som målar i bokstäver med färg. Kanske hitta nån grafittimålare med synestesi?

• Miss Daisy

Skulle vara kul att se hur många i tråden som har synestesi och ett konstnärligt yrke.

Jag har det!

• Neko

Jag är jättedålig på konstnärliga saker =P Kan skriva och så men inte måla/rita alls, känns ungefär lika svårt som att någon ber mej formulera en dikt på ett språk jag inte kan.

• DaCiss
    Vinteräpple skrev 2009-10-12 20:13:23 följande:
    Tror det är helt slumpmässigt ifall man är vänsterhänt eller högerhänt jämfört med vilket öga som är ledande. Som att man kan vara vänterhänt och högerfotad. Jag frågade min optiker en gång och hon sa att det inte hörde ihop, men hon tyckte också att det var intressant att så många av mina konstnärsvänner var vänsterögda. Själv har jag problem med att tex sikta med luftgevär (aldrig provat ett riktigt) eftersom jag håller högerhänt så blir siktet helt fel. Intressant med att du sätter dig på vänster sida i bussen, så har jag aldrig tänkt! Jag har inte heller hittat nåt praktiskt sätt att använda synestesi i min konst, skulle vara kul att se nån som målar i bokstäver med färg. Kanske hitta nån grafittimålare med synestesi?
    Hmm.. undra om vänsterögdhet (helt uppdiktat ord jag vet ) kan vara en fördel vid konstnärliga drag? I så fall skulle ju höger hjärnhalva rimligen dominera gällande perceptionen från ögonen och höger hjärnhalva är ju området som har mest att göra med bilder och rum. Enbart en tanke.

Jag har åkt mycket i buss och lokaltrafik i mina dagar och det slog mig att jag helt klart föredrar att sitta på vänster sida. Det känns avigt att sitta på högra sidan på liknande sätt som det känns avigt att stå felvänd med vänster fot fram på en skate- eller snowboard. Det blir bara "fel" på något vis. Kan ju ha med ledande ögat att göra, åtminstone för mig tror jag.
  • Scratchy

Nu kom jag på att synestesi kanske är förklaringen till att jag tar fel på folks hårfärg ibland. Kan tro att en människa är blond fast den är mörkhyad bara för att personen "känns" blond liksom (dock inte att den skulle vara blondin-skämts-blond eller så).

• Anonym
    Scratchy skrev 2009-10-24 23:43:37 följande:
    Nu kom jag på att synestesi kanske är förklaringen till att jag tar fel på folks hårfärg ibland. Kan tro att en människa är blond fast den är mörkhyad bara för att personen "känns" blond liksom (dock inte att den skulle vara blondin-skämts-blond eller så).
    Håller med, råkade ut för en person som heter Elloren. Har sååå svårt att ta till mej att hon har svart och inte blont hår. När han tänker på henne så ser jag henne med blont hår...
  • Anonym

Jag såg alla bokstäver och siffror i färg (inte med ögonen men när jag tänkte på dem) när jag var yngre. Kommer ihåg att jag och min syster tjafsade om vilken siffra som hade vilken färg osv. Det här har försvunnit sedan jag blev vuxen, har inte tänk så mkt på det. När jag läste artikeln om synestesi (i DN tror jag) så tänkte jag att så är det ju för mig, men sen har jag funderat på det ibland och kommit fram till att det är borta nu. lite tråkigt!

• Scratchy
    Anonym skrev 2009-10-25 00:34:44 följande:
    Håller med, råkade ut för en person som heter Elloren. Har sååå svårt att ta till mej att hon har svart och inte blont hår. När han tänker på henne så ser jag henne med blont hår...
    Men hur kommer det sig liksom? Är det synestesi eller har alla det problemet? Jag har gjort sååå många dåliga beskrivningar av människor just på grund av att jag säger att massa folk är blonda fast de inte är det. Skulle inte bli någon bra polis av mig.
  • Anonym
    Scratchy skrev 2009-10-25 01:07:30 följande:
    Men hur kommer det sig liksom? Är det synestesi eller har alla det problemet? Jag har gjort sååå många dåliga beskrivningar av människor just på grund av att jag säger att massa folk är blonda fast de inte är det. Skulle inte bli någon bra polis av mig.
    Brukar också bli motsagd när jag beskriver folk och deras hårfärg! Vissa har väldigt tydligt just den hårfärg de har, andra är osäkra. Skulle inte ta fel på en med svart hår och tro det var blont, däremot är det svårt med folk som är råttfärgade/cendre/rödhåriga osv, tolkar in andra färger i det när jag inte ser personen framför mig. Men det är nog inte synestesi.
  • supersemlan

Senkommet svar, men jag har synestesi: bokstäver och siffror är färgade, vilket i förlängningen färgar namn och ord. Veckodagar och månadernas namn är färgade. Musik ger upplevelser av färger. Det yttrar sig inte på något speciellt sätt, som många andra har jag större delen av livet tagit för givet att alla andra också har färger på ord. Det går att koppla på och av, om jag t ex pysslar med lite överslagsräkning i huvudet är det inte som att tankarna flimrar av färger. Däremot kan man koppla på färgerna till hjälp för att memorera t ex sifferkoder. Praktiskt.

Svar på tråden Har du synestesi?