Vinteräpple skrev 2009-10-12 20:13:23 följande:
Tror det är helt slumpmässigt ifall man är vänsterhänt eller högerhänt jämfört med vilket öga som är ledande. Som att man kan vara vänterhänt och högerfotad. Jag frågade min optiker en gång och hon sa att det inte hörde ihop, men hon tyckte också att det var intressant att så många av mina konstnärsvänner var vänsterögda. Själv har jag problem med att tex sikta med luftgevär (aldrig provat ett riktigt) eftersom jag håller högerhänt så blir siktet helt fel. Intressant med att du sätter dig på vänster sida i bussen, så har jag aldrig tänkt! Jag har inte heller hittat nåt praktiskt sätt att använda synestesi i min konst, skulle vara kul att se nån som målar i bokstäver med färg. Kanske hitta nån grafittimålare med synestesi?
Hmm.. undra om vänsterögdhet (helt uppdiktat ord jag vet

) kan vara en fördel vid konstnärliga drag? I så fall skulle ju höger hjärnhalva rimligen dominera gällande perceptionen från ögonen och höger hjärnhalva är ju området som har mest att göra med bilder och rum. Enbart en tanke.
Jag har åkt mycket i buss och lokaltrafik i mina dagar och det slog mig att jag helt klart föredrar att sitta på vänster sida. Det känns avigt att sitta på högra sidan på liknande sätt som det känns avigt att stå felvänd med vänster fot fram på en skate- eller snowboard. Det blir bara "fel" på något vis. Kan ju ha med ledande ögat att göra, åtminstone för mig tror jag.