• DaCiss

Har du synestesi?

Jag tänker mig att de personer som är synestetiker själva vet vad det handlar om och i så fall väljer om de vill svara på frågan eller inte.

Varför jag undrar är för att jag är fascinerad utav fenomenet och har dessutom läst att det kan vara vanligare än man skulle tro. Skulle vara intressant att se om det finns någon som rör sig på familjeliv som har detta som ett inslag i livet och hur det yttrar sig.

Valde att posta inlägget här så man kan vara anonym.

• Svar på tråden Har du synestesi?
  • misp

Det här är jätteintressant! Jag är inte själv synestet men har läst en del om det och är väldigt fascinerad av det! Lägger till i favoriter. Hoppas fler skriver om sina personliga upplevelser av synestesi.

• supersemlan
    DaCiss skrev 2009-10-09 12:03:14 följande:
    Intressant att alla som beskrivit bokstävernas färger har tyckt att I är vit En mycket egoistisk och personlig fråga ifall någon har lust att svara på den är vad upplevelsen av namnet Linda ger. Självklart är det ju då mitt namn men det hade varit intressant att höra vad blandningen av de bokstäverna ger för färg för er I boken jag läst i hade de ett exempel på vad en synestetiker ansett att namnet Daniel var och det var gnistrande violett/blå.
    Och apropå bokstäverna som varit upp i tråden är
    A= röd
    I= vit
    S=gul
    T=blågrå
    Namnet Linda innehåller övervägande ganska ljusa och kalla färger (L, I, D) vilket överskuggar de varma (N, A) varför helhetsintrycket blir blågrått.  
    Egentligen har jag fortfarande svårt att förstå att "synestesi" är någonting som några "har" men inte alla. För mig är det bara ett sätt att tänka. En bokstav är ju t ex både ett ljud och en bild. Hur tänker man en bokstav, tänker man ljudet eller bilden? Förmodligen båda, i de fall man har alla sinnen sedan födseln. Inte märkligare att istället för någonting annat, eller i kombination med det andra, tänka färgen. Färg är ju visuellt precis som bilden, samtidigt som det ger ytterligare en annan upplevelse. I fråga om bokstävernas färg har jag en känsla av att det kan hänga ihop med "klangfärgen" hos ljudet. Kanske upplever många att A har en varm klang och I en ganska kall klang, varför så många (tydligen) har samma färger (varm respektive kall) på dessa bokstäver. Kanske är jag helt ute och cyklar, men en vild gissning från min sida är att ju stummare bokstav (t ex T) desto större individuell variation.   
  • misp
    supersemlan skrev 2010-01-03 22:58:51 följande:
    Men vad är det som låter varmt med "A"-ljudet och kallt med "L"? Som icke-synestet skulle jag nog inte ens tänka i de banorna. Intressant teori om att det är mer variation i tonlösa ljud!
  • Scratchy
    supersemlan skrev 2010-01-03 22:58:51 följande:
    Mmmm, jag har aldrig upplevt kalla och varma bokstäver förut. Det var intressant att höra om.
    延雪平最好!
  • supersemlan
    misp skrev 2010-01-03 23:09:06 följande:
    Men vad är det som låter varmt med "A"-ljudet och kallt med "L"? Som icke-synestet skulle jag nog inte ens tänka i de banorna. Intressant teori om att det är mer variation i tonlösa ljud!
    Inte L, jag skrev ett versalt "i", I (snarlikt gemena L: l...). 
    Jag tror inte att det hänger ihop med synestesi alls att tänka varma och kalla ljud, inte mer än det hänger ihop med synestesi att tänka varma och kalla färger - men det är bara en gissning och jag kan förstås ha fel! Det vore kul att höra om fler som har skrivit i tråden förstår vad jag menar. 
    Jag tycker att många inlägg bara i den här korta tråden ändå stödjer min teori, med tanke på hur många som upplever just A och I på likartade sätt, medan alla har sin egen tolkning av T. Jag törs nästan slå vad om att samma variation finns i t ex F och P, som också är stumma konsonanter. Och håller min teori skulle tonande konsonanter som M och N ge upphov till mindre individuella variationer...
  • Neko
    supersemlan skrev 2010-01-04 12:27:11 följande:
    Kul teori, vore intressant att se lite statistik på det. Av de rapporter jag har läst så har just Ii en mindre variation än de flesta övriga bokstäver.

Fast sedan finns det ju de (som jag) som tycker bokstäver smakar olika, det borde väl inte ha att göra med klangfärg? Egentligen borde väl även klangfärg (mörka/ljusa toner) vara ngn form av synestesi, även fast nästan alla har det? Det finns ju de som inte kan säga om en ton är mörk eller ljus.
  • supersemlan
    Neko skrev 2010-01-04 14:14:49 följande:
    Supersemlan! Här finns det statistik om färger och bokstäver: media.synestesi.se/2009/11/synestesi_caroline...
    Svårt att säga någonting utifrån den statistiken, tyvärr ett väldigt magert underlag men den starkaste trenden är väl ändå just för bokstäverna Aa och Ii... (och E, som tydligen är gul för många, men eftersom jag inte helt håller med ignorerar jag det! )
    Intressant att tycka att bokstäver smakar olika! Jag kan inte gissa eftersom jag inte upplever det så, men på ett sätt är det inte så långsökt eftersom man använder munnen både för att göra ljud och smaka på saker. 
    På nåt sätt tror jag fortfarande inte riktigt på att "synestesi" är något som bara en del "har". Jag tror bara att det rör sig om ett sätt att tänka, en annan representationsform, eller hur jag ska förklara det... Ord och bokstäver - språkets minsta beståndsdelar - är ju (eller kan vara) i tanken både bilder och ljud samtidigt. Och språket i sin tur hänger ju redan ihop med alla sinnen, då man använder ord för att beskriva upplevelser. Så jag tycker inte att det är ett dugg konstigt.
  • Neko

Jag tror synestesi är som en överdrift av associationer - det bildas associationer där det normalt inte ska bildas. Alla har ju förmågan att associera så på det sättet är det normalt. Man kanske kan jämföra det med överrörlighet i lederna eller något =)

• supersemlan
    Överrörlighet i lederna, den var bra. Det ligger nog någonting i vad du säger, om "överdrift av associationer". 
Svar på tråden Har du synestesi?